BKV;túlóra;

FOTÓ: Vajda József/Népszava

- 800 millióba került a tömeges kirúgás a BKV-nál

A tervezetthez képest 800 millió forinttal több bért fizettek ki tavaly a BKV autóbusz- és troliüzletágában dolgozóknak. A BKV előbb csoportosan küldte el a sofőröket, a megmaradt állománnyal viszont csak úgy tudta működtetni a járatokat , ha túlóráztat, azért viszont dupla pénz jár - írja a vs.hu.

15 milliárd 974 millió forint helyett 16 milliárd 770 millió forint bért fizetett ki 2014-ben a BKV az autóbusz- és trolibuszüzletág dolgozóinak – értesült a VS.hu. Az első szám a 2014-re előirányzott bérkeret, a második a valóságban kifizetett bér összege. Az eltérés 796 millió forint.

A vs.hu információi szerint a bérkerettúllépés egyik oka a buszvonalak kiszervezésében keresendő. A BKV 2013 óta alvállalkozásoknak adja ki egyes járatok üzemeltetését, ám rosszul mérték fel a következményeket, és a csoportos létszámleépítés után munkaerőhiány keletkezett a vállalatnál. Ezt túlóráztatással igyekeztek orvosolni, a túlmunkáért viszont dupla bér jár.

Nemes Gábor, a buszos dolgozókat képviselő egyik reprezentatív érdekképviselet, az Egységes Közlekedési Szakszervezet vezetője úgy nyilatkozott a lapnak, hogy a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. korábbi vezetése szándékosan vagy tévesen alul tervezte a BKV-tól rendelt szolgáltatások mennyiségét. Ezt a BKV csak a megmaradt 2400 sofőr túlóráztatásával tudta teljesíteni. Nemes szerint, bár kollégáinak jól jött a túlórázásért járó pénz, a túl sok plusz munka igencsak kimerítette őket. Pihenőnapok nélkül többen elérték fizikai tejesítőképességük határát, már-már balesetveszélyes helyzet állt elő - mondta a VS.hu-nak a szakszervezeti vezető.

Tízmilliókkal tartoznak a dolgozóknak
Korábban írtuk, hogy több tízmillió forinttal tartozik évek óta dolgozók ezreinek a BKV, ám egyelőre egyetlen fillért sem hajlandó kifizetni a rosszul számolt távolléti díjakból és pótlékból felgyűlt hátralékból. Az elmaradás kiegyenlítésére a cégnél működő szakszervezeti szövetségek hivatalosan is felszólították a vezetőséget, ám hiába, még csak nem is reagáltak rá. Az érdekvédelem ezért próbapert fontolgatott, ám egy BKV-s alkalmazott megelőzte őket; beperelte a társaságot – közölte Szabó István. A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke a Munka törvénykönyve idevonatkozó paragrafusára hivatkozva határozottan állítja, hogy a munkavállalók „a munkavégzés alóli mentesülés tartalmára irányadó munkaidő-beosztás alapján bérpótlék” jár. A BTDSZ hasonló elszámolási problémát tapasztalt a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK) is, ezért ott is vizsgálatot kezdeményezett. Annak ellenére, hogy korábban a BKK-nál cáfolták a szakszervezet állítását, a közelmúltban zárult eljárás végén részben elismerték: a forgalomfelügyeletnél, a jegy- és bérletértékesítésben, -ellenőrzésben dolgozók egy részének valóban szabálytalanul, kevesebb pótlékot fizettek ki a rendkívüli szabadságok idejére.

 

Az LMP szerint Fazekas Sándor földművelésügyi miniszternek tisztáznia kell magát a Kiss Szilárd, Magyarország volt moszkvai mezőgazdasági attaséjának ügyében. Az ellenzéki párt kezdeményezi, hogy a minisztert hallgassa meg az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.