ATV;reklámadó;médiaháború;

2015-03-05 06:03:00

Így indult a médiaháború

Nem csak az RTL Klub, hanem az Index „felszántását” is célként tűzte ki Orbán Viktor a tavaly áprilisi kétharmados győzelem után: lapunk információi szerint akkor ebbe kívánta bevonni Simicska Lajost a kormányfő, ám az oligarchának „nem tetszett” az érdekeltségei kiszorításával is járó új média kiépítésének szándéka. Bár Habony Árpádék jelenleg is ezen, egy mindent lefedő portfólió létrehozásán ügyködnek, egyelőre több az akadály, mint a siker.

„Jó, Lajos, ha te ebben nem akarsz részt venni, akkor majd megoldjuk máshogy” – Csintalan Sándor szerint ezt mondta tavaly áprilisi utolsó találkozójukon Simicska Lajosnak Orbán Viktor. A Lánchíd Rádió jelenlegi, a Hír Tv egykori műsorvezetője a milliárdos üzletember által elmondottakra hivatkozva a Magyar Narancsnak felidézte: az ominózus beszélgetésen a kormányfő a média radikális átalakításáról, egyes médiumok, így az oligarcha érdekeltségében lévő Lánchíd Rádió megszüntetéséről beszélt Simicskának. „A miniszterelnök tájékoztatta a Lajost, hogy mi lesz a jövő. A jövő pedig, mondta Orbán, egy másik média lesz” – emlékezett Csintalan, aki szerint Orbán konkrétan az Indexet is megpróbálta volna „átalakítani, felszántani”, és ebben kérte akkori barátja segítségét.

Lapunk információi szerint Orbán az RTL Klub kiszorításáról is beszélt, az RTL II akkor már másfél éve „tört borsot” erősen kormánykritikus Híradójával a kabinet orra alá. Az Indexet a piac meghatározó szereplőjének vélte, amelynél megpróbált volna „visszavetetni” a portál kormányellenes hangvételéből. Hasonlóan értesült a hvg.hu, amely szerint az Index szerkesztőségének átalakítása nélkül a jobboldal nagyon nehezen tudna csak teret nyerni az online piacon. Orbánnak egyébként sem esne nehezére a Spéder Zoltán tulajdonában álló portált „áthangoltatni”, más kérdés, hogy a szerkesztőség jelentős része hamar távozna. Emlékezetes, a februári „fekete pénteken”, amikor Simicska médiaérdekeltségeinek vezetői „lelkiismereti” okokból felmondtak, a vállalkozó a találkozóról a Magyar Narancsnak még csak annyit mondott: „a választások után leültünk és elmondta az elképzeléseit. Ennek a részleteibe nem fogok belemenni, de nem tetszett a dolog". Orbán erre kijelentette, lesz saját médium.

Ennek jelei a 80 milliárdos büdzsével megtömött állami média terjeszkedésén kívül még nem látszanak. Noha, mint lapunk arról beszámolt, a miniszterelnöki főtanácsadó Habony Árpád és köre komplett médiaportfólió kialakításán dolgozik, új tévé, rádió és internetes portál indításával. Ezekben nagy szerepe lehet a Századvégnek, amely a veszteséges, de kormányhű Helyi Témába is új életet lehelhet.

A kormányfőnek meggyőződése: a média tulajdonviszonyainak megváltoztatásával elérhető, hogy a magyar sajtó szerinte felszínes szemléletmódja megváltozzon. Továbbra is érdekelt a TV2 még kormánypártibbá tételében, a hvg.hu szerint Andy Vajna tulajdonrészt is szerezni akar a csatornában – Orbán mindenképpen támaszkodna egy saját kereskedelmi tévére. Egy új online portál kiépítése annyiban előrehaladott, hogy a hírek szerint a fővárosban már van egy kulcsrakész, 30-40 fős szerkesztőség működtetésére alkalmas iroda.

Szlogenek és "az utca embere"
"Elsőként" - így vágott vissza a március 15-én induló nemzeti hírtévé kampányának a Hír Tv. Új utcai plakátjaival a Simicskához közeli csatorna az M1 szlogenjére utalt, amely úgy hangzik: "Akkor. Amikor". Az állami tévé híradóját nézve aligha kétséges, mire számíthatnak majd a nézők az új M1-től.
A 444.hu szúrta ki, hogy a Híradóban kedd este az "utca embereként" nyilatkozott Székely Ond, aki a kedvező hiteleket méltatta. Csakhogy októberben még egy pécsi panellakásba szeretett volna beköltözni családtámogatással, és mint kiderült, Székely nem egyszerű "utca embere", hanem a Pécsi Médiaközpont vezetője: ők készítik az MTVA-nak is beszállító Pécs TV műsorait.
Az M1-en legutóbb januárban Bánhidi Krisztinán színész játszotta el az utca emberét, mint aki nagyon elégedett az autópályás díjfizetés új rendszerével. A legújabb esetről, korábban elképzelhetetlen módon az mno.hu is beszámolt. Eközben az is kiderült, hogy mégis számít Fábry Sándorra a közmédia: új szerződést kötöttek vele a Bors szerint, de adásonként már nem 22, hanem "csak" 17 millióért, így évi 272 milliót kaphat a showman cége.