UNICEF;iskolai erőszak;Cartoon Network;

2015-03-06 06:46:00

Aki ver, az nem haver

A világszerte népszerű Cartoon Network csatorna kisfilm sorozatot készített a nemzetközileg elismert jótékonysági szervezet, az UNICEF Magyarország és Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai támogatásával, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a gyerekek egymás közti, iskolai erőszakos viselkedésére. A február végén Haver Clubcímmel induló kisfilmsorozata célja, hogy a gyerekek ismerjék fel, ha bántalmazás alanyai lesznek, vagy annak szemtanúivá válnak, ne féljenek külső segítséget kérni, álljanak ki magukért, bántalmazott, bajba jutott társaik mellett, illetve legyenek egymással toleránsak, udvariasak.

Aki ver, az nem haver - így szól a filmsorozat mottója. Az UNICEF Magyarország adatai szerint Magyarországon minden második iskolás gyermek vett már részt verekedésben vagy volt szenvedőalanya az iskolai erőszak egyéb formáinak. A legnagyobb probléma, hogy a gyerekek nem mindig ismerik fel, ha méltatlan helyzetbe kerülnek, illetve nem mindig tudják, hogyan oldják meg ezeket a helyzeteket, kihez forduljanak. A Cartoon Network és a két gyermekjogi szervezet közös kezdeményezésének legfőbb célja, hogy gyerekek számára vonzó és figyelemfelkeltő módon üzenjen: az iskolai, illetve egymás közti bántalmazást nem kell eltűrniük, van megoldás, ne féljenek kiállni magukért, társaikért vagy segítséget kérni, akár az UNICEF HelpAPP mobilalkalmazását használva. A kampány ideje alatt a csatornán látható három különböző szpotban animációs szereplők mesélik el történetüket a bántalmazó, az elszenvedő és a külső szemlélő szemszögéből. A filmek nemcsak a csatornán láthatók; az UNICEF Magyarország felhasználja azokat Ébresztő óra című országos iskolai tanóra-programjának anyagához is, illetve a programban részt vevő általános iskolás tanulók a kampánnyal kapcsolatos segédanyagot is kapnak.

Az UNICEF HelpApp segítségével a gyermekek az alapvető segélykérő funkciók mellett konkrét tanácsokat is kapnak, , melynek segítségével nagyobb eséllyel tudnak megmenekülni szorult helyzetükből.

„Az UNICEF hitvallása szerint, minden gyermeket megillet az erőszakmentes gyermekkorhoz való jog. A gyerekeknek minden segítséget meg kell adnunk nekünk felnőtteknek, hogy megtanítsuk az erőszakhelyzetek felismerésére és kezelésére, bárhol és bármilyen formában is történjék, s felelősségünk van abban is, hogy magunk is olyan technikákat, módszereket alkalmazzunk, amelyek a konfliktusok erőszakmentes feloldását mutatják – mondta dr. Lux Ágnes az UNICEF Magyarország gyermekjogi igazgatója.

Online felület is segíthet
Az iskolai agresszió elleni küzdelem fontos hazai eszköze az Iskolai Konfliktus Tudásközpont online felülete, a most indult ISKON (http://iskon.opkm.hu).
Az ISKON célja, hogy segítse a pedagógusokat, a diákokat, a szülőket, az iskolafenntartókat és a politikusokat, hogy ki-ki a maga területén találja meg a leghatékonyabb eszközt a különféle iskolai és végső soron a társadalmi konfliktusok sikeres kezeléséhez.A portálon hazai jó gyakorlat gyűjtemény is található konfliktuskezelési programokról, módszerekről, lehetőségekről. A webes felületen megtalálhatóak az összegyűjtött gyakorlatok és programok rövid leírása, a megvalósításban részt vevő intézmények és elérhetőségei.
A tudásközpont tartalmazza továbbá azon iskolai konfliktusok felmérésére irányuló kutatás eredményeit, mely elsősorban az iskolai zaklatás/bántalmazás online, és hagyományos jelenségeit vizsgálja. A kutatás az 5-8. osztályos korcsoportra nézve országosan reprezentatív, a diákok mellett az őket tanító pedagógusok körében is zajlott. A vizsgálat célja a helyzet felmérésén túl, felderíteni a lehetséges beavatkozási pontokat, valamint megtalálni a konfliktusok megoldásában a támogatást, segítséget leginkább elfogadó és igénylő szereplőket.
Az ISKON honlapján számos más fontos információ mellett a finn, KiVa elnevezésű, iskolai zaklatással foglalkozó program magyarországi adaptációs tanulmánya is megtalálható, egy rövid dokumentum kíséretében, mely a hazai döntéshozók számára ad rövid összegzést a KiVa magyarországi adaptációjának lehetőségeiről, beilleszthetőségéről a magyar köznevelés rendszerébe.