Toldi mozi;Skandináv filmnapok;Örökmozgó Filmszínház;Friss Hús rövidfilmszemle;

2015-03-23 06:45:00

Jönnek a népszerű kicsik

Itt vannak a szemrevaló kicsik: a héten indul az egyre fontosabb helyet betöltő rövidfilmszemle, a Friss Hús 3.0 a Toldi moziban. Az összesen 57 magyar és külföldi versenymű bemutatkozásával napra pontosan egy időben zajlik az Örökmozgó Filmszínházban a Skandináv filmnapok vetítéssorozata. Mindkét program március 25. és 29. között látható. Ki kinek lesz a vetélytársa?

A rövidfilmek ügyének elkötelezett Daazo európai rövidfilm központ lendületes csapata találta ki évekkel ezelőtt és öntötte formába ezt a fajta rövidfilmszemlét, amelyen magyarok és külföldiek egyaránt szerepelnek. Amilyen magas színvonalat képvisel ugyanis a magyar rövidfilmek műfaja, olyan hátrányos helyzetben van a moziforgalmazásban. Évről-évre tehetséges rövidfilmek születnek nálunk a fiatal rendezőknek köszönhetően, ám mozis bemutatkozásra a legritkább esetben van módjuk.

A Friss Hús rövidfilmszemle egyfajta műfajmentő szerepet tölt tehát be. Szervezői megerősítették: „a Friss Hús célja, hogy a fiatal filmeseknek alkalmat kínáljon arra, hogy széles közönség előtt, nagyvásznon vetíthessék filmjeiket.” Ami pedig a közönség érdeklődését illeti: „Az első és a második év minden várakozást felülmúlt. A négy napig tartó vetítéssorozatok szinte mindig teltházasak voltak, a kiegészítő kulturális eseményeken, workshopokon több száz filmkedvelő vett részt.” A vetítések mellett most is lesznek ilyen kiegészítő események is

A Toldi moziban március 25. és 29 között látható fesztiválprogramot a 2013. január után készült nemzetközi és magyar rövidfilmekből állították össze. A 15 meghívott külföldi film három blokkban lesz látható. Idei szenzáció a nemrég Oscarral jutalmazott brit film, a The Phone Call, rendezője Met Kirkby.

Egy önkéntes fiatal lány (Sally Hawkes) fogadja a hívásokat az öngyilkosok segélyvonalán, s egy rejtélyes férfivel folytatott beszélgetése a nézőt különleges emocionális hullámvasútra ülteti. A másik „híres kicsi” a Bad at Dancing, amely a Berlinalén nyert Ezüst Medvét. A Friss Húson idén is nemzetközi zsűri dönt a versenyzőkről, a tizenötös külföldi mezőnyből a legjobb díja 1.000 euróval jár.

A hazai népes mezőnyben a több egyetemekről is összeválogatott 32 rövidfilm szerepel. Idén először közös blokkokban kaptak helyet az élőszereplős és az animációs kisfilmek, noha külön kategóriákban versenyeznek. Külön is díjazza majd őket a zsűri, s mindkét kategóriában 500-500 ezer forint jár majd az első díjjal. A szereplők között látható például Osvart Andrea, aki M. Tóth Géza Oscar-jelölt animációs filmrendező Yes című, első élőszereplős rövidfilmjében egy furcsa identitáscserét hajt végre.

Az pedig már filmtörténet, hogy a fiatal, a forgatáskor még egyetemista Hartung Attila Fasirt című munkájában Margitai Ágit látjuk utolsó filmszerepében. A kínálatban vannak már díjnyertes darabok is, például Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta a Clermont-Ferrand-i rövdifilmfesztiválon nyert díjat a Maradék című rendezésével. Az abszurd humora és iróniája nyomán a műfaj Örkény Istvánjának tartott Szirmai Márton (Szalontüdő) azzal az Expedíció című kisfilmjével van jelen a mezőnyben, amely a filmkritikusoktól idén elnyerte a műfaj legjobbjának címét.

A groteszk alaphelyzet szerint egy képviselő a Parlamentből rakétával érkezik a Blaha Lujza térre, hogy lásson végre hús-vér választópolgárt. A főszerepet Anger Zsolt játssza, közel a bohózathoz. A blokkonként két-két alkalommal vetített rövidfilmek alkotói között a jól ismert és bemérhető rendezők mellett új nevek is képviselik a legfrissebb húst.

Míg a Toldiban a rövidfilmeké a vászon, az Örökmozgó Filmszínházban a Skandináv filmek fesztiválja pereg március 25. és 29. között. Tavaly a Norvég filmnapok olyan sikeresnek bizonyult, hogy idén a szervezők kiterjesztették a merítést a teljes Skandináviára, norvég, dán és svéd alkotók munkáira. A játékfilmek merítése nem mondható túl nagy ívűnek, a hét mozidarab közül hármat már játszottak nálunk.

Ezzel szemben izgalmasnak ígérkezik a dokumentumfilmes kínálat. A fesztivál nyitófilmje, a Megzavart figyelem tavaly elnyerte a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál közönségdíját. A kemény témájú dán dokumentumfilmen néhány figyelemhiányos hiperaktivitással küzdő gyerek drámáját követi.

A világhírű norvég expresszionista festőnek, Edvard Munchnak állít emléket a Sikoly című dokumentumfilm. A hóbarlang című norvég film főszereplője húsz éve él vad körülmények között egy hegyi barlangokban. A svédek Olof Palmeról készült filmje archív felvételek, kortársak és utódok vallomásain keresztül mutatja be a politikust. Az Álom egy családról című film nagyon aktuális és egyetemes témája: egy drogfüggő apa igyekezetét követi nyomon, hogy ismét összehozza a család. A fesztivál különlegessége a rövidfilm-blokk, benne a Hélium című dán filmmel, amely tavaly elnyerte a Legjobb fikciós rövidfilm Oscar-díját.

A hét nagyjátékfilm közül először látható nálunk a dán Nordvest, amely izgalmas gengszterfilm, Koppenhága Nordvest nevű külvárosában játszódik. Michael Noer rendező Goeteborgban és Taipeiben is díjat nyert vele. A hiúz órája című film rendezője, Soren Kragh-Jacobsen először zenészként szerzett nevet magának, majd elment Prágába filmrendezést tanulni, s ő a Dogma95 egyik alapítója (von Trier mellett). A Stockholmi történetek szatirikus hangvétellel öt embert követ egy esős novemberi napon. A Hotel kemény svéd terápia-dráma egy asszonyról, aki nem tud szembenézni családi drámájával.

A fesztivál programjában szerepel a nemrég mozikban bemutatott Oscar-díjra jelölt norvég Kon-Tiki, Thor Heyerdahl Csendes-óceáni felfedezőútjának kalandos története. A két izgalmas norvég thrillert, a valós eseményekből készült Halálos mélységet és a Q-ügyosztály első darabját, a Nyomtalanult ugyancsak játszották a mozik, mindkettő a skandináv thriller legjobb hagyományait erősíti.

És ha a skandináv fesztivál mellé hozzávesszük, hogy most került a mozikba a Q-ügyosztály második filmje, a Fácángyilkosok, valamint az abszurd humanizmus briliáns svéd mestere, Roy Andersson (Dalok a második emeletről) trilógiájának harmadik, befejező mesterműve, az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről – akkor ezen a héten jó szívvel ünnepelhetjük a skandináv filmet.