Népnevelő szövegelés

Publikálás dátuma
2015.03.23. 06:45
Csion bölcsei a bajnokságon FORRÁS: SLAM POETRY/PERESZLÉNYI ERIKA
Tavasszal harmadik alkalommal rendezik meg az országos csapat slam poetry bajnokságot, az előválogatót a hétvégén tartották. Az amerikai gyökerű előadói műfaj hazánkban is nagy népszerűségnek örvend.

A Corvintető underground zenei klubban legalább félezer fiatal részvételével tartották meg a hazai slam poetry műfaj legújabb versenyét, a III. Országos Csapat Slam Bajnokság elődöntőjét. Harmincegy csapat állt színpadra, hogy a továbbjutásért mérettessenek meg az előadó-költészeti versenyen. Minden indulónak saját szellemi termékével kellett fellépnie 4 perc 15 másodperces időkorlát között. Az elismerést a szakmai zsűri mellett a közönségszavazatok biztosították.

A négyfős zsűri elnöke a kétszeres slam bajnok, Süveg Márk Saiid, az Akkezdet Phiai hip-hop formáció tagja volt, a zsűrizésben segítette Babiczky Tibor költő, Simon Márton költő, slammer, illetve a Müller Péter Sziámi költő-énekes helyére beugrott Szkárosi Endre József Attila-díjas költő. Az amerikai kocsmakultúrában gyökerező, 1980-as években meghonosodott kortárs költészeti műfaj mintegy tíz éve van jelen Magyarországon.

A középkori dalversenyek mintáját követő rendezvényeken slammerek versenyeznek az első helyért saját maguk által írt, jól rímelő verses szövegeikkel, amelyek legtöbbször napjainkra reflektálnak. A rap és a stand-up műfajjal rokonítható verseny elődöntőjén résztvevő csapatok zömét középiskolások és egyetemisták alkották. A nekik szurkoló közönség is elsöprő többséggel ebből a korosztályból került ki. A három etapban megrendezett mérkőzésen számtalan egyedi performansz hangzott el, az elsőként színpadra lépő Floéta kétfős csapat egy házasság felbomlását dolgozta fel rendkívül humoros formában. Belényi Mihály és Maracska Flóra párosa hatásosan zárta le a párkapcsolati csetepatét.

A verseny nem volt tartalmi szempontokhoz kötve, a legtöbb fellépő – élve a műfaj adta szabadszájúsággal – megragadta a lehetőséget, hogy kellemetlen fricskát adjon az Orbán-kormánynak. A közönség az Orbán vezetéknévből levezetett szójátékon keresztül tudhatta meg, hogyan lépett a kormányfő a báni méltóságból a királyi szerepkörbe, amely az előadók szerint elhibázott döntés volt. Egy másik duó azt skandálta, hogy „az egész rendszer lefagyott”, míg egy lánycsapat arról rímelt, hogy az V. kerület korábbi polgármestere, az általuk csak Dr. Oetkernek nevezett Rogán Antal tökélyre fejlesztette az „arrogáns hazudozást.”

Megdöbbenéssel vegyes sikert aratott az a szintén kétfős csapat, amely az ondóról szóló szöveggel képviseltette magát. A nyomdafestéket nem tűrő kifejezésekkel nem spóroló versenyzők még a fellépés elején letépték magukról a felsőt, alatta pedig polgárpukkasztó tartalmú pólót viseltek: az egyik fiú mellkasán a „Ge”, párja ruháján pedig a „Ci” felirat virított. A különböző műsorszámokban szó esett a boltok vasárnapi zárva tartásáról, a tervezett, de végül elvetett internetadóról, de a közelmúltban hazánkban járt Angela Merkel német kancellár és Putyin orosz elnök is kemény kritikát kapott.

Az irodalmi hagyományokhoz való csatlakozás vágyát jelzi, hogy a fellépők többsége igyekezett szépirodalmi utalást csempészni a szövegébe. A versenyzők a költőfejedelem Ady Endrétől kezdve egészen Sánta Ferenc Az ötödik pecsét című kultikus regényéig számtalan apró utalással színesítették az előadásukat. A magyar irodalmi élet híres művészszerelmeit feldolgozó könyveiről ismert Nyáry Krisztián, a Magvető Kiadó igazgatója szerint a slam poetry nem lenézendő műfaj.

„Ez is a költészet egyik formája, hiszen az ilyen esteken előadott alkotások is versek, csupán annyi különbséggel, hogy másfajta területen és más módon találkoznak a befogadóval. Nem lenne jó, ha sokan azt hinnék, hogy ez maga a költészet, de aggodalomra nincs ok, mert már önmagában az is siker, hogy nagyon sok fiatal pénzt ad azért, hogy kortárs versszövegekkel találkozzon az ilyen alkalmakkor” – mondta Nyáry.

A költészet ősformájáig visszavezethető műfaj hátrányairól, a beszélt nyelv felértékelődéséről és a trágár kifejezések térnyeréséről a Magvető igazgatója úgy vélekedik: „Az obszcén kifejezéseknek hagyománya van a költészetben, a középkor óta ismerjük a könnyűvérű hölgyekkel való találkozásokat megörökítő latrikánus költészetet, de Villon és számos avantgárd versszöveg is kifejezetten szókimondónak számít.”

Az öt órán át tartó elődöntő végén mintegy tucat formáció kapott bizalmat a döntnököktől, hogy részt vegyen a végső fordulóban. A győztes csapatok a május elejére tervezett döntőben mérkőznek meg egymással, még szélesebb körű hallgatóság előtt.

Idézet egy döntős szövegből

A döntőbe jutott Csider István Zoltán és Pion István alkotta Csion bölcsei című formáció szövegének részlete: ”nem kell semmi, / nem érdekel, hogy milyen lehet ma No Roxa Ájnak lenni, / nem kellenek a POP típusú nemzetbiztonsági átvilágítások, /meg a TCA típusú, vagyis a triciklikus, meg a tetraciklikus antidepresszánsok, / nem kellenek az álarcos álkápók, /akik Al Capone kálkápolnai álkápolnájában mascarpónéznak, miközben Kárpátia szól,/kösz, nem kérem Patrick Bateman dombornyomott névjegyét se, / de a Kossuth-díjra számítanék mint levélnehezékre, /meg egy új gyomor is kéne, mert (mindjárt) hírek lesz.”

Nívós komolyzenei program a tavaszi fesztiválon

Ránki Dezső és a Concerto Budapest, a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Szegedi Kortárs Balett, valamint az Amadinda és a Muzsikás is fellép a 35. Budapesti Tavaszi Fesztiválon (BTF), amely historikus és kortárs zenével is várja közönségét április 10-től 26-ig.

Ránki Dezső április 12-én különleges duplakoncertet ad a Concerto Budapesttel: a Zeneakadémia nagytermében Mozart 6 zongoraversenyét mutatja be. A délelőtti hangversenyen két Esz-dúr (K. 271 és K. 449) és egy G-dúr zongoraverseny (K. 453), este két A-dúr (K. 414 és K. 488) és egy B-dúr zongoraverseny (K. 595) hangzik el Keller András vezényletével.

Ugyanezen a napon, április 12-én igazi összművészeti élményt ígér a Budafoki Dohnányi Zenekar A szerelem arcai című sorozatának harmadik, "A frivol" mottójú estje, amelyen Carl Orff főleg Catullus szerelmes verseire írt kantátája, a Catulli Carmina, valamint Petrovics Emil Arisztophanész vígjátékából íródott egyfelvonásos operája, a Lysistraté hangzik el a Szegedi Kortárs Balett Juronics Tamás által rendezett és koreografált táncelőadásával.

A Budafoki Dohnányi Zenekar és a Szegedi Kortárs Balett néhány éve nagy sikerrel adta elő a Carmina Buranát, Carl Orff Trionfi című triptichonjának egy másik, jóval ismertebb darabját is.

Mostani, Művészetek Palotája-beli előadásukon Szakács Ildikó szoprán, Megyesi Schwartz Lúcia mezzoszoprán és Horváth István tenor mellett a Budapesti Akadémiai Kórustársaság, a Cantemus Vegyeskar és a Talamba Ütőegyüttes is fellép Hollerung Gábor vezényletével - derül ki a fesztivál honlapjáról (btf.hu).

Néhány nappal később, április 16-án két nagy múltú együttes, az Amadinda és a Muzsikás ad közös koncertet. A Művészetek Palotájában az európai és Európán kívüli, régi és újkori kultúrákat idézik meg, életre keltve azokat a zenei formákat, amelyek letűnt vagy ma is virágzó civilizációk közösségi eseményeihez kapcsolódnak.

A hazai régizenei mozgalom meghatározó alakja, Vashegyi György és együttesei, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus Mozart és az "angol Mozart", Thomas Linley világát fűzik egybe április 21-én a Zeneakadémián, olyan neves énekes szólisták közreműködésével, mint Peter Harvey, Julia Doyle, Marianne Beate Kielland és Megyesi Zoltán.

A két zeneszerző egy évben, 1756-ban született, de Linley tragikusan fiatalon, 22 éves korában meghalt. Linley, aki Mozarthoz hasonlóan csodagyerek volt, 1768 és 1771 között Itáliában tartózkodott, ahol találkoztak is egymással; a két kamasz zseni között barátság szövődött - idézik fel az ajánlóban.

A BTF-koncerten Thomas Linley Ode on the Spirits of Shakespeare című műve mellett Mozart befejezetlen, c-moll miséjét (K. 427) hallhatja a közönség Vashegyi György vezényletével.

A Bálna Budapest közönsége április 25-én magyarországi bemutatót hallhat a kortárs zene világából. Fekete Gyula A Vörös szoba álma című zongoraversenyét a Malajziában született, Pro Cultura Hungarica díjjal kitüntetett kínai zongoraművész, Claudia Yang felkérésére komponálta egy Kínában rendkívül népszerű televíziós sorozat zenéjének témáira építve. Miként a darab pekingi világpremierjét, úgy a budapesti előadást is Ács János vezényli, szólistaként pedig Claudia Yang lép színpadra. A Győri Filharmonikus Zenekar hangversenyén Fekete Gyula új darabja mellett népszerű zenekari kompozíciók, Smetana, Mozart és Bizet művei is felcsendülnek.

Szerző

Hajrá Orbán, hajrá MTVA!

Publikálás dátuma
2015.03.21. 17:18
A közmédia első embere maga jelentette be, hogy élőben fogják közvetíti a Suzuki Kupát. FOTÓ: Népszava
„Meglepetésvendég van” – konferálta fel a Puskás Akadémia-Videoton meccs végét a közvetítő riporter a Duna Televízióban és legott a pálya szélére kapcsoltak. Ahol az MTVA másik riportere oldhatta fel a rejtélyt: nem más, mint Szabó László Zsolt, az intézmény vezérigazgatója volt a meglepetés vendég. És örömmel válaszolhatott igennel a kérdésre, arra tudniillik, hogy a köztelevízió – ők nevezték annak -  élőben fogja közvetíteni a hamarosan sorra kerülő ifjúság focitornát, a Suzuki Kupát. Tudják arról a tornáról van szó, amelyet Székesfehérváron, majd Felcsúton bonyolítottak, bonyolítanak le, és amely úgy egyértelműen Orbán Viktorhoz, illetve a Puskás Akadémiához köthető. 

Abban persze nincs semmi újdonság, hogy a székesfehérvári, olykor az Orbán házának szomszédságában található Pancho Arénában rendszeresen felbukkannak különböző notabilitások, az azonban feltétlenül új jelenség, hogy a magát közmédiának tartó MTVA első embere maga ránduljon ki, foglaljon helyet a lelátón – nyilván valamelyik díszpáholyban. Az pedig végképp furcsa, hadd ne mondjuk: nevetséges, hogy egy ifjúsági labdarúgó torna élő közvetítését oly fontosnak tartja, hogy az esemény bejelentésének jogát magának vindikálja.

Berzi Sándor, az MLSZ alelnöke, Orbán Viktor miniszterelnök és Bernd Storck, az MLSZ új sportigazgatója a nézőtéren. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Berzi Sándor, az MLSZ alelnöke, Orbán Viktor miniszterelnök és Bernd Storck, az MLSZ új sportigazgatója a nézőtéren. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

A nyolcvanmilliárdból működő MTVA eddig sem hagyott sok kétséget a felől, hogy – úrpozicionálása után még inkább – a kormányt kiszolgáló médiaként működik, az azonban több, mint furcsa, hogy immár a minimális látszatra sem törekednek. 

Szerző