Előfizetés

Közelkép - Csók

Az archív felvételen egy szakállas fiatalember beszél. "Azt üzenem Magyarország összes kommunistájának, hogy csókolják meg a fenekemet" - mondja. A megszólaló napjainkban Magyarország miniszterelnöke. Már az is teljesítmény, hogy ezt a régi filmet megtalálták és beillesztették az RTL Klubnak a Fidesz kezdeteiről szóló összeállításába. 

Az pedig még nagyobb teljesítmény, ahogy aktuálisan - és gyakran áthallásosan, mégis nagyon tényszerűen - összerakták a XXI. század című sorozat legújabb, kedden látott részét. A cím persze önmagában is csalóka. Ezekben az epizódokban ugyanis a múlt század - a szép emlékű XX. - embereiről és eseményeiről kapunk mindig érzékletes, finoman összerakott, nagyon plasztikus képet. Ezúttal a nyolcvanas években készült felvételeket ötvözték mai visszaemlékezésekkel, hogy bemutassák, miképpen indultak a "fiúk" a Bibó szakkollégiumból. S bár a mai kormányzásról, aktuálpolitikáról egy szó sem esik, mégis világossá válik, miképpen jutottak el idáig.

Hiszen Orbán már akkor, a kezdetekkor megmondta, hogy "határ a csillagos ég" - befektetünk, forgatunk (mármint pénzt) -, s valóban, övék lett a világ (vagy legalábbis az ország). A kiválóan szerkesztett adás végére az is kiderül, miért mondta az elején idézett mondatot az egykori fiatal demokraták vezérre. Elvesztettek ugyanis egy pert, amelyben helyreigazításra akartak kötelezni egy újságot, amiért azt írta, hogy a Fidesz nem párt, legfeljebb egyesület. Ezt kommentálta Orbán úgy, hogy "csókolják meg a fenekemet", majd még hozzátette: "ez a véleményem a jogrendjükről".

S ahogy nézzük az okos, felkészült, nagyon (ön)tudatos egykori fiatalokat, csak remélhetjük, hogy valahol napjainkban is vannak már hozzájuk hasonló ifjak. Ennek az országnak nagy szüksége lenne új szereplőkre, akik ugyanúgy készülnek a jövőre, mint a régi fideszesek. Akiktől néhány év múltán - visszatekintve - érdemes lesz idézni: azt üzenik Magyarország összes fideszesének, hogy csókolják meg a feneküket. Mert ebben minden benne van.

Szándékosan pusztíthatta el a gépet a másodpilóta

Publikálás dátuma
2015.03.26. 06:40
A halterni gimnázium bejáratánál virágot, mécsest és üzeneteket, feliratokat helyeztek el a balesetben elhunyt diákok és tanárok
Sikerült értékelhető adatokat kinyerni a kedden lezuhant német repülőgép első megtalált fekete dobozából.  A hangfelvételből kiderül, hogy az utasszállító kapitánya a baleset előtt elhagyta a pilótafülkét, és nem tudott visszatérni, mielőtt a gép a hegyoldalnak csapódott volna. Brice Robin marseilles-i államügyész  hivatalos sajtótájékoztatóján közölte, hogy a szakértők szerint a másodpilóta szándékosan nem engedte be a kapitányt, majd süllyedésre állította a gépet. A Lufthansa szerint egyelőre csak találgatnak arról, hogy mi lehetett a pilóta tettének motivációja, de a hírek szerint korábban depressziós volt. A fiatalember lakhelyén házkutatást tartottak.  

A Germanwings német légitársaság franciaországi repülőgép-szerencsétlenségének feltárásában közreműködő német szakértők megerősítették  a francia hatóságok megállapítását, miszerint a másodpilóta vélhetően szándékosan pusztította el a gépet - mondta a német közlekedési miniszter csütörtökön Berlinben. Alexander Dobrindt közölte, hogy a francia hatóságok munkáját a légi balesetek vizsgálatával foglalkozó német hatóság és a Lufthansa szakértői is segítik, és egyetértenek az eljárást vezető marseille-i ügyészség megállapításaival.

A fekete dobozból nyert információkat a The New York Times internetes felületén közölte először. A nyomozásban részt vevő katonai illetékes úgy nyilatkozott a lapnak, hogy a Barcelonából Düsseldorfba tartó járat útjának legelején a pilóták "nagyon udvarias, nagyon fesztelen" beszélgetést folytattak egymással, majd a hangfelvétel arról tanúskodik, hogy egyikük kiment a pilótafülkéből, és nem tudott visszatérni. "A férfi kívülről picit kopogtat az ajtón, és nincs válasz" - mondta a nyomozó. "Utána erősebben kopog az ajtón, és nem érkezik válasz. Egyáltalán nem jön válasz" - közölte a lapot tájékoztató szakértő, aki szerint a hangfelvételen lehet hallani, amint a pilóta megpróbálja feltörni a pilótafülke ajtaját. Nem tudni egyelőre, hogy a pilóta miért ment ki a kabinból, "de - folytatta a nyomozó -, ami biztos, az az, hogy az út legvégén a másik pilóta egyedül volt (a pilótafülkében), és nem nyitott ajtót".

Brice Robin, a marseilles-i államügyész sajtótájékoztatóját a Euronews hírcsatorna élőben közvetítette. Az államügyész elmondta, hogy a fekete doboz hangfelvételének első 21 percében semmiféle rendellenesség nem hallatszik, aztán amikor a pilóta kiment a fülkéből, automatán hagyták a gépet. A felvétel azt is bizonyítja, hogy a pilóta magánál volt, amikor a kapitány kopogott, mivel hallani lehet a lélegzetvételét is.  A szakértők ebből arra következtettek, hogy a pilóta direkt állította süllyedésre a gépet, azaz automatikus leszállásra kapcsolt. Az államügyész azt is elmondta, hogy  a gép semmiféle jelzést nem küldött, amikor veszélyes magasságba került, pedig a repülők automatikus vészjelzést is küldenek ilyen esetben. Brice Robin azt is elmondta, hogy a feltételezések szerint a kapitánynak tudnia kellett, hogy mire készül a társa, ezért is akarhatta betörni az ajtót.

A pilótafülke ajtaját az arra jogosult és a szükséges információkkal rendelkező személyek csak akkor nem tudják kívülről kinyitni, ha belülről szándékosan akadályozzák az ajtó kinyitását. Thomas de Maiziere belügyminiszter azt mondta, hogy a német hatóságoknak sincs tudomásuk arról, hogy a másodpilótának lettek volna terrorista kapcsolatai. De Maiziere elmondta, hogy az illetékesek már kedden, a katasztrófa napján elvégezték az ilyenkor szükséges vizsgálatokat a nemzetközi partnerekkel együttműködve, és nem találtak terrorizmusra utaló jeleket a másodpilótával kapcsolatban.Hozzátette, hogy a Germanwings anyavállalatánál, a Lufthansánál rendszeresen végzett biztonsági ellenőrzések sem eredményeztek gyanús jeleket.

Washington: nem köthető terrorizmushoz
Jelenleg úgy tűnik, hogy "nem köthető a terrorizmushoz" a Franciaországban szerencsétlenül járt Germanwings-utasszállító tragédiája - jelentette ki csütörtökön a CNN amerikai hírtelevíziónak nyilatkozva Josh Earnest, a Fehér Ház szóvivője. Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) csütörtökön felajánlotta segítségét a gép lezuhanásának körülményeit vizsgáló francia hatóságoknak. A CNN hírtelevízió szerint a francia hatóságok hivatalosan kértek segítséget az FBI-tól.

 

A belügyminiszter elmondta, hogy a lezuhant gép személyzetének valamennyi tagját ellenőrizték, és ez mind a hat fő esetében negatív eredményt hozott, vagyis nem tártak fel biztonsági kockázatot vagy terrorizmusra utaló jelet. A másodpilóta Brice Robin marseille-i ügyész tájékoztatása szerint Andreas Lubitz, akit a német sajtóban a vonatkozó szakmai előírásoknak megfelelően Andreas L. névvel jelölnek.

Az ARD országos közszolgálati televízió helyszíni beszámolója szerint a Rajna-vidék-Pfalz tartománybeli Montabaurban, ahol a 28 éves másodpilóta felnőtt, a kisváros közösségét sokkolta a hír, hogy a fiatalember valószínűleg öngyilkosságot követett el, és magával rántott a halálba 149 embert. A másodpilótát nyugodt, kedves embernek ismerték, és sikeres pilótakarrierje révén példaképként tartották számon a helyi vitorlázórepülő egyesületben - számolt be az ARD. A másodpilóta tizenéves korában szerzett vitorlázórepülőre érvényes engedélyt, és egy szakközépiskola elvégzése után lett a Lufthansa pilótatanonca. A Lufthansa közlése szerint a másodpilóta 2013 szeptemberében csatlakozott a Germanwings légitársasághoz, és azóta 630 órát repült.

Az n-tv hírtelevízió csütörtök este közölte: a nyomozók két helyszínen tartottak házkutatást, a másodpilóta düsseldorfi lakásában és abban a montabauri házban, ahol szüleivel élt. A 28 éves fiatalember korábban, a kiképzése idején azért szakította meg hosszabb időre tanulmányait, mert depressziós volt - írta a Frankfuter Allgemeine Zeitung online kiadásában a másodpilóta egy ismerősére hivatkozva. Ugyanerről írt a Passauer Neue Presse című lap is online kiadásában, szintén egy ismerősre hivatkozva. Andreas Lubitz "megszállott, mindenképpen pilóta akart lenni, de lelkileg labilis, és ezért a kiképzését is megszakította több hónapra" - mondta a Passauer Neue Presse forrása, aki a másodpilóta jó ismerősének nevezi magát. Lubitznak már az általános iskolában az volt a vágya, hogy pilóta legyen. "Az egész szobáját repülőgép-poszterekkel tapétázta ki, mindenütt Lufthansa-logók voltak" - mondta a lap forrása. 

Az Alpokban lezuhant német utasszállító másodpilótájának tehát hatszázharminc órányi repülési ideje volt. Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) az elnöke szerint alapvetően 200 óra a kötelező repülési idő a kiképzésen, majd egy típusátképzés után a kezdő pilóták megkezdhetik munkájukat a társaságoknál. A vállalatok számára költséghatékony a tapasztalatlannak minősülő pilóták alkalmazása, ugyanis a cégek számára ezzel a módszerrel jóval olcsóbb, hogy a kezdő pilóták repülési órákat szerezzenek. Nem véletlen, hogy a diszkont társaságok elsősorban kapitányokat keresnek, akikre rá merik bízni a kezdő pilótákat. Demeter Csaba megjegyezte, hogy emiatt a kapitány szinte sosem hagyja el a pilótafülkét. A magyar pilóták egyesületének elnöke elmondta, hogy míg az Egyesült Államokban tilos a pilótáknak egyedül tartózkodni a fülkében, az európai vállalatok esetében ezt nem mindenhol írja elő a szabályzat.

Korábban írtuk: Nyilvánosságra került a 150 áldozat csaknem teljes listája is. A francia külügyminisztérium szerint 15 nemzet állampolgárai utaztak a repülőgépen. Szerda délután megérkezett Francois Hollande francia államfő Angela Merkel német kancellárral és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnökkel a katasztrófa helyszínének közelében - a Seyne-les-Alpes településnél - kialakított mentőközpontba. A kisváros iskolájánál kialakított kápolnánál és halottasháznál rótták le kegyeletüket a katasztrófa 150 áldozata előtt.

A halterni gimnázium bejáratánál virágot, mécsest és üzeneteket, feliratokat helyeztek el a balesetben elhunyt diákok és tanárok emlékére.„Tegnap még sokan voltunk. Ma egyedül vagyunk” – állt az egyik transzparensen FOTÓ: EUROPRESS/ GETTY IMAGES/SASCHA STEINBACH

A halterni gimnázium bejáratánál virágot, mécsest és üzeneteket, feliratokat helyeztek el a balesetben elhunyt diákok és tanárok emlékére.„Tegnap még sokan voltunk. Ma egyedül vagyunk” – állt az egyik transzparensen FOTÓ: EUROPRESS/ GETTY IMAGES/SASCHA STEINBACH

A délután folyamán megérkeztek az áldozatok hozzátartozói is, akikkel pszichológusok, ápolók és tolmácsok foglalkoznak majd a helyszínen. A La Derniere heure francia lap úgy tudja, hogy a baleset körül fekvő hegyi településeken egyre több katasztrófaturista fordul meg, akik a baleset körülményeiről kíváncsiskodnak. A rendőrség éjszakánként is őrzi a roncsok helyét, ugyanis attól tartanak, hogy akár fosztogatók is ellephetik el a környéket. Ez pedig jelentősen  veszélyeztetné a nyomozás sikerességét, ugyanis olyan tárgyak tűnhetnek el, amelyek döntő bizonyítékként is szolgálhatnak.

A másik fontos oka a folyamatos őrzésnek, hogy a hegyekben farkasok is élnek, amelyek az emberi maradványokban is kárt tehetnének. Eközben a francia hatóságok nagy erőkkel folytatják a kutatást, amit nehezíti, hogy a gép meredek, sziklás területre zuhant. Hó nincs , de így is nehéz megközelíteni a roncsokat, mert a kedden lezuhant gép olyan helyszínen csapódott a földbe, ahol többnyire függőleges a terület, így még helikopterrel is alig lehet leszállni.

A legtapasztaltabb tűzoltókat és katonákat is megdöbbentette, amit a helyszínen láttak. Eric Sapet, a roncsok utáni kutatás egyik vezetője a Le Monde-nak arról számolt be, hogy gyakorlatilag nem látni semmit, még az sem felismerhető, hogy egyáltalán egy repülő volt az, aminek a roncsait kutatják. Ez azonban felveti azt a kérdést is, hogyan fogják azonosítani az áldozatokat.

Tiltakozik az RMDSZ

Az erdélyi magyarság körében megdöbbenést váltott ki az a kedden közvitára bocsátott román közrendvédelmi és közbiztonsági stratégia, amelyet a román belügyminisztérium dolgozott ki. A dokumentum ugyanis közbiztonsági veszélyforrások közé sorolta az etnikai autonómia törekvéseket is.

A tárca honlapján közzétett dokumentum a biztonságot fenyegető veszélyek között első helyen említi "a rasszizmust, idegengyűlöletet, szélsőségességet és az intolerancia minden más formáját, amely etnikai autonómia elérését célozza egyes térségek vagy régiók számára".

Kelemen Hunor RMDSZ elnök tegnap elfogadhatatlannak minősítette a közbiztonság és az autonómia összekapcsolását. Hangsúlyozta, hogy nem jelentenek szélsőségességet , nem veszélyeztetik és nem veszélyeztethetik a közbiztonságot semmilyen módon az autonómiatörekvések és azoknak a megjelenítése abban a formában, ahogy azt az erdélyi magyarság teszi.

„Kockázatosnak tartom az ilyen típusú kezdeményezéseket, még akkor is, hogyha csak egy közvitára bocsátott stratégiáról van szó, mert az ilyen típusú kezdeményezések azt a gondolkodást hozzák a felszínre, amely a szabadságjogok korlátozását vetíti előre”, mondta az RMDSZ elnöke. Az erdélyi magyar szövetség tavaly szeptemberben mutatta be és bocsátotta közvitára a román társadalom felé autonómiatervezetét.

.