légi katasztrófa;Germanwings;

2015-03-27 08:27:00

Légi katasztrófa: "súlyos hiba" a nyomozásban

Az Európai Pilóták Egyesülete szerint súlyos hiba volt idő előtt információkat szivárogtatni a Germanwings járatának balesetéről. Brice Robin Marseille-i államügyész ugyanis tegnap bejelentette, hogy a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket rögzítő fekete doboz kiértékelése alapján arra jutottak, hogy a másodpilóta szándékosan idézte elő a katasztrófát. A házkutatás során a rendőrség a másodpilóta egészségi állapotára vonatkozó dokumentumokat talált, amelyek arra utalnak, hogy beteg volt és orvosi kezelés alatt állt. Az iratok között összetépett dokumentumok is voltak, amiből arra következtettek, hogy a másodpilóta titkolta betegségét.

A másodpilóta titkolhatta betegségét

A lezuhant Germanwings-gép másodpilótájának lakóhelyén lefoglalt anyagok alapján feltételezhető, hogy a férfi beteg volt, és ezt titkolta munkaadója és kollegái előtt - közölte pénteken a düsseldorfi ügyészség.

Az aktában szerepelt a SIC megjegyzés
Ez azt jelenti, hogy különleges és rendszeres orvosi felülvizsgálatra van szükség.  Ezzel a megjegyzéssel legutóbb 2014 júliusában látták el Andrea Lubitz személyi anyagát, adatkezelési előírások miatt az azonban nem szerepel a nyilvántartásban, hogy miért van szükség a felülvizsgálatokra, így a hatóság előtt nem ismert, hogy a másodpilóta testi vagy lelki állapota miatt rendelték-e el azokat. 

A hatóság szerint Andreas Lubitznak a katasztrófa napján betegállományban kellett volna lennie. A közlemény szerint a csütörtökön végrehajtott házkutatások során nem találtak búcsúlevelet vagy más dokumentumot, amelyben a másodpilóta jelezte volna, hogy a kedden Franciaországban történt katasztrófa előidézésére készül. Ugyanakkor találtak a másodpilóta egészségi állapotára vonatkozó dokumentumokat, amelyek arra utalnak, hogy beteg volt és orvosi kezelés alatt állt. A lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló aktuális, a keddi napra is vonatkozó, összetépett dokumentumok is voltak, ami arra utal, hogy a másodpilóta titkolta betegségét - közölte az ügyészség.

Lelki beteg lehetett a másodpilóta

A német rendőrség a kedden Franciaországban történt katasztrófa körülményeit vizsgáló francia hatóságok felkérésre tartott házkutatást a másodpilóta düsseldorfi lakásában és abban a montabauri házban, ahol szüleivel élt. A házkutatásokra azért volt szükség, mert a francia hatóságok feltételezése szerint a másodpilóta szándékosan vezette katasztrófába a gépet. A düsseldorfi ingatlan átkutatása nagyjából négy órán keresztül tartott, péntekre virradó éjjel ért véget.

A Spiegel Online értesülése szerint arra utaló információkat tártak fel, hogy a 27 éves másodpilóta lelki betegségben szenvedett. Az nem ismert, hogy milyen jelekről, információkról van szó - írta a hírportál. A Focus hírmagazin az online kiadásában arról írt pénteken, hogy a fiatalember lakásában különböző tárgyakat és iratokat foglaltak le, köztük "valami nagyon fontos, döntő jelentőségű" dolgot.

Hivatalosan egyelőre nem erősítették meg, hogy a házkutatás révén sikerült áttörést elérni a tragédia feltárásban. A lefoglalt holmikat még alaposan meg kell vizsgálni, és "majd elválik", hogy van-e közöttük a szerencsétlenséget magyarázó bizonyíték - mondta egy rendőrségi szóvivő a Die Welt online kiadásának beszámolója szerint. 

"Súlyos" hiba a kiszivárogtatás

Az Európai Pilóták Egyesülete szerdai közleményében független vizsgálatot követelt. Tudatta: a pilótákat sokkolta a francia nyomozók és ügyészek bejelentése, miszerint a másodpilóta szándékosan irányította a gépet a földnek. A feltételezéseket csak a hangrögzítő adatai alapján hozták meg, a repülési adatokat rögzítő doboz tartalmát még nem vizsgálták, pedig ez is szükséges a tények teljes megismeréséhez - olvasható a közleményben.

Független vizsgálatra van szükség, hogy kiderüljön, mi okozta a balesetet, de a vizsgálók most nagy nyomás alá kerültek a kiszivárogtatás miatt. A vezetést az ügyészek vették át, és ez a lépés akadályozza, hogy a megfelelő konzekvenciákat le tudják vonni - írta az Európai Pilóták Egyesülete.

Módosítják a pilótafülkére vonatkozó szabályozást
A Wizz Air légitársaság is módosítja a pilótafülkére vonatkozó szabályokat: soha nem fordulhat elő, hogy a fülkében mindössze egyetlen pilóta tartózkodik - közölte a Wizz Air szóvivője pénteken. Daniele de Carvalho tájékoztatása szerint ha az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, akkor az egyik légiutas-kísérő fog helyette a fülkében tartózkodni. Az új eljárást már jóváhagyta a magyar légügyi hatóság. Csütörtökön több légitársaság közölte, hogy módosítja a fülke használatára vonatkozó szabályokat: a kanadai Air Transat és Air Canada, a norvég Norwegian Air Shuttle, a finn Finnair és az izlandi Icelandair sem engedi a jövőben, hogy csak egy személy tartózkodjon a fülkében.

Korábban írtuk: Brice Robin államügyész csütörtöki sajtóértekezletén elmondta, bár a repülési adatokat tartalmazó fekete dobozt egyelőre nem találták meg, az utolsó fél óra eseményeit sikerült rekonstruálni. Az első húsz percben normális kommunikáció zajlott a pilóta és a másodpilóta között, viccelődtek. A pilóta közölte, megkezdi a leszállást. Aztán arra kérte a másodpilótát, rövid időre vegye át a gép irányítását. Hallani, amint kilép a fülkéből, majd becsukódik az ajtó. Az államügyész elmondta, ezután egészen a becsapódásig a másodpilóta egyedül maradt a kabinban. Robin szerint szándékosan manipulálta a gép automatikáját, s csökkentette a magasságot. „Ez arra utal, hogy tudatos cselekmény történt” – jelentette ki.

Hallható, ahogy a pilóta vissza akar jutni a fülkébe. Egyre hangosabban kopogtatott, majd azt kiabálta: „Engedj be!” A másodpilóta azonban nem reagált. A Marseille-i torony is megpróbált kapcsolatba lépni vele – mindhiába. A légiirányítók felszólították arra, adjon le segélyhívást, de erre sem érkezett válasz. Ugyanakkor mély lélegzeteket vett, tehát biztosan életben volt, amikor a tragédia történt.

A háttérben ütések, csapások hangját lehetett hallani, ami arra utalhat, hogy a pilóta megpróbálta betörni az ajtót. Nem sokkal később azonban bekövetkezett a katasztrófa. Bár egyértelmű a másodpilóta, Andreas Lubitz felelőssége, az államügyész többször is kiemelte nem terrorcselekmény történt. Az ezt firtató kérdésekre később aztán megemlítette, megérti, hogy főleg ez érdekli az újságírókat, hiszen ha valaki öngyilkos akar lenni, azt nem egy 150 személyt szállító géppel hajtja végre.

Bár a Germanwings tragédiájával kapcsolatban már tisztábban lehet látni, a kérdőjelek ezzel együtt sokasodtak. Miért nem engedte be a kabinba a pilótát a másodpilóta? Miért száguldott a halálba? Kapcsolatban állt-e szélsőséges csoportokkal? A német ügyészség mindenesetre gyilkosság miatt indított eljárást – közölte Thomas de Maiziere belügyminiszter.

Választ legfeljebb az adhat, ha sikerül minden részletre kiterjedően feltérképezni Andreas Lubitz személyiségét, illetve környezetét. A fiatal pilóta Rajna-vidékről származik, Montabaur városából. A szüleinél lakott, s Düsseldorfban is volt lakása. 630 repülési órát tudhatott maga mögött, tehát elég tapasztaltnak számított a szakmában.

2013 szeptembere után került a Germanwingshez, a Lufthansánál Brémában eltöltött kiképzési időszak után. Egyik társa, akivel együtt sajátította el a repülés tudományát, közleményében azt írta, Lubitz álma mindig is a repülés volt. A német n-tv hírtelevízió megszólaltatta egyik ismerősét, aki szerint a 28 éves fiatalembert visszafogott személyként ismerték, de „nem volt őrült, pedig ebben a szakmában ez sem ritka” – jelentette ki.