fekete doboz;Germanwings utasszállító;Patrick Sondheimer;Európai Repülésbiztonsági Ügynökség;

Mentési munkálatok a német repülőgép roncsainál. FOTÓ: F. Balsamo - Gendarmerie nationale / Ministere de l`Interieur/Getty Image

- Az utolsó hangok az utasok sikolyai voltak

A kedden tragikus körülmények között a francia Alpokban lezuhant Germanwings utasszállító kapitánya, Patrick Sondheimer az utolsó percekben is minden erejével azon volt, hogy bejusson a pilótafülkébe, ahonnan a több mint 150 ember halálát okozó Andreas Lubitz másodpilóta zárta ki - derült ki a gép egyik fekete dobozának hangfelvételeiből.

Minderről a német Bild napilap számolt be vasárnap: információi szerint repülés közben Lubitz többször is mondta a kapitánynak, hogy bármikor nyugodtan kimehet a mosdóba, hiszen induláskor erre nem volt ideje. Sondheimer nem sokkal a tervezett leszállás előtt ment ki, a hangfelvételen hallatszik, amint azt mondja a másodpilótának: "átveheted". Miután a kapitány kiment, Lubitz magára zárta az ajtót; a gép ereszkedni kezdett, nem sokkal később a süllyedést jelző riasztórendszer hangját is hallani a hangfelvételeken.

- Az isten szerelmére, nyisd ki az ajtót! - hallatszott a kapitány ordítozása, aki a pilótafülke ajtaját valamilyen fémes tárggyal is megpróbálta felfeszíteni. Lubitz légzését is hallani lehet a felvételen, a kapitány felszólítására azonban nem válaszolt semmit. A fekete doboz hangfelvételén utoljára az utasok sikolyait lehet hallani. A gép 145 utassal és ötfős személyzettel a fedélzetén csapódott földnek.

A francia hatóságok szerint Lubitz szándékosan vezette a hegyoldalnak a gépet. A Bild ugyanakkor arról is írt: a fiatal férfi látászavarokkal is küzdött, ám erről az őt alkalmazó légitársaság nem tudott, a következő foglalkozás-egészségügyi vizsgálat pedig júniusban lett volna esedékes.

Az ügyben indított vizsgálatok nyomán az is kiderült, hogy Lubitznak lelki panaszai is voltak, a hatóságok a férfi düsseldorfi lakásában depresszió kezelésére szolgáló gyógyszereket, nagy mennyiségű altatót és egy széttépett, március 9-től március 26-ig tartó időszakra vonatkozó, Lubitz betegállományba helyezéséről szóló dokumentumot is találtak. Kiderült az is, hogy a férfit több neurológus és pszichiáter is kezelte.

Lubitz egy német vitorlázórepülő egyesületnek is tagja volt - írta szombaton a Le Parisien című francia napilap. Az egyesületi tagok beszámolói szerint a másodpilóta jól ismerte a katasztrófa helyszínét, vitorlázórepülővel korábban többször is repült arrafelé. - Andreas részt vett foglalkozásokon a provence-i Alpokban. Szenvedélyesen szerette, sőt megszállottja volt az Alpoknak - nyilatkozta egyikőjük.

A tragédia nyomán az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a repülési szabályok szigorítását tervezi: javaslatuk szerint a pilótafülkében folyamatosan legalább két főnyi személyzetnek kell tartózkodnia, és közülük legalább az egyiknek pilótának kell lennie. A múlt héten több légitársaság is közölte, hogy módosítja a fülke használatára vonatkozó szabályokat, a szigorításokat a német Lufthansánál nyomban be is vezetik.

Öngyilkossági hajlama volt a másodpilótának

A Franciaországban lezuhant német utasszállító másodpilótáját öngyilkossági hajlam miatt kezelték a pilótaengedély megszerzése előtti időkben - közölte hétfőn a düsseldorfi ügyészség.

A közlemény szerint az eddig kiértékelt orvosi dokumentumok nem utalnak arra, hogy a másodpilótának volt szervi megbetegedése.
A másodpilóta több évvel ezelőtt - még a pilótaengedély megszerzése előtt - hosszabb ideig pszichoterápiás kezelésben részesült öngyilkossági hajlam miatt - áll a közleményben.
Hozzátették, hogy a kezelés lezárása után, egészen a legutóbbi időszakig több alkalommal előfordult, hogy orvosnál járt és betegállományba helyezték, de anélkül, hogy öngyilkossági hajlamot vagy idegenekkel szembeni erőszakosságra vonatkozó hajlamot állapítottak volna meg nála.

Már szárazföldről is megközelíthető a katasztrófa helyszíne

Folytatódott hétfőn a Germanwings-repülőgép második, a repülési adatokat rögzítő fekete dobozának keresése és az áldozatok maradványainak összegyűjtése, annak ellenére, hogy a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt a mentőhelikopterek nem tudtak felszállni. A helyszínelők a kialakítás alatt álló úton gyalogosan közelítették meg a helyszínt.

A France2 közszolgálati televízió helyszíni tudósítása szerint hétfőn folytatódott annak az útnak a kiépítése, amelyhez vasárnap láttak hozzá a hatóságok. Az egy kilométer hosszú szakasz Le Vernet településtől vezet ahhoz a sziklafalhoz, ahol a repülőgép becsapódott.
Miután a helikopterek a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt hétfő reggel nem tudtak felszállni, a helyszínelők a még félkész úton, a buldózerek között egy keskeny ösvényen át gyalogosan közelítették meg a helyszínt. Az alakulatok mintegy 45 percet voltak kénytelenek gyalogolni. Délre elkészült az út háromnegyede, s valószínűleg estére az egész szakaszt kialakítják.
A földúton eleinte majd csak terepjáróval lehet közlekedni, kizárólag a kutatás és a helyszínelés céljából, de várhatóan április végére lebetonozzák az egész szakaszt azért, hogy a jövőben az áldozatok hozzátartozói is meg tudják közelíteni a baleset közvetlen helyszínét.
A műút kialakításának 100 ezer eurós költségét a Germanwings légitársaság biztosítói fedezik.

Már a török hatalomban is ellentétekhez vezetett a kurd kérdés megítélése. Miközben a kormányzat támogatná a gyors megbékélést, Recep Tayyip Erdogan elnök másként vélekedik erről. Az államfő már a júniusi parlamenti választásra kacsint, a célja ugyanis az, hogy az AKP kormánypárt kétharmados többséget szerezzen a törvényhozásban, s ezzel saját kényére kedvére módosíthassa az alkotmányt.