Több koporsót is loptak az esztergomi temetőből

Nem csitul az esztergomi koporsólopás-botrány: kiderült, hogy a belvárosi temetőben, a Párdányi család hétfőn felnyitott kriptájában több hozzátartozójuk maradványait is megtalálták, amelyek mind a nyers betonon hevertek.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, a hétfői exhumálás során beigazolódott a környékbeliek, valamint az elhunytak hozzátartozóinak gyanúja: a temetés után sírásók kiemelték a halottat a koporsóból, újratemették, a több mint 100 ezer forintot érő halottas ládát pedig újból értékesítették - a horrorisztikus cselekedetre egy korábbi dolgozó jegyzőkönyvbe vett vallomása szerint még 2010-ben a temető volt ügyvezetője bízta meg őket.

Hétfőn a kriptát közjegyző jelenlétében nyitották fel, az exhumálás után készített jegyzőkönyvből a kemma.hu közölt részleteket: "A nyílás kitágítását követően először egy darab emberi koponyát, majd a kripta alsó szintjét fedő betonelem darabjainak eltávolítása után újabb emberi koponyát és további emberi maradványokat találtak, melyek közül Párdányi Rudolfné maradványait (…) a hozzátartozó segítségével, az elhunyt temetése alkalmával viselt ruházatának (…) körülírása útján azonosították. Mind Párdányi Rudolfné, mind a további fellelt emberi maradványok koporsón, illetve (…) egyéb zárt tároló alkalmatosságon kívül voltak elhelyezve".

Így tehát fény derült arra is, hogy nem a 2010-ben történt sírgyalázás volt az egyetlen; a család korábban elhunyt tagjainak koporsóit is ellopták.  Emellett felmerül a kérdés: mely más családok hozzátartozói fekszenek koporsó nélkül a földben?

Szerző
Frissítve: 2015.04.01. 23:37

Kapcsolódó

Botrány a temetőben

Olvad a pedagóguskar

Publikálás dátuma
2015.04.02. 07:04
Tüntetni tüntethetnek, a sztrájk szinte lehetetlen FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Elöregedőben a tanártársadalom, utánpótlásra lenne szükség. A kormány szerint az eddigi intézkedésekkel vonzóbbá tették a tanári pályát - ugyanakkor a munkakörülmények nem javultak, és a pályaelhagyók száma is magas. Emellett egy a pedagógusokat elhallgattató nyilatkozatot is kipróbálnak: ha aláírják, az "elit tanárokhoz" sorolják őket, ám cserébe szó nélkül kell kiszolgálniuk a rendszert.

A következő tíz évben mintegy 50 ezer pedagógus éri el a nyugdíjkorhatárt, pótlásukra évente legalább 2500 új belépőre lenne szükség - olvasható a március elején közzétett felsőoktatási koncepcióban, amelynek vonatkozó részeire a Magyar Nemzet hívta fel a figyelmet. A kormányzat ugyanakkor derűlátó, a stratégiában leírtak szerint a 2013-ban bevezetett Klebelsberg Képzési Ösztöndíjnak - és persze a pedagógus életpálya-modellnek - köszönhetően újból kezd vonzóvá válni a tanári pálya -, s mindezt az Oktatási Hivatal statisztikái is alátámasztják: 2010-ben a felsőoktatásba jelentkezők csupán öt százaléka felvételizett valamilyen pedagógusképzésre, ez a szám 2014-re már 11 százalékra emelkedett.

A köznevelési rendszer megkezdett átalakításának egyes részei ugyanakkor többeket továbbra is gondolkodóba ejthetnek: vajon szeretnék-e egy központosított oktatási rendszerben, egy államosított iskolában, lényegében tanszabadságától megfosztott, a diákok helyett a hatalom elvárásait szem előtt tartó és annak mindenkor megfelelni kényszerülő pedagógus lenni? - A tanári pályát választóknak vonzó lehet a béremelés, ám a fiatalokat nem csak ez motiválja - mondta a Népszavának Galló Istvánné. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke szerint a fiatalok számára a pénz mellett ugyanolyan fontos a munkahely biztonsága, valamint az oktatáshoz szükséges munkakörülmények biztosítása is - kevés szó esik a kormányzati kommunikációban arról, hogy a leendő tanároknak milyen feltételek között kell majd dolgozniuk.

Galló Istvánné mindemellett úgy véli, azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a jelentkezések számának növekedésével maga a pedagóguspálya lett vonzó. - A felmérések csalókák, hiszen a pedagógus végzettségűek között továbbra is sok a pályaelhagyó; a közhiedelemmel ellentétben a tanári diplomát egyáltalán nem könnyű ma megszerezni, s azzal a fiatalok más területeken is el tudnak helyezkedni - mondta a PSZ elnöke, hangsúlyozva: a következő tíz év még éppen elég időt hagy a kormányzatnak arra, hogy valóban vonzóvá tegyék a hivatást a fiatal pedagógusok számára.

Nyilvánvalóan nem a pályát népszerűsítő lépések közé tartozik például az életfogytig tartó titoktartási nyilatkozat, amelyet azoknak a tanároknak kell aláírniuk, akik a sokat vitatott minősítési rendszerben az "innovatív pedagógus" - több munkával, ám pluszfizetés nélkül járó - kategóriájába szeretnének bekerülni. A Népszabadság kedden számolt be arról, hogy a pedagógus kategóriák - Pedagógus I-II-III - mellett megszületett ez a kategória is, ahová azokat a tanárokat várják, akiknek a nevéhez pedagógiai fejlesztés kötődik. A pályázatokat az Oktatási Hivatalon kívül egy szegedi cég, a Qualitas Tanácsadó és Szolgáltató Kft. is elbírálja, s a tanároknak ennek a cégnek a titoktartási nyilatkozatát kell aláírniuk.

"Életfogytig tartó kussolás? Ezt kell aláírnom, hogy innovatív pedagógus lehessek?" - tette fel a kérdést egy, a napilap által megkérdezett tanár. - Elfogadhatatlan egy ilyen dokumentum. Nagyon veszélyes üzenete van annak, hogy a pedagógusokat ma így akarják korlátozni - mondta Galló Istvánné, kiemelve: a közoktatási rendszer átalakításával a kormányzat már így is olyan helyzetet teremtett, amelyben egy pedagógus számára nem kockázatmentes bármiféle kritikát gyakorolni.

Szerző

Olvad a pedagóguskar

Publikálás dátuma
2015.04.02. 07:04
Tüntetni tüntethetnek, a sztrájk szinte lehetetlen FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Elöregedőben a tanártársadalom, utánpótlásra lenne szükség. A kormány szerint az eddigi intézkedésekkel vonzóbbá tették a tanári pályát - ugyanakkor a munkakörülmények nem javultak, és a pályaelhagyók száma is magas. Emellett egy a pedagógusokat elhallgattató nyilatkozatot is kipróbálnak: ha aláírják, az "elit tanárokhoz" sorolják őket, ám cserébe szó nélkül kell kiszolgálniuk a rendszert.

A következő tíz évben mintegy 50 ezer pedagógus éri el a nyugdíjkorhatárt, pótlásukra évente legalább 2500 új belépőre lenne szükség - olvasható a március elején közzétett felsőoktatási koncepcióban, amelynek vonatkozó részeire a Magyar Nemzet hívta fel a figyelmet. A kormányzat ugyanakkor derűlátó, a stratégiában leírtak szerint a 2013-ban bevezetett Klebelsberg Képzési Ösztöndíjnak - és persze a pedagógus életpálya-modellnek - köszönhetően újból kezd vonzóvá válni a tanári pálya -, s mindezt az Oktatási Hivatal statisztikái is alátámasztják: 2010-ben a felsőoktatásba jelentkezők csupán öt százaléka felvételizett valamilyen pedagógusképzésre, ez a szám 2014-re már 11 százalékra emelkedett.

A köznevelési rendszer megkezdett átalakításának egyes részei ugyanakkor többeket továbbra is gondolkodóba ejthetnek: vajon szeretnék-e egy központosított oktatási rendszerben, egy államosított iskolában, lényegében tanszabadságától megfosztott, a diákok helyett a hatalom elvárásait szem előtt tartó és annak mindenkor megfelelni kényszerülő pedagógus lenni? - A tanári pályát választóknak vonzó lehet a béremelés, ám a fiatalokat nem csak ez motiválja - mondta a Népszavának Galló Istvánné. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke szerint a fiatalok számára a pénz mellett ugyanolyan fontos a munkahely biztonsága, valamint az oktatáshoz szükséges munkakörülmények biztosítása is - kevés szó esik a kormányzati kommunikációban arról, hogy a leendő tanároknak milyen feltételek között kell majd dolgozniuk.

Galló Istvánné mindemellett úgy véli, azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a jelentkezések számának növekedésével maga a pedagóguspálya lett vonzó. - A felmérések csalókák, hiszen a pedagógus végzettségűek között továbbra is sok a pályaelhagyó; a közhiedelemmel ellentétben a tanári diplomát egyáltalán nem könnyű ma megszerezni, s azzal a fiatalok más területeken is el tudnak helyezkedni - mondta a PSZ elnöke, hangsúlyozva: a következő tíz év még éppen elég időt hagy a kormányzatnak arra, hogy valóban vonzóvá tegyék a hivatást a fiatal pedagógusok számára.

Nyilvánvalóan nem a pályát népszerűsítő lépések közé tartozik például az életfogytig tartó titoktartási nyilatkozat, amelyet azoknak a tanároknak kell aláírniuk, akik a sokat vitatott minősítési rendszerben az "innovatív pedagógus" - több munkával, ám pluszfizetés nélkül járó - kategóriájába szeretnének bekerülni. A Népszabadság kedden számolt be arról, hogy a pedagógus kategóriák - Pedagógus I-II-III - mellett megszületett ez a kategória is, ahová azokat a tanárokat várják, akiknek a nevéhez pedagógiai fejlesztés kötődik. A pályázatokat az Oktatási Hivatalon kívül egy szegedi cég, a Qualitas Tanácsadó és Szolgáltató Kft. is elbírálja, s a tanároknak ennek a cégnek a titoktartási nyilatkozatát kell aláírniuk.

"Életfogytig tartó kussolás? Ezt kell aláírnom, hogy innovatív pedagógus lehessek?" - tette fel a kérdést egy, a napilap által megkérdezett tanár. - Elfogadhatatlan egy ilyen dokumentum. Nagyon veszélyes üzenete van annak, hogy a pedagógusokat ma így akarják korlátozni - mondta Galló Istvánné, kiemelve: a közoktatási rendszer átalakításával a kormányzat már így is olyan helyzetet teremtett, amelyben egy pedagógus számára nem kockázatmentes bármiféle kritikát gyakorolni.

Szerző