Mind gyakrabban találkozni olyan boltokkal, ahol egyes árucikkeket a fogyasztók becsapása céljából szándékosan átcímkéznek. Ekkor, az akció keretein belül a termékeket kedvezményes áron kínálják, de eredeti árként sokkal magasabb értéket tüntetnek fel. A fogyasztók pedig, azt gondolván, kiváló üzletet kötnek, gyanútlanul belesétálnak a csapdába. Az NFH - többek között - erre is figyelmeztet legfrissebb közleményében, amelyet a kuponos vásárlások kapcsán adott ki.
Eszerint akad olyan vállalkozás, ahol egy kuponért cserébe ajándékutalványt adnak, amit egy előre meghatározott időszakon belül lehet csak levásárolni. Ebben az esetben érdemes figyelni a felhasználási feltételekre: vagyis arra, hogy milyen időszakban, milyen termékekre vonatkozik a kedvezmény. A hatóság szerint gyakori probléma lehet ezen kívül, hogy a különböző kiszerelésű termékek közül csak az egyik fajtára vonatkozik az akció, míg a másikat a vásárló nem tudja kuponért megvásárolni. Leírják továbbá azt is, hogy az akciókat a kereskedők gyakran különböző színű címkékkel jelölik ezzel segítve vásárlóikat. Kiemelik azonban, hogy hibák nem csak a vevők, az eladók részéről is felmerülhet. Ilyen, ha csak az akció mértékét tüntetik fel, az árat viszont a terméken semmilyen módon nem jelölik. Előfordulhat az is, hogy csak a termék akciós értéke van csak feltüntetve az árcédulán, amiből további összeget nem vonnak le. Ebben az esetben - az eredeti ár hiányában - a vásárló nem tudja eldönteni, hogy mihez képest éri meg neki a vásárlás. Ebből viszont komoly félreértések születhetnek.
Előfordulhat – és ezt az NFH külön kiemeli –, hogy az eladók a vásárlókat akarva, akaratlanul, de megtévesztik. Hogy mit jelent ez pontosan? A hatályos szabályok szerint megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat az a vállalkozás, amely az általa meghirdetett akciós árnál magasabb áron adja el a termékét – írja az NFH. Ha valaki ezt tapasztalja - és máshogyan nem tudják a helyszínen orvosolni a problémáját - beírhat a helyszínen található vásárlók könyvébe. Ebben az esetben azonban érdemes tudni, hogy pontosan mire kell figyelnie, hogyan is néz ki pontosan egy ilyen könyv. Erről külön jogszabály rendelkezik: a vásárlók könyve egy A/4-es méretű, nyomtatott füzet, melynek fedőlapjára nagy betűkkel van rányomtatva elnevezése, illetve a vonatkozó törvény néhány passzusa. A könyvet minden kereskedőnek, szolgáltatónak, árusnak jól látható helyre kell kifüggesztenie, hogy minden vásárló könnyen megtalálhassa. Ebben a panasszal élő személy sorszámozott bejelentőlapokkal találkozhat, amelyre feljegyezheti problémáját. A papíron szerepelnie kell a bolt hivatalos pecsétjének, a bejelentő nevének és címének, a kereskedő bejelentéssel kapcsolatos megjegyzéseinek, valamint a dátumnak.
A panaszról automatikusan két példány születik, így a vásárlónak közvetlenül a második lapot ki kell tépnie a könyvből. Később ez lesz ugyanis a saját példánya, amit magával vihet. Ezután a fogyasztónak több dolga nincs, csupán várnia kell a bolt vezetőjének írásos válaszát, melyet 30 napon belül kell kézhez kapnia. Ha ez viszont nem történik meg, vagy ha az árfeltüntetéssel kapcsolatban szabálytalanságot tapasztal, úgy a területileg illetékes kormányhivatal fogyasztóvédelmi szervezeti egységéhez fordulhat panasszal.
Az NFH ezt azonban csak végső megoldásként írja le, így felhívja a figyelmet a vásárlás tudatos megtervezésére. Vagyis, hogy a vásárlók csak azokat a termékeket és szolgáltatásokat vegyék igénybe, amelyekre valóban szükségünk van. Hiszen a tudatos fogyasztó a tudatos választása révén lesz megfelelően környezet- és pénztárcabarát is - írják.