Zalán János, aki az év eleje óta vezeti a színházat - elődje, Őze Áron szintén pályázott a posztra - felidézte, hogy a színház épületének állaga, az esetleges műszaki felújítás kérdése már a pályázati időszakban is felmerült. Már akkor jelezték, hogy az épület felújítására, műszaki korszerűsítésére költeni kell.
Hangsúlyozta, hogy a színház ingatlanjai olyan mértékben lepusztultak, hogy a toldozgatás-foldozgatás már nem megoldás. Az átadás-átvétel elhúzódó folyamata alatt fény derült a kötelező baleset-, munka- és tűzvédelmi intézkedések hiányára és arra is, hogy az előző menedzsment nem gondoskodott a rendszeres műszaki karbantartások elvégzéséről sem. Mint megjegyezte, számos műszaki probléma váratlanul érte őket, hiszen azokról az elmúlt évek beszámolóiban egyetlen sor sem szerepelt. Az átadás-átvétel ugyan a mai napig nem fejeződött be, de a folyamatosan előbukkanó problémák segítség nélkül már most kezelhetetlenné váltak - emelte ki Zalán János.
Példaként említette, hogy bár egy tavaly őszi hatósági ellenőrzés felhívta a figyelmet a színház műhelyének érintésvédelmi hiányosságaira, a korábbi vezetéstől nem kaptak erről tájékoztatást. A hiányosságokra az ismételt ellenőrzés hívta fel a figyelmüket, a műhelyt így ideiglenesen be kellett zárni - mondta Zalán János, hozzátéve, hogy a színház számítógépparkja sem megfelelő, a szoftverek licencei lejártak, otthonról behozott gépekkel pótolják a hiányzókat.
"Hosszasan sorolhatnám, mi mindenre nem lesz elegendő a kapott pénz, de a biztonságos, folyamatos működéshez, a dolgozók munkakörülményeinek és munkafeltételeinek biztosításához talán igen" - fogalmazott a gyorssegélyről. Mint mondta, a kormányhatározat alapján a feladatokat 2016. június 30-ig kell elvégezniük. Vannak olyanok, amelyekhez azonnal hozzáfoghatnak és lesznek olyan feladatok is, amelyekhez közbeszerzési eljárásra lesz szükség, ezeket nyárra időzítik.
A színház elhúzódó átadás-átvételének felügyeletére Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere miniszteri biztost nevezett ki Fekete Péter, a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója és a nemzeti cirkuszművészeti stratégia kidolgozásáért felelős miniszteri biztos személyében, aki új pozíciójáról elmondta: másfél hete kapta a felkérést, hogy - a Nemzeti Színház átadás-átvétele lebonyolításának mintájára - miniszteri biztosként felügyelje a Pesti Magyar Színház átadás-átvételét.
Hozzátette: azért volt szükség a Pesti Magyar Színház esetében is külső segítségre, mert a színház átadás-átvételének lebonyolítására a törvényben előírt 30 munkanapos határidő február 25-én lejárt, a folyamat azonban nem zárult le. "Meg kellett vizsgálnom, mi az oka annak, hogy az átadás-átvétel ilyen nehézkesen működött" - mondta, hozzátéve: megállapította, hogy nem álltak rendelkezésre az adott határidőre a szükséges dokumentumok. Hozzátette ugyanakkor, hogy már csak pár dokumentum pótlására van szükség. "Bízom benne, hogy napokon belül lezárul a folyamat, elkezdődhet a műszaki állapot teljes felülvizsgálata és azoknak a hibáknak az azonnali elhárítása, amelyek kijavítása a biztonságos működéshez szükséges" - fogalmazott Fekete Péter, akinek kinevezése az átadás-átvétel lebonyolításáig tart.