Tarlós István;Fővárosi Közgyűlés;városüzemeltetés;

2015-04-29 12:25:00

Fővárosi Közgyűlés - Nagy kormánypárti igen a fejlesztési projektekre

Elfogadták a 2019-ig szóló gazdasági programot 19 kormánypárti igennel, 7 ellenzéki nem és 2 tartózkodó szavazat ellenében. A ciklus legfontosabb fejlesztési projektje a 3-as metróvonal rekonstrukciója, illetve a metrókocsik felújítása. Félmilliárdból fejlesztik a Főpolgármesteri Hivatal informatikai rendszereit. Nem tárgyaltak a városüzemeltetési rendszerről.

A Tarlós István főpolgármester és Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztés szerint a várhatóan megkezdődő, illetve megvalósuló fejlesztések terén szükségképpen túlsúlyban vannak a közlekedési projektek, mert ezen a területen a legszembeötlőbb a lemaradás. Mivel egyre kevesebb saját forrás jut a fejlesztésekre, a ciklus legfőbb fejlesztéseinek kereteit a 2015 márciusában elfogadott kormányhatározat teremti meg, amely mintegy 340 milliárd forint új fejlesztés finanszírozási hátterét biztosítja.

A ciklus legfontosabb fejlesztési projektje a 3-as metróvonal rekonstrukciója, illetve a metrókocsik felújítása. Előbbi uniós forrásból, utóbbi hitelből valósulhat meg. A régóta esedékes fejlesztés a legforgalmasabb metróútvonalon garantálja hosszú időre a megbízható és megfelelő minőségű közösségi közlekedés lehetőségét.

A ciklusban uniós forrásból megvalósítandó közlekedési fejlesztések a közösségi közlekedésre irányulnak: az 1-es villamos meghosszabbítása Kelenföldig, valamint a vonal északi végében is, kötöttpályás közlekedési lehetőség a Keleti pályaudvar és Újpalota között, továbbá a Kelenföld és Őrmező között megvalósítandó intermodális fejlesztések mind hozzájárulhatnak a közösségi közlekedés magasabb színvonalához és a belvárosra irányuló autóforgalom csökkenéséhez. Az árvízvédelmi, vízminőség-javító és szennyvízelvezetéshez kapcsolódó projektek mellett a hulladékgazdálkodási, hulladékhasznosítási projekteké lesz a főszerep a ciklusban.

Csak a közlekedésfejlesztés tervezése másfél milliárd
A Külső Bécsi úti villamosvonal fejlesztése keretében az 1-es villamos pályáját a tervek szerint a Bécsi út külső szakaszán, az esztergomi elővárosi vasútvonal új Aranyvölgy állomásáig hosszabbítják meg. Az új végállomásnál intermodális csomópontot létesül P+R és B+R parkolóval, helyközi autóbusz-végállomással.
Azz újpalotai villamosvonalat Zugló és Újpalota sűrűn lakott térsége felől a belváros felé irányuló nagy utazási igény indokolja. Ezt az igényt az 5-ös és a 7-es buszcsalád jelenleg "gazdaságtalan és környezetszennyező módon képes kiszolgálni", ezért indokolt egy új, nagy kapacitású, magas szolgáltatási színvonalú kötöttpályás kapcsolat kiépítése.
A magas kivitelezési költsége miatt a 4-es metró Bosnyák térig és Újpalotáig történő továbbvezetése "nem tud megvalósulni".
A tervek szerint visszaépítik a 44-es villamos megszüntetett Thököly úti infrastruktúráját, de egyúttal teljesen új szakasz épül meg a Csömöri út - Drégelyvár utca - Nyírpalota utca útvonalon a Rákos-pataktól az újpalotai lakótelepig.
A projekt keretében megtörténik a Mexikói úti vágányok rekonstrukciója és a Thököly úti villamosvonalba való bekötése, ezzel reaktiválva az 1997-ben megszüntetett 67-es villamos közlekedését is.
A Baross tér és Újpalota közötti villamosvonal kiépítésére 26 milliárdot, a Külső Bécsi úti villamosra - a Vörösvári úttól az esztergomi vasútvonal új megállójáig - 14 milliárdot fordíthatnak majd.

A program szerint a Margitsziget integrált, magas szintű fejlesztése mellett a ciklus egyik kiemelkedő jelentőségű beruházása lesz a Mesepark és a Pannon Park projekt. Mindkettő szervesen kapcsolódik a Városliget térségében tervezett nagy állami fejlesztéshez, a Liget Budapest programhoz.

Horváth Csaba (MSZP) egyebek mellett arról beszélt, hogy a fővárosnak mielőbb szerződést kellene kötnie a kormánnyal a közösségi közlekedési stabil finanszírozása érdekében. Trippon Norbert (MSZP) a 3-as metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbítását hiányolta programból.

Gy. Németh Erzsébet (DK) a programból a 4-es metró befejezését hiányolta, valamint arról beszélt, hogy a dokumentumban meg kellett volna említeni a 2017-es úszó-világbajnoksághoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztéseket. Tarlós István azt mondta, hogy a 4-es metró északi meghosszabbítása "illúzió", megjegyezve, hogy a vonal kiépítése sem volt ésszerű beruházás.

Félmilliárdból fejlesztik a Főpolgármesteri Hivatal informatikai rendszereit

 Az elfogadott előterjesztés szerint a hivatal feladatainak elvégzéséhez, adatszolgáltatási, adatmentési, iktatási, nyilvántartási, irattározási és egyéb, az informatikai hátteret megkövetelő feladatai biztosítása érdekében a rendszerek karbantartása, illetve fejlesztése szükséges.

A legnagyobb összeget, több mint 400 millió forintot a teljes hivatali központi térinformatikai rendszer fejlesztésére, új számítógépek, szoftverek beszerzésére, új szakalkalmazások fejlesztésére, a meglévő adatok és alkalmazások új rendszerbe történő konvertálása adja. A fejlesztésekre ebben az évben 224 millió, míg 2016-ban 177 millió forintot különítenének el.

Nem tárgyaltak a városüzemeltetési rendszerről 

Tarlós István főpolgármester közölte: leveszik a napirendről az előterjesztést, mert az hiányos, a testület májusban tárgyalhat a javaslatról.

A javaslat szerint a rendszert azért vizsgálták felül, hogy a városigazgatóság el tudja látni a városüzemeltetési társaságok szakmai koordinálását, gazdasági és irányítási feladatait a fővárosi önkormányzat fő irányítási jogainak biztosítása és megerősítése mellett.

A Fővárosi Közgyűlés 2014. november 26-ai ülésén döntött a városigazgatósági koncepció, valamint a közlekedésszervezési koncepció alapelveiről, és a BVK Holding Zrt. alapító okiratának módosításával létrehozta a Budapesti Városigazgatóság Zrt.-t.
A városüzemeltetési holding összefogja valamennyi városüzemeltetési feladatot ellátó önkormányzati társaság működését, továbbá előkészíti a főváros mint a városüzemeltetési feladatok ellátásért és finanszírozásáért felelős önkormányzat elvonhatatlan hatáskörébe tartozó döntéseket.

Az előterjesztés szerint a közlekedésszervezési koncepcióban lefektetett, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) "teljes körű átalakítására", a BKK Közút kiválására megfogalmazott irányok a felülvizsgálat eredményeként "nem voltak támogathatóak".
A BKK tekintetében a városigazgatóság elsősorban egyes gazdasági, szervezeti irányítási feladatokat lát el, nem érintve a BKK szakmai irányítását, illetve a társaság szakmai irányítási jogait a BKV Zrt. és a BKK Közút Zrt. viszonyrendszerében. A BKK mint megrendelő gyakorol irányítási jogokat a BKV felett.

A javaslatban azt írták, hogy a BKK szervezésében folyó jelenlegi projektek végrehajtását sem célszerű elvonni a társaságtól, a jövőbeni projektek, fejlesztési feladatok megvalósítására irányuló feladatok elosztását pedig egyedileg szükséges meghatározni. A felülvizsgálat szerint nem indokolt az Enviroduna Kft. integrálása a városigazgatóságba.

A közgyűlés ülésének elején a Magyar Közlekedési Szakszervezet és a Magyar Szakszervezeti Szövetség képviselői három molinó felemelésével demonstráltak, egyebek mellett a budapesti közlekedési társaságnál dolgozók béremelését követelve.

Döntöttek: 100 millió a margitszigeti csatornázás előkészítésére

Az elfogadott előterjesztésben rámutattak: a kormány döntött arról, hogy a 2017. évi úszó-, vízilabda-, műugró-, műúszó- és nyíltvízi világbajnokság budapesti megrendezéséhez szükséges létesítményfejlesztés 2017. március 31-éig megvalósuljon. A világbajnokság egyik központi helyszíne a Margitsziget lesz.

A szigeten lévő létesítményeket kiszolgáló csatornahálózat által összegyűjtött szennyvizet és csapadékvizet a szabadkiömlőkön keresztül, illetve átemeléssel a mai napig tisztítás nélkül a Dunába vezetik.  A margitszigeti szennyvízterhelés csökkentésre jelenleg hatósági kötelezés áll fenn 2015. december 31-ei határidővel.

50 millió a margitszigeti futókör rekonstrukciójához

A már elkészült és használatra átadott pályaszakasz napi használata során nyert tapasztalatok alapján a futópálya hosszú távon biztosítandó tiszta és rendeltetésszerű használatához szükséges a fotókör rendszeres takarítása, ami jelentős hosszából adódóan gépi úton oldható meg gazdaságosan - írták az előterjesztésben. A speciális karbantartó és takarítógép becsült beszerzési költsége több mint 12,7 millió forint.

Az elfogadott előterjesztés szerint további feladatok elvégzése is szükséges ahhoz, hogy a pálya fenntartható és jól használható legyen: az elkészült pálya mellett több helyen nem volt kiépített gyalogosút, ezért mind a gyalogosforgalom, mind a kerékpáros és a "bringó-hintós" forgalom az új futópályán zajlik, ami a pályahasználat során rendszeres konfliktushoz vezet.

A fenti problémák kiküszöbölését jelenti, ha a futópályát szilárd burkolatú, a gyalogosforgalom számára alkalmas sétány kíséri végig, a margitszigeti környezetbe illő térkőburkolat alkalmazásával. Továbbá több kitaposott ösvényen kell gyepfelújítást végezni a parkban, a futópálya elkészültét követve. Ezekre a feladatokra 42,3 millió forintot biztosítanak.

Trippon Norbert (MSZP) az előterjesztés vitájában a beruházás tervezőjét kóklernek, jóváhagyóját pedig balfácánnak nevezte. Az ellenzéki politikus a rossz tervezésre példaként említette a takarítógép beszerzésének szükségességét.

Tokody Marcell (Jobbik) ehhez kapcsolódóan azt javasolta, hogy új takarítógép helyett közmunkások takarítsák a futókört.

200 millió kulturális célra

Többek között a Bartók Béla Emlékház 5 millió forint, a Budapest Film Zrt. 40 millió forint, továbbá a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. a 2015. évi Budapesti Tavaszi Fesztivál megrendezéséhez 131 millió, a 2015. évi Café Budapest Fesztivál megszervezéséhez 29 millió 500 ezer forint támogatásban részesül.

Nyolc új díszpolgári címet adományozott a főváros

A képviselők döntése alapján Budapest díszpolgára lett Hámori József Széchenyi-díjas biológus, Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, Rudas Ferenc korábbi válogatott labdarúgó, Portisch Lajos, a nemzet sportolója címmel kitüntetett sakkozó, valamint Rudolf Péter és Bálint András, akik egyaránt Kossuth- és Jászai Mari-díjas színészek.

A Fővárosi Közgyűlés a díszpolgári címmel együtt bruttó egymillió forintot adományoz.

A felsoroltakon kívül posztumusz kapott díszpolgári címet Kerkápoly Endre mérnök és Varga Zoltán magyar olimpiai bajnok labdarúgó.

Át- és elneveztek néhány közterületet is 

A testület döntése értelmében például Zwack Péternek, a Zwack Unicum Nyrt. egykori elnök-vezérigazgatójának, a főváros és a IX. kerület díszpolgárának nevét veszi fel a IX. kerületi Malom kert.

A XIII. kerületi képviselő-testület javaslata alapján a kerület korábbi lakója, Tom Lantos egykori magyar származású amerikai politikus nevét viseli majd a Viza utca és Révész utca között húzódó, jelenleg névtelen sétány.

A VIII. kerületben a Conti (ma Tolnai Lajos) utcai fegyházban raboskodott 1949 és 1954 között Mindszenty József bíboros, hercegprímás. A Tolnai Lajos utca és József utca sarkán kialakítandó kis tér Mindszenty József nevét veszi majd fel.

A Városligeti körút Kós Károly sétány és Zichy Mihály út között húzódó szakaszát Konrad Adenauerről, a Német Szövetségi Köztársaság első kancellárjáról nevezik el.

Tokody Marcell (Jobbik) arról beszélt, nem tudja támogatni, hogy Tom Lantosról utcát nevezzenek el. Szavai szerint csalás és háborús agresszió kötődik a nevéhez, valamint - mint mondta - Irak lerohanását elsőként kezdeményezte.

Horváth Csaba (MSZP): a XVII. kerület fideszes polgármesterét Riz Leventét kérdezte arról, hogy miért akarják az Úttörő utca átnevezését, amikor az ott élők tiltakoznak ez ellen.

Riz Levente közölte, az önkényuralmi rendszere való utalás miatt jogszabályi kötelezettsége az önkormányzatnak az utca átnevezése.