könyvpiac;Harry Potter-regények;Ulpius-ház Könyvkiadó Kft;

2015-05-15 07:47:00

A könyvesboltok zárnak, a Könyvmolyképző nyit

Évek óta mást sem hallunk, mint hogy világszerte csődben van a könyvpiac, az új nemzedékek nem olvasnak, omlanak össze egymás után a kiadók, és zárnak be a könyvesboltok. Mi több, már az antikváriumok is húzzák le a rolót, nem vesznek új könyveket, legfeljebb eladnak. Szinte a legjobb megoldásnak az tűnik, ami például az egyik óbudai piacon van egy hentespult előtt: egy kosárba az arra járók beleteszik elolvasott, megőrizni nem kívánt könyveiket, és helyette vihetnek egy másikat a naponta változó kínálatból.

Ebben a helyzetben valóságos szenzációszámba megy, hogy a szegedi Könyvmolyképző Kiadó, amely eddig könyveit webáruházán keresztül terjesztette, megnyitotta első saját boltját a budapesti WestEndben – méghozzá a nemrégiben tönkre ment Ulpius-ház Könyvkiadó Kft. korábbi üzletében.

A megnyitón Katona Ildikó, a kiadó vezetője ezt a „védőháló nélküli halálugrást” azzal indokolta, hogy minden tévhittel ellentétben igenis van az ifjúság körében olvasói potenciál és ez a Harry Potter-regények feltűnésével bizonyosodott be. Különösen bíznak saját olvasóikban, akik - elmondása szerint - imádják a Vörös Pöttyös könyveket, Csukás István köteteit és olyan energiákat küldenek feléjük, hogy bízhatnak: nem ejtik őket le. Az igazgatónő nem fukarkodott a nagy szavakkal, amikor a könyvesbolt megnyitását a kiadó „missziója” újabb állomásának nevezte.

Elutasította azt az elmúlt években elterjedt gyakorlatot, hogy az olvasókat a könyvesboltok „álfélárú” vagy a 2+1 akciókkal bombázzák, a „leértékelés” szerinte magának a könyv tartalmának és az olvasónak a „leértékelése”. Ők éppen ennek ellenkezőjét akarják: az árközpontúság helyett az olvasóközpontúságot.

Már a boltban is megjelentek a webáruházban bevált „Jó könyv-garancia” kötetek, amelyeket fél évvel megvásárlásuk után vissza lehet váltani, amennyiben az olvasók megindokolják, hogy miért okoztak nekik csalódást. Katona Ildikó az iskoláskorúak és a fiatalok mellett fontos célközönségként jelölte meg a nagyszülőket is. Talán újra lehetne teremteni azokat a meghitt délutánokat, estéket, amikor a nagyszülők meséket, verseket olvastak fel a gyerekeknek és ezzel ültették el beléjük az olvasás, az irodalom szeretetét.

A bolt, amely jelenleg „pop-up”-ként hirdeti magát (kicsit magyarosabban „spontán”), jelenlegi formájában csak júniusig lesz nyitva, augusztusban nyit majd meg végleg, új dizájnnal, amelyet egy ismert belső építész cég tervez meg. Még az év végéig 5-7 bolt megnyitását tervezik, elsősorban Budapesten, de vidéki nyitásokon is gondolkodnak, mindenekelőtt a kiadó szűkebb pátriájában, Szegeden.

Az első üzlet kiválasztását csupán az indokolta, hogy „jó helyen van” és a Könyvmolyképző nem kívánja átvenni az Ulpius Ház örökségét, sem pedig annak könyveit. Ugyanakkor a kiadó vezetője elképzelhetőnek tartja, hogy bevonzhatják azokat a szerzőket, akik csalódtak a korábbi kiadóikban is terjesztőikben, ezzel is színesítve palettájukat.

A Könymolyképző boltja nem csupán a szellem épülésére fordít figyelmet: a megnyitón megjelentek kóstolót kaptak azokból a biotermékekből, amelyeket itt rendszeresen árusítani fognak. Akik szeretik az egészséges, ám szokatlan ízű étkeket, azoknak ajánljuk a kurkumás vagy medvehagymás csicsókapástétomot, a fetával töltött gombát, valamint a lilahagymalekvárt.