Az Elefánt című filmjével 2003-ban Arany Pálma-díjat nyert rendező 16. alkotása két, öngyilkosságra készülő férfi találkozásáról szól a Japánban található Aokigahara erdőben. Az amerikai főszereplőt, Arthur Brennant az Oscar-díjas Matthew McConaughey alakítja. A meghalni készülő férfi egy megsérült japán férfiba botlik a sűrű erdőben, s úgy dönt, hogy segít neki onnan kijutni. A két férfi útnak indul a veszélyes erdőben, miközben a néző visszaemlékezéseken keresztül megismeri az amerikai férfi halálvágyának okát: a Naomi Watts által alakított felesége halálát és azt megelőzően, a házaspár bonyolult viszonyát. A túlélésről szóló alkotás a két férfinak a spirituális világú erdőben átélt fizikai megpróbáltatásaira és párbeszédeire helyezi a hangsúlyt, amely talán segíthet az újrakezdésben.
A 62 éves Gus Van Sant, aki független filmesként több hollywoodi alkotást is forgatott, ezúttal nem győzte meg a fesztiválközönséget, az alkotás az idei seregszemle első nagy csalódásának tekinthető. Az újságírók kifütyülték a sajtóvetítés végén a filmet, az esti díszbemutató előtt megjelent első kritikák pedig egyhangúlag lehúzták.
A francia Premiere című filmes magazin szerint Gus Van Sant élete legrosszabb filmjét készítette el, "egy teljesen csöpögős, szörnyű, véget nem érő melodrámát". Az amerikai Indiewire szerint ez az amerikai rendező eddigi leggyengébb filmje, s még "Matthew McConaughey sem tudja megtölteni ezt az amatőr és puhány filmet". A Variety szerint is véget nem érő az alkotás, s a lap szerint felmerül a kérdés, hogy ez a "halva született film" hogyan kerülhetett be a versenyprogramba.
A brit The Guardian szerint "hihetetlenül kínos melodrámáról" van szó, amelyben Gus Van Sant az érzelgősség csapdájába esett a bulváros rendezéssel. A francia Le Monde pedig arra emlékeztetett, hogy nem ez az első csalódás Gus Van Santtal kapcsolatban. A francia lap szerint a bukás az amerikai filmek cannes-i meghívása kapcsán is kérdéseket vet fel, miután a stúdiófilmek már eleve nem akarnak a fesztiválon részt venni, mert csak az Oscar-díjak száma érdekli őket. A válogatók ezért kénytelenek nagy nevű amerikai rendezők olyan gyenge filmjeit is meghívni, mint amilyen a The Sea of Trees.
Az idei hivatalos versenyprogram másik Arany Pálma-díjas rendezője, az olasz Nanni Moretti is szombaton mutatja be legújabb, önéletrajzi ihletésű Mia Madre (Anyám) című filmjét, amely egy alkotói és családi válságba került filmrendezőnőről szól.
Az Olaszországban már bemutatott alkotás az újságírók egy részét könnyekre fakasztotta, mások hatalmas tapssal jutalmazták a sajtóvetítés végén, az első kritikák pedig az olasz rendező egyik nagy filmjének tartják, a Le Monde szerint az Arany Pálmára is esélyes lehet.
"A filmjeimnek mindig két vetülete van, megvannak a fájdalmas pillanatok, mások viszont szórakoztatóak. Ez nem elhatározás, hanem így mesélem el az emberek életét" - mondta cannes-i sajtótájékoztatóján Moretti, aki hetedszerre kapott meghívást a versenybe, 2012-ben pedig a zsűri elnöke volt.
"Nagyon sokban hasonlít rám Margherita (a filmrendezőnő főhős) figurája, de nem mindenben, míg Giovanni, Margherita testvére, aki a helyzet ura, (s akit maga Moretti alakít) talán az az ember, aki valójában szeretnék lenni" - hangsúlyozta a rendező.