MNB;bírság;bankok;Devizahitel-elszámolás;

2015-05-21 13:37:00

Devizahitel-elszámolás - Bankokat bírságolt az MNB

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 7,5 millió forintra bírságolt egy kereskedelmi bankot és két pénzügyi vállalkozást, mert késve küldték ki a fogyasztóknak az elszámolási levelek egy részét - közölte a jegybank.

Az MNB fogyasztóvédelmi vizsgálata során az MKB Bank Zrt.-nél, az Aegon Magyarország Hitel Zrt.-nél és az UCB Ingatlanhitel Zrt.-nél állapított meg mulasztást a devizaalapú hitel- és lízingszerződésekkel kapcsolatos elszámolásoknak a jogszabályban meghatározott határidőn túli megküldése miatt.

Az MKB Bank Zrt., amely 9200 levelet egy nap, további 1796 értesítőt pedig hosszabb idejű késéssel postázott, 4 millió forint bírságot kapott. Az elszámolási értesítőket 4610 fogyasztónak késve kiküldő UCB Ingatlanhitel Zrt.-vel szemben 2,5 millió forint bírságot rótt ki az MNB. Az Aegon Magyarország Hitel Zrt. számára - amely időben kiküldte az értesítőket, ám hibás vonalkód miatt 2984 levelét nem lehetett kézbesíteni - összességében 1 millió forint bírság kiszabása történt meg.

Az MNB a bírság mértékének megállapításakor a késedelem és a mulasztással érintett szerződések számát, valamint a jogsértés egyedi jellemzőit vette figyelembe. A pénzügyi intézményeknek a devizaalapú kölcsönöknél az elszámolást 2015. március 1. és április 30. között kellett postára adniuk a fogyasztók részére. A jogszabályban meghatározott határidő meghosszabbítására csak annak a pénzügyi intézménynek van lehetősége, amelynek a szerződési feltételek tisztességességének megállapítása iránt indított bírósági pere 2015. március 1-ig nem zárult le. Ebben az esetben ugyanis az elszámolás megküldésének határideje a per befejezésétől számított 60. nap - közölte az MNB.

Az MKB Banknál a pénzügyi elszámolás a törvényben meghatározott határidőben lezajlott, egy előre nem látható technikai probléma miatt azonban nem sikerült a határidő lejárta előtt kiküldeni az összes elszámolási értesítőt - közölte az MKB Bank a jegybanki bírságra reagálva. Jelezték: a hibát azóta már elhárították, így a törvényi határidőt követő napokban minden érintett megkapta az elszámoló leveleket. A hitelintézet hangsúlyozta, hogy az incidens nem érinti hátrányosan az ügyfeleket, az elszámolással összefüggő jogaik érvényesíthetőségét a késedelem nem befolyásolja. A bank értelemszerűen tekintettel lesz a csúszásra - tették hozzá.