Izgalmasan zárul a BFZ szezonja

Publikálás dátuma
2015.06.10. 07:46
Erdődy Orsolya: a siker többféle. FORRÁS: BFZ
A csütörtök estétől vasárnap estéig tartó „Haydn-Mozart Plusz” koncertsorozattal zárul a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) 2014-15-ös szezonja. A társulat az elmúlt időszakban, ha lehet, még az eddigieknél is kiemelkedőbb sikereket aratott. A BFZ igazgatóhelyettesét, Erdődy Orsolyát kérdeztük.

- Nagyon sokféle új kezdeményezésről lehet hallani a BFZ-vel kapcsolatban. Mivel magyarázható, hogy egyre magasabb csúcsokra jut a Fesztiválzenekar? Mi volt a legjellemzőbb az elmúlt szezonra?

- Többféle sikerről is be tudunk számolni. Az elmúlt évben a zenekar külföldi turnéit a világ legjelentősebb napilapjaiban (például a The New York Timesban) rendkívül magasan értékelték, s persze ugyanezek a koncertek itthon is nagy sikert arattak. A varázsfuvolával folytatódott a Fischer Iván által vezényelt és rendezett Mozart operák sorozata, amelyet az itthoni sikeres bemutató után nemcsak a világhírű New York-i Mostly Mozart fesztiválon mutatunk be, hanem jártunk már vele Abu Dhabiban, s 2016-ban európai turnéra indulunk Berlinbe, Amszterdamba, Edinburghba. Emellett sok szép és emlékezetes koncertet adott a zenekar, amelyek a budapesti és a vidéki koncerttermekben rendszeresen nagy-nagy közönségsikert arattak.

- Úgy tűnik, Fischer Iván egyre nagyobb súlyt fektet arra, hogy a zenekar tagjai a ráadás darabokat ne zenekari hangszerekkel, hanem saját énekhangjukkal adják elő. Miért kerül az éneklés egyre inkább a középpontba?

– Komoly énekkari tanulmányokat folytatnak a Fesztiválzenekar művészei az utóbbi időben, mert Fischer Ivánnak az a véleménye - és ebben mindannyian osztozunk -, hogy az énekhang a legfontosabb hangszer. Kodály országában arra kell törekedni, hogy minél természetesebb legyen az éneklés mindenki, de főleg a gyerekek számára. Jó lenne, ha nem törne meg végleg az a remek tradíció, hogy minden kis faluban, községben, városban volt egy kórus, amely sok örömöt szerzett a környezetnek és az éneklőknek egyaránt, s persze kiváló közösséget is tudott kovácsolni. A Fesztiválzenekar megénekeltetése erre szeretné fölhívni a hangversenyek közönségének figyelmét. Őket olykor ugyancsak megénekelteti a BFZ zeneigazgatója. Egyébként a közönséggel való közvetlenebb kapcsolat építése a másik sikertörténetünk az elmúlt időből.

- Ezzel azokra az eseményekre céloz, amelyek nem elsősorban a koncerttermekben zajlanak?

- Pontosan. Ugyanis a Fesztiválzenekar régóta intenzíven ápolja a kapcsolatot nemcsak a törzsközönségével - amellyel kicsit olyan a viszony, mintha egy nagy család tagjai lennénk mindannyian –, hanem újabban sokkal szélesebb körben próbáljuk elérni azokat is, akiknek nem adatik meg, hogy eljussanak a koncerttermi hangversenyeinkre, mert vagy az anyagi helyzetük, vagy a lakóhelyük távolsága miatt erre képtelenek. Ezt a célt szolgálják az úgynevezett közösségi koncertjeink már második éve. Ezekkel a társadalom különböző rétegeit, csoportjait szeretnénk megszólítani. Ezért muzsikálnak a Fesztiválzenekar művészei idős-otthonokban az egész ország területén, vagy ezért keresnek fel SOS gyerekfalvakat és gyerekotthonokat, hogy az ott élőknek adjanak koncerteket. Egy másik vonulata ennek az akciósorozatnak, amikor az ország különböző pontjain lévő templomok valamelyikében lépnek fel muzsikusaink, ahol egy már meglévő közösséget ajándékozunk meg egy-egy Bach koncerttel. De beszélhetünk az elhagyott zsinagógákban rendezett koncertjeinkről, amelyek célja, hogy az onnan eltűnt emberek és kultúra emlékét felélesszük és ápoljuk.

- Az évadot záró koncertsorozatnak mi lesz a különlegessége?

- A „Haydn és Mozart” sorozatunkban megjelenített szerzők muzsikáját rendkívül nagy örömmel és igazán magas színvonalon játsszák a művészeink, ezek a zenedarabok alappilléreit képezik a mindenkori repertoárnak. Június 11-én, 12-én, 13-án és 14-én Takács Nagy Gábor vezényli a BFZ-t, ő már jó ideje ápolja és fejleszti ezt a sorozatot. A koncert fontos eleme, hogy a Fesztiválzenekar által kétévente megszervezett Végh Sándor verseny egyik győztese szólistaként lép fel ezen az esten. Most Csalló Roland előadásában hallja a közönség Weber klarinétversenyét. De persze nem marad el Haydn és Mozart sem. Nekem személyes kedvencem Haydn Gyász szimfóniája, amely bár szomorú, romantikus, de gyönyörű lírai dallamokból áll.

- Legközelebb mikor találkozhatunk a Fesztiválzenekarral?

- Bár az említett négynapos koncertsorozat az évad záró hangversenye, van még egy esélye a közönségnek a találkozásra. Június 18-án este 7-kor – néhány év kihagyás után – ismét a miénk a Hősök tere. Óriási, izgalmas koncert eseményre várjuk a sok tízezres közönséget. Fischer Iván lesz a házigazdája ennek a különleges estének, amelyen 250, főleg hátrányos helyzetű roma és nem roma gyerek érkezik az ország nagyon sok iskolájából - kis falvakból és városokból. Ők már kora tavasz óta arra készülnek, hogy a Fesztiválzenekar muzsikájára egy közös koreográfiára együtt táncoljanak. A szabadtéri programot a toleranciáért szervezzük.

Dél-Amerika a vendég

Publikálás dátuma
2015.06.10. 07:45
Nepp József Hófehér című egészestését a retrospektív programban, a mozivásznon, 35 mm-es kópiáról láthatja viszont a közönség FO
Rég volt ilyen erős a magyar animációs film, állapította meg a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál magyar versenyprogramját válogató szakmai előzsűri, amely 18 rövidfilmet, 13 diákfilmet, 17 TV-sorozat epizódot, 10 videoklipet és 20 alkalmazott animácós kisfilmet bocsátott át szűrőjén. A nemzetközi mezőnyben 7 egészestés és 9 TV-sepcial verseng a zsűri elismeréséért.

Az idén 30 éves Kecskeméti Animációs Filmfesztivál erős magyar mezőnnyel ünnepli az évfordulót, derül ki a háromtagú szakmai előzsűri véleményéből, amely a június 24-28. között tartó seregszemle magyar anyagát válogatta. Tapasztalataik szerint ma már lecsökkent a különbség a diákfilmek és az úgynevezett professzionális alkotók munkái között, akár a témaválasztás tágasságát, akár a megvalósítás minőségét vesszük.

Úgy látják, az utóbbi években egyre több olyan film születik, amely határozottan a nézőre figyelve történetet akar mesélni. Sőt, a filmek kicsengését optimistábbnak érzik, mint az utóbbi időben tapasztalható volt. A zsűri idén a versenybe 18 rövidfilmet, 13 diákfilmet, 17 TV-sorozat epizódot, 10 videoklipet és 20 alkalmazott animációs kisfilmet válogatott be. Ítéletük szerint a műfajok között a videoklip mezőnye a legerősebb. A válogatásban a technikák sokfélesége, a műfajok és témák változatossága határozza meg a mai magyar animáció jellegzetességét.

A 18 rövidjátékfilm fele, azaz kilenc versenydarab a felsőoktatási műhelyekből került ki, azaz a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, illetve a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem stúdiójából. Ez utóbbi már olyan nagy nemzetközi sikersorozatot maga mögött tudó alkotókat küldött idén Kecskemétre a versenybe, mint Bucsi Réka, aki a nagy nemzetközi fesztiválokat megjárt Symphony No. 42-vel lesz jelen, illetve Vácz Péter, aki az ugyancsak nagy nemzetközi pályát befutott fesztiválkedvenc Nyuszi és Őz után most a Parabola című munkájával versenyez.

A műfaj mesterei közül versenyben lesz Orosz István (A rajzoló), Cakó Ferenc (Dózsa 1514.) Ulrich Gábor (Fából faragott királyfi), de a fiatal nemzedékből ott lesz a mezőnyben a Filmtett, Erdélyi Filmes Portál színeiben Molnár Luca és Debreczeni Zoltán a Lakótársak című filmmel, illetve a Kecskeméten már sikeres – az Életvonal című filmjével 2007-ben Nagydíjas - Ducki Tomek (Fürdők) is Lengyelországból. A Kecskemétfilm, mint egyetlen komoly, független hazai animációs műhely, három filmmel vesz részt a rövidfilmek mérkőzésében.

Az idén 12. alkalommal versenyző hazaiak mellett 9. alkalommal kerül sor a nemzetközi versenyre Kecskeméten. Mikulás Ferenc, a fesztivál igazgatója komoly lépéseket tesz, hogy az európai kitekintéssel egyfajta tágasabb horizontot mutasson fel arról, hol tart a műfaj e pillanatban az európai műhelyekben. Az idei Európai Animációs Játékfilmek és TV-Speciálok versenyében 7 egészestés és 9 televíziós alkotás mutatkozik be, köztük több nagy nemzetközi díjjal elismert film. Az elmúlt két év európai filmjeit bemutató programban összesen 20 televíziós egyedi filmet – úgynevezett tévéspeciált – és ugyanennyi egészestés filmet neveztek.

A mezőny összetétele biztató, mert mind az egészestések, mind a tévéspeciálok között vannak magyar versenydarabok. Miklós Zoltán saját finanszírozású 3D-s egészestése, a Manieggs című paródia a hosszú filmek között vesz részt a versenyben, Szilágyi Varga Zoltán A jókedvű örmény temetése című novella-adaptációja, valamint M. Tóth Géza és Gerdelics Miklós közös alkotása, A magyar operajátszás története című műve a tévéspeciálok között versenyez.

A nemzetközi programba a legtöbb film, összesen hat, Franciaországból érkezett, de versenyben lesz egy-egy cseh, litván, holland, dán, román ír és olasz film is. Mint az előzsűri véleményéből kiderült, az idei mezőnyben olyan filmek sorakoznak, amelyek valamilyen módon eltérnek a műfaj fő csapásirányától.

Mindkét programban lesznek gyerek és családi filmek, ilyen például az Oscar-jelölt A tenger dala, vagy a részben a Kecskemétfilmnél készített Loulou, l’incroyable secret. Határozottan a felnőttek figyelmére számít viszont a magyar Manieggs mellett a spanyol horrorparódia, a cseh groteszk komédia, illetve a lett versenyfilm is. Az Egyesült Államokban élő Signe Baumane rendező humoros önéletrajzi ihletésű filmje is szerepel a mezőnyben.

Igazi meglepetés: a 12. KAFF vendége Latin-Amerika lesz, 56 animációs mozidarabbal. A fesztiválon olyan kolumbiai remekművek szerepelnek, mint a Cannes-ban debütált A csodálatos oroszlánfiú, illetve a Behálózva, valamint az Oscar-döntőig jutott Jelzőláma című rövidfilmek.

Kecskemétre érkeznek Argentína legkiválóbb animációs rendezőinek alkotásai is: Juan Pablo Zaramella élőszereplős Luminarisa, valamint Santiago Bou Grasso több mint száz díjat nyert Az alkalmazott című animációját. A szekció kiemelt programja a brazil Alê Abreu kivételes filmje, A fiú és a világ, mely sokfajta művészi technikával jeleníti meg a modern világ problémáit egy gyermek szemén keresztül.

Mikulás Ferenc fesztiváligazgató közösségteremtő és hagyomány élesztő szándékának megfelelően Kecskemét évről évre fontos feladatának tekinti a nagy elődök emlékének megidézését. Idén izgalmas retrospektív program hoz vissza a mozivászonra néhány nagy kedvencet. A magyar animáció három egyedi világú, meghatározó alakjának életművéből állítottak össze válogatást, s a vetítések különlegessége, hogy a legtöbb film 35 mm-es kópiáról kerül a mozivászonra.

Nem csak a Hófehér című egészestés, hanem a Gusztáv-, Mézga-, Dr. Bubó-sorozat, meg a Megalkuvó macskák (Hofi-Koós macskaduója) feledhetetlen sikerét idézi fel a Nepp Józsf munkáiból válogatott program. A másik neves személyiség Békési Sándor, olyan filmekben dolgozott, mint a János vitéz, a társalkotói munkájával született a Daliás idők (Gémes József Toldi-feldolgozása).

A harmadik retro személyiség Varga Csaba, akinek a nevéhez fűződik a kilencvenes évek közép-európai piacvezető animációs műtermének, a Varga Stúdiónak a megalapítása. Rá és tavaly elhunyt alkotótársára, Erkel Andrásra emlékezik a videoklipek, reklámfilmek és az Auguszta-sorozat programja.

Kecskemét idén két évfordulóra is emlékezik különböző rendezvényekkel, kiállítással, konferenciával: egyrészt a KAFF harminc évére, másrészt a magyar animáció száz évére. És elmaradhatatlan program a fesztiválon a koncerteket és családi animációs filmeket kínáló Fő téri esti kínálat.

Szerző

Az elnök szerint Ponta a legrosszabb megoldást választotta

Victor Ponta román miniszterelnök a legrosszabb megoldást választotta arra, hogy tisztázza a korrupcióellenes ügyészség által ellene megfogalmazott vádakat Klaus Iohannis román államelnök véleménye szerint.

Az elnök kedden késő délután egy sajtótájékoztatón foglalt állást a kérdésben. Kijelentette, hogy június 9. szomorú nap a román demokrácia történetében, miután a bukaresti képviselőház nem engedélyezte Ponta ellen a bűnvádi eljárás indítását. Őt három rendbeli összeférhetetlenséggel gyanúsítják az ügyészek amiatt, hogy volt ügyvédtársát, Dan Sova szenátort háromszor is különböző miniszteri tisztségekbe nevezte ki, miután előbbi ügyvédi irodája többször honoráriumot fizetett Pontának az ügyészek szerint fiktív ügyvédi munkáért. Iohannis leszögezte: Ponta ártatlanságát vagy bűnösségét csak a bíróság állapíthatja meg.

Szerinte a miniszterelnöknek vagy le kellett volna mondania, vagy meg kellett volna győznie a képviselőházat, hogy járuljon hozzá a vizsgálat folytatásához. Ehhez képest a legrosszabb megoldást választotta, és felhasználva a miniszterelnöki tisztségéből fakadó befolyását, meggyőzte a parlamentet, akadályozza az igazságszolgáltatás munkáját - mondta az államfő.
Iohannis szerint Ponta ezzel feláldozta az ország érdekét a saját egyéni érdekéért. Úgy vélte, a kormányfő elvesztette azt a lehetőséget, hogy tisztázza az ügyészség gyanúját, és bebizonyítsa, hogy valóban ártatlan.

Kijelentette, amennyiben Ponta meggyőzte volna a képviselőházat, hogy járuljon hozzá az ügyészségi vizsgálat lefolytatásához, nem függesztette volna fel a kormányfői tisztségéből. A román alkotmány ugyanis ebben az esetben feltételes módban fogalmaz, és megadja az elnöknek a mérlegelés lehetőségét.

Ugyanakkor bukaresti elemzők szerint Iohannis nem teheti meg ezt a lépést, Pontát ugyanis csak akkor függesztheti fel tisztségéből, ha az ügyészség folytatja a vizsgálatot a kormányfői megbízatása előtti időszakra vonatkozó vádpontok esetében, és az ügy eljut vádemelésig. Egyelőre nem tudni, hogy az ügyészség a keddi képviselőházi szavazás után folytatja-e a vizsgálatot az említett vádpontokban.

Szerző