Társadalom;Budapesti Fesztiválzenekar;Erdődy Orsolya;

Erdődy Orsolya: a siker többféle. FORRÁS: BFZ

- Izgalmasan zárul a BFZ szezonja

A csütörtök estétől vasárnap estéig tartó „Haydn-Mozart Plusz” koncertsorozattal zárul a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) 2014-15-ös szezonja. A társulat az elmúlt időszakban, ha lehet, még az eddigieknél is kiemelkedőbb sikereket aratott. A BFZ igazgatóhelyettesét, Erdődy Orsolyát kérdeztük.

- Nagyon sokféle új kezdeményezésről lehet hallani a BFZ-vel kapcsolatban. Mivel magyarázható, hogy egyre magasabb csúcsokra jut a Fesztiválzenekar? Mi volt a legjellemzőbb az elmúlt szezonra?

- Többféle sikerről is be tudunk számolni. Az elmúlt évben a zenekar külföldi turnéit a világ legjelentősebb napilapjaiban (például a The New York Timesban) rendkívül magasan értékelték, s persze ugyanezek a koncertek itthon is nagy sikert arattak. A varázsfuvolával folytatódott a Fischer Iván által vezényelt és rendezett Mozart operák sorozata, amelyet az itthoni sikeres bemutató után nemcsak a világhírű New York-i Mostly Mozart fesztiválon mutatunk be, hanem jártunk már vele Abu Dhabiban, s 2016-ban európai turnéra indulunk Berlinbe, Amszterdamba, Edinburghba. Emellett sok szép és emlékezetes koncertet adott a zenekar, amelyek a budapesti és a vidéki koncerttermekben rendszeresen nagy-nagy közönségsikert arattak.

- Úgy tűnik, Fischer Iván egyre nagyobb súlyt fektet arra, hogy a zenekar tagjai a ráadás darabokat ne zenekari hangszerekkel, hanem saját énekhangjukkal adják elő. Miért kerül az éneklés egyre inkább a középpontba?

– Komoly énekkari tanulmányokat folytatnak a Fesztiválzenekar művészei az utóbbi időben, mert Fischer Ivánnak az a véleménye - és ebben mindannyian osztozunk -, hogy az énekhang a legfontosabb hangszer. Kodály országában arra kell törekedni, hogy minél természetesebb legyen az éneklés mindenki, de főleg a gyerekek számára. Jó lenne, ha nem törne meg végleg az a remek tradíció, hogy minden kis faluban, községben, városban volt egy kórus, amely sok örömöt szerzett a környezetnek és az éneklőknek egyaránt, s persze kiváló közösséget is tudott kovácsolni. A Fesztiválzenekar megénekeltetése erre szeretné fölhívni a hangversenyek közönségének figyelmét. Őket olykor ugyancsak megénekelteti a BFZ zeneigazgatója. Egyébként a közönséggel való közvetlenebb kapcsolat építése a másik sikertörténetünk az elmúlt időből.

- Ezzel azokra az eseményekre céloz, amelyek nem elsősorban a koncerttermekben zajlanak?

- Pontosan. Ugyanis a Fesztiválzenekar régóta intenzíven ápolja a kapcsolatot nemcsak a törzsközönségével - amellyel kicsit olyan a viszony, mintha egy nagy család tagjai lennénk mindannyian –, hanem újabban sokkal szélesebb körben próbáljuk elérni azokat is, akiknek nem adatik meg, hogy eljussanak a koncerttermi hangversenyeinkre, mert vagy az anyagi helyzetük, vagy a lakóhelyük távolsága miatt erre képtelenek. Ezt a célt szolgálják az úgynevezett közösségi koncertjeink már második éve. Ezekkel a társadalom különböző rétegeit, csoportjait szeretnénk megszólítani. Ezért muzsikálnak a Fesztiválzenekar művészei idős-otthonokban az egész ország területén, vagy ezért keresnek fel SOS gyerekfalvakat és gyerekotthonokat, hogy az ott élőknek adjanak koncerteket. Egy másik vonulata ennek az akciósorozatnak, amikor az ország különböző pontjain lévő templomok valamelyikében lépnek fel muzsikusaink, ahol egy már meglévő közösséget ajándékozunk meg egy-egy Bach koncerttel. De beszélhetünk az elhagyott zsinagógákban rendezett koncertjeinkről, amelyek célja, hogy az onnan eltűnt emberek és kultúra emlékét felélesszük és ápoljuk.

- Az évadot záró koncertsorozatnak mi lesz a különlegessége?

- A „Haydn és Mozart” sorozatunkban megjelenített szerzők muzsikáját rendkívül nagy örömmel és igazán magas színvonalon játsszák a művészeink, ezek a zenedarabok alappilléreit képezik a mindenkori repertoárnak. Június 11-én, 12-én, 13-án és 14-én Takács Nagy Gábor vezényli a BFZ-t, ő már jó ideje ápolja és fejleszti ezt a sorozatot. A koncert fontos eleme, hogy a Fesztiválzenekar által kétévente megszervezett Végh Sándor verseny egyik győztese szólistaként lép fel ezen az esten. Most Csalló Roland előadásában hallja a közönség Weber klarinétversenyét. De persze nem marad el Haydn és Mozart sem. Nekem személyes kedvencem Haydn Gyász szimfóniája, amely bár szomorú, romantikus, de gyönyörű lírai dallamokból áll.

- Legközelebb mikor találkozhatunk a Fesztiválzenekarral?

- Bár az említett négynapos koncertsorozat az évad záró hangversenye, van még egy esélye a közönségnek a találkozásra. Június 18-án este 7-kor – néhány év kihagyás után – ismét a miénk a Hősök tere. Óriási, izgalmas koncert eseményre várjuk a sok tízezres közönséget. Fischer Iván lesz a házigazdája ennek a különleges estének, amelyen 250, főleg hátrányos helyzetű roma és nem roma gyerek érkezik az ország nagyon sok iskolájából - kis falvakból és városokból. Ők már kora tavasz óta arra készülnek, hogy a Fesztiválzenekar muzsikájára egy közös koreográfiára együtt táncoljanak. A szabadtéri programot a toleranciáért szervezzük.

Többéves szünet után Kocsis Zoltán visszatér a szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztiválra. Az egyik leghitelesebb Bartók-előadóként tisztelt muzsikus zongora-mesterkurzust tart és a fesztivál nyitóhangversenyét is ő dirigálja.