A burkolt áremelés tipikus és évek óta jól ismert formája, amikor a gyártok az árcímke kicserélése helyett a kiszerelést csökkentik. Ez jóval kevésbé feltűnő, következésképpen a vásárlói felháborodás is mérsékeltebb. Hiszen sokak számára csak otthon derül ki, hogy az üdítős palackban 1,5 liter helyett csak 1,25 liter van, hogy a 3 kilós mosópor már csak 2,8 kg, de a fogyókúra eredményeképp a százas papírzsepi is rég csak kilencvenes. A megszokott félliteres sörös dobozok és üvegek is kezdenek 4 decisre karcsúsodni. Megrövidítésünkhöz imponáló mértékű cinizmus is társul: a gyártók a „megváltozott a fogyasztói szokásokra” hivatkoznak. Nyilván megalapozott akadémiai kutatások és számtalan esettanulmány után kiderítették, hogy a vásárlók újabban éppen két és fél decivel kevésbé szomjasak, sör esetében pedig pontosan 100 milliliterrel csökkent az átlagos legurítóképesség. Fogy a népesség, így kevesebb ruha kell, logikus, hogy kevesebb mosóport csomagolnak, és mivel jóval egészségesebbek vagyunk, mint voltunk, ritkábban is tüsszögünk, minek bezsúfolni annyi papír zsebkendőt a csomagba. Még ránk romlik.
Az árakon pedig puszta nagyvonalúságból nem változtatnak, hiszen azokat megszokták már a vásárlók, nem szeretnék őket árcsökkentéssel összezavarni. Felfelé persze változhatnak az árak, valószínűleg csak azért, mert brit tudósok szerint ez kevésbé hozza zavarba a vásárlót. Van még ennél is kreatívabb cég, amelyik az egyre szaporodó kisebb alapterületű boltokkal és – legyünk erősek – a kisebb bevásárlókosarak méretével indokolja a csökkenő kiszereléseket. Kis boltba kis palack kell, nincs itt semmi csodálkozni való. Kis palackba meg nagy haszon.
Az ember óhatatlanul eltöpreng, mi lesz, amennyiben folytatódik az áremelés helyett vagy mellett elburjánzó méretcsökkenés? Jönnek a 9 decis tejek? A futballban mostantól 1 plusz 1/3 játékidő lesz? Féllábú grillcsirkéket fognak csomagolni? Az autókat három kerékkel árulják? Az elszabadult marketingnek köszönhetően tíz – vagyis inkább 9,7 – év múlva a szupermarketek gyermekáruházra fognak emlékeztetni a sok miniatürizált áruval? Annyi előnye lesz, hogy a nagy bevásárlás elfér majd a retikülben, operába menet is meg lehet ejteni. Egy joghurt már most is elfér egy mellényzsebben.
A multiktól az állam is tanulhat megrövidítést: az oktatási költségek szinten tartása érdekében ezen túl kispórolhatják az ábécéből a C betűt. Az autópályákat már most sem építjük végig, ezután a hidak is lehetnek rövidebbek, elég, ha a folyó közepéig érnek. S mivel a kerek számoknak bealkonyult, illene ehhez alkalmazkodnia a nemzeti banknak is: jöhet a szép új 20 ezres, ami csak 19 ezret ér majd. Vagy már most sem ér többet?