Habony Árpád;Lánczi Tamás;BAT Pécsi Dohánygyár Kft;

2015-06-22 11:58:00

Nocsak, Habony embere a milliárdos dohánybiznisz élén?

Habony Árpád londoni cégének ügyvezetőjével erősített a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. A cég múlt héten nyilvános pályáztatás nélkül, hihetetlenül alacsony koncessziós díjért kapta meg a dohány-nagykereskedelem milliárdokat hozó monopoljogát - írja a Népszabadság.

Mielőtt elnyerte volna a dohánynagykereskedelem monopoljogát, szorosabbra fűzte a szálakat a British American Tobacco (BAT) a kormányoldallal: a cégbírósági iratokból kiderül, hogy a Századvég vezető elemzőjeként is ismert Lánczi Tamás március elején lett a dohánycég felügyelőbizottsági tagja. 

"Elfogadhatatlan, korrupt tranzakció"
Az Együtt adatigényléssel fordul a Miniszterelnökséghez  azt tudakolva, hogy a kormány milyen tanulmányok alapján mondott le nagyobb mértékű koncessziós díj beszedéséről. Egyes becslések szerint öt-tízmilliárd forint is lehet az éves haszon, amelyre kivetítve a hatszázmillió forintos koncessziós díj "gyakorlatilag semminek nem tekinthető". Ha a kormány megalapozatlanul mondott le komoly koncessziós díjakról, az hűtlen kezelést jelent.  Szigetvári Viktor pártelnök kiemelte:  egyre nagyobb aggodalomra ad okot, hogy Lánczi Tamás, a Századvég vezető elemzője, "Habony Árpád beosztottja" lett a British American Tobacco (BAT) felügyelőbizottságának új tagja.

A kormányközeli Századvéget vezető Lánczi András fia az ügyvezetője Habony Árpád és a Fidesz–KDNP politikai tanácsadója, Arthur J. Finkelstein Londonban bejegyzett közös cégének, a Danube Business Consulting Ltd.-nek.

Lánczi Tamás emellett az MTVA hivatásos bloggere is, lapértesülések szerint pedig körülbelül havi félmillió forintot kap a köztévétől. 

A lap szerint Lánczit aligha eddigi üzleti tapasztalata miatt választották be az 1902-ben alapított, a londoni tőzsdén jegyzett cég magyar leányának felügyelőbizottságába.

BAT-nak viszont jól jöhetett az a kormányközeli kapocs, amely Lánczinak megvan. Legalábbis ezt erősíti, hogy a multicég a kormányközelinek tudott Continental leányvállalatával, a Tabán Trafik Zrt.-vel közösen megkapta a dohány-nagykereskedelem jogát.

Piaci szakemberek 5–12 milliárd forint közé saccolják a „nemzeti trafikellátó” várható hasznát, hiszen nem lesznek versenytársai, a kormánytöbbség mentesítette az iparűzési adó fizetése alól, a koncessziós díj pedig elképesztő alacsony: idén mindössze 10, jövőre 100 millió forintot kell kifizetnie a két dohánygyártó közös vállalkozásának, és csak 2021-től lesz évi 600 millió forint a koncessziós díj - írja a lap