állam;monopólium;dohánynagykereskedelem;

A trafikok után a nagykereskedelmet is „lenyúlják” FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- Monopólium lett a dohánykereskedelem

Egyre nagyobb hullámokat ver az a múlt pénteken életbe lépett kormányrendelet, amely a közérdekre hivatkozva nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette a BAT Pécsi Dohánygyár és a Tabán Trafik összefonódását.

Erre a szokatlan minősítésre azért volt szüksége az Orbán-kormánynak, mert az így létrejövő központi dohányellátó cég lesz a nemzeti trafikokat ellátó társaság. A nemzetstratégiai minősítés miatt a Gazdasági Versenyhivatal sem vizsgálhatja a megállapodást, pedig szakértők szerint egy ilyen mamutcég aligha állná ki versenytörvénynek a monopóliumok létrejöttét korlátozó paragrafusainak a próbáját. A közérdek a kormányzat értelmezésében ezúttal nem más, mint az, hogy egyfelől az egyesülő cég 400 új munkahelyeket ígér, másfelől a koncessziós dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenység megkezdésére és az ellátás biztonságára hivatkoztak az ilyen jellegű tevékenységnél meglehetősen szokatlan minősítés megállapításakor.

Az új munkahelyek létesítését a Dohánykereskedelmi Dolgozók Szakszervezete kétségbe vonja, mert véleményük szerint nemhogy bővülne az álláshelyek száma, éppen ellenkezőleg, a trafikellátónál kétségtelenül bővülni fog a létszám, ugyanakkor 1000-1200 ember munkájára nem lesz szükség, főleg az értékesítési és a logisztikai területeken. A törvény ugyanis megszünteti novembertől a dohányforgalmazók nagykereskedelmi egységeit, ami több száz fő elbocsátásával járhat együtt.

Mint emlékezetes az Országgyűlés - sarkalatos törvény révén - tavaly decemberben döntött arról, hogy a trafikok kizárólag állami vagy azzal szerződésben álló dohány-kiskereskedelmi ellátóktól vásárolhatnak dohányterméket. A jogszabály pedig kimondta: a jelenlegi dohánytermék-nagykereskedők folytathatják tevékenységüket, vagyis a dohánytermékek megrendelésekor javaslatot tehetnek a trafikoknak, de dohányterméket nekik nem adhatnak el, csak a kiskereskedelmi ellátóknak. Így váltak a dohánytermék-nagykereskedők feleslegessé. A jogszabályban azonban egy csavar fedezhető fel, ugyanis a nagykereskedők elvileg nincsenek kizárva a piacról, gyakorlatilag annál inkább! Logikus ugyanis, hogy a dohányellátó a gyártóktól fogja beszerezni a dohánytermékeket, majd továbbítja a mintegy 6000 nemzeti dohánybolthoz.

A piacról kiszoruló nagykereskedők, az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország , tulajdonképpen Lázár János kancelláriaminiszter múlt heti, szokásos sajtótájékoztatóján szembesültek a számukra rendkívül kedvezőtlen tényekkel, az új , központi dohányellátó létrehozásának a tervével. Akkor tudták meg, hogy 600 millió forintos koncessziós bevételhez jut így az állam. Az új dohányellátó pedig hozzávetőleg évi 5-10 milliárd forintos profitra tehet szert éves szinten, verseny nélkül - a Népszabadság számításai szerint.

Lánczi Tamás, Habony Árpád munkatársa a BAT-nál
Mielőtt elnyerte volna a dohánynagykereskedelem monopoljogát, szorosabbra fűzte a szálakat a British American Tobacco (BAT) a kormányoldallal: a cégbírósági iratokból kiderül, hogy Lánczi Tamás, a kormányközeli Századvéget vezető Lánczi András fia, ugyancsak a Századvég vezető elemzője március elején a dohánycég felügyelőbizottsági tagja lett - írta a Népszabadság.Lánczi Tamás az ügyvezetője Orbán Viktor miniszterelnök stratégiai főtanácsadója, Habony Árpád és a Fidesz–KDNP politikai tanácsadója, Arthur J. Finkelstein Londonban bejegyzett közös cégének, a Danube Business Consulting Ltd.-nek.Míg Lánczi Tamás egyébként az MTVA hivatásos bloggere, s lapértesülések szerint munkásságát havi félmillió forint körüli összeggel honorálja az idén 80 milliárd forint közpénzből gazdálkodó állami médiakonglomerátum.

A kiszorult cégek joggal sérelmezik azt, hogy nyilvános pályázat nélkül kapták meg a koncessziót a BAT és a Tabán, vagyis közbeszerzési pályázatról, tisztességes versenyről itt szó sem lehetett. Ez a módszer a kimaradtak véleménye szerint sérti az uniós jogot.

A nyertesek kiválasztása is sajátos módszerrel történt. Ugyancsak a Népszabadság hívta fel a figyelmet arra, hogy csak az a vállalkozás minősült "megbízható dohánykereskedőnek", vagyis kaphatta meg a dohány-nagykereskedelem jogát, amely működése során soha nem kapott 20 millió forintnál nagyobb bírságot jogsértésért. A vesztesek egyike a Philip Morrist még 2007-ben éppen ekkora fogyasztóvédelmi bírsággal marasztalták el. Viszont a mostani egyik befutó, a BAT Hungaryra 2008-ban 300 millió forintos, ugyancsak fogyasztóvédelmi bírságot róttak ki. Ezért hoztak létre egy új céget a Tabán Trafikkal, a Contintental-csoport tagjával, amelynek 50 százalék plusz egy szavazat lett a részesedése.

Az 520 tagot tömörítő Dohányipari és Dohánykereskedelmi Dolgozók Szakszervezete hivatalos levélben fordult a két nyertes ajánlattevőhöz, melyben a cégek együttműködését kérte és személyes érdekegyeztetést javasolt. A jelenlegi szituációban a szervezet legfontosabb feladatának tartja, hogy minden rendelkezésére álló eszközzel segítse tagjai további foglalkoztatásának esélyét, akár a jelenlegi vállalatoknál, vagy az új Kiskereskedelmi Ellátónál.

Az Együtt kikéri az adatokat

Együtt - a Korszakváltók Pártja szerint "elfogadhatatlan, korrupt tranzakció" révén felelhet a BAT és a Tabán Trafik Kft. konzorciuma a dohány-nagykereskedelemért. Szigetvári Viktor, az ellenzéki párt elnöke hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, közérdekű adatigényléssel fordulnak a Miniszterelnökséghez és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz azt tudakolva, hogy a kormány milyen tanulmányok alapján mondott le nagyobb mértékű koncessziós díj beszedéséről. Kijelentette, egyes becslések szerint öt-tízmilliárd forint is lehet az éves haszon, amelyre kivetítve a hatszázmillió forintos koncessziós díj "gyakorlatilag semminek nem tekinthető".

Nem 50, hanem akár 150 milliárd forinttól is eleshetett az állam, mert a földgáz kereskedelembe a kormány beékelte a MET Zrt-t. A cég cáfolta a kiváltságos helyzetéről tett kijelentéseket. A tények azt mutatják, lehetnek összefüggések Fidesz közeli nagyvállalkozók, MET résztulajdonosok és a kedvező gázkereskedelmi lehetőségek között.