Ujhelyi;állami hirdetések;

2015-07-14 19:32:00

Ujhelyi az állami hirdetések adatait kéri a kormánytól

Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője arra szólította fel a kormányt, hogy mutassa be tételesen a médiában közzétett és közpénzből finanszírozott hirdetéseinek teljes listáját és az elhelyezések pontos indoklását.

A politikus brüsszeli sajtótájékoztatóján közölte, hogy választ kapott Günther Oettinger digitális gazdaságért és társadalomért felelős biztostól, miután azt kérdezte tőle írásban: összeegyeztethető-e az uniós értékekkel és az állami támogatásra vonatkozó szabályokkal egy olyan típusú "médiaszerkezet kormányzati eszközökkel való etetése", amelyben a kormány a közmédiában és a hozzá továbbra is lojális egyéb médiumokban költi el a hirdetési pénzeket. Ezt Ujhelyi a magyar sajtóban megjelent hírekre alapozza, amelyek szerint Orbán Viktor miniszterelnök idén, év elején szűk körben tájékoztatta erről a kormánypárti médiumok vezetőit.

Oettinger Ujhelyi elmondása szerint arról tájékoztatta, hogy bár a közszolgálati műsorszolgáltatók megszervezése és finanszírozása tagállami hatáskör, a bizottság kiemelten figyeli a felmerülő kockázatokat. Oettinger válaszában felhívta a figyelmet arra is, hogy az Európai Unió által finanszírozott, a média sokszínűségét és helyzetét vizsgáló, néhány hónapja megjelent, független kutatás azt állapította meg, hogy Magyarország esetében a tömegtájékoztatás szabadságát és sokszínűségét súlyos kockázat fenyegeti.

Az MSZP képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy ugyanez a jelentés kiemelten magas kockázatot mutatott ki viszont például a médiafelügyeleti hatóságok függetlensége, illetve függősége, a közszolgálati médiában bemutatott híranyagok objektivitása, a közmédiában dolgozó, illetve azt irányító személyek kiválasztása esetében.

"Sok-sok példa mutatja ebben a kutatásban, hogy a magyar társadalom tájékoztatását a közszolgálati médián keresztül a kormány nem kívánja fair módon, függetlenül és objektíven ellátni" - állapította meg Ujhelyi, aki szerint különösen annak tükrében felháborító a közmédia évi 80 milliárd forintos támogatása, hogy mennyi jut például a gyermekétkeztetésre, a teljes felsőoktatásra, vagy szociális kiadásokra.