Előfizetés

A fehér törpe elfedi társát, és falatozik belőle

Publikálás dátuma
2015.07.17. 18:09
Illusztráció/Thinkstock
Hihetetlen csillagpárost fedeztek fel, amelynek egyik tagja, egy fehér törpe teljesen elfedi a földi megfigyelőktől társát, s a takarásban jóízűen falatozik belőle. A maga nemében egyedülálló bináris rendszert ismertető tanulmányt a Királyi Asztronómiai Társaság folyóirata, a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society fogadta el közlésre.

A Földtől 730 fényévnyire, a Sárkány-csillagképben lévő Gaia 14aae katalógusjelű rendszert az Európai Űrügynökség (ESA) műholdja, a Gaia (Global Astrometric Interferometer for Astrophysics) segítségével fedezték fel 2014 augusztusában, amikor egyetlen nap leforgása alatt ötször felfénylett. Változócsillagok alkotják, azaz olyan napok, amelyek állapota emberi időskálán mérve is rövid idő alatt módosul - olvasható a PhysOrg hírportálon.

A Cambridge-i Egyetem tudósai által vezetett nemzetközi kutatócsoport megfigyelései során megállapította, hogy a hirtelen fényességváltozásokat az okozza, hogy a rendszer egyik tagja gyakorlatilag felfalja társát. A csillapíthatatlan étvágyú objektum egy fehér törpe, amely oly tömör, hogy egy teáskanálnyi anyaga az elefánt súlyával egyezik meg. Méretre mindössze akkora, mint a Föld, társának "térfogata" viszont 125-ször haladja meg a Napét, ugyanakkor súlya alig éri el a fehér törpe tömegének 1 százalékát.

"A forró és tömör fehér törpe rendkívül erős gravitációs hatást gyakorol, ennek eredményeként társa luftballonként fúvódott fel, és egyre közeledik a falánk csillaghoz" - magyarázta Heather Campbell, a Cambridge-i Egyetem Csillagászati Intézetének kutatója. Az észlelések során az is kiderült, hogy a fehér törpe gyakorlatilag állandóan eltakarja a társát. A két csillag szoros közelségben kering egymás körül, és körülbelül 50 percenként következik be teljes "napfogyatkozás".

A Kanári-szigeteken működő William Herschel-teleszkóp segítségével elvégzett színképelemzési mérések kimutatták, hogy a Gaia 14aae rendszer rengeteg héliumot tartalmaz, viszont gyakorlatilag híján van a hidrogénnek, holott utóbbi a legelterjedtebb kémiai elem a világegyetemben. A hidrogén hiánya alapján a Gaia 14aae-együttest a kitöréseket mutató, úgynevezett kataklizmikus változócsillagok ritka osztályába, a Vadászebek-csillagkép kettős objektumai, az AM CVn-típusú bináris rendszerek közé sorolták.

Az AM CVn-rendszerek azért érdeklik a csillagászokat, mivel általuk remélik megfejteni a modern asztrofizika egyik legnagyobb rejtélyét, azt, hogy mi váltja ki a bináris rendszerekben bekövetkező úgynevezett 1a típusú szupernóva-robbanásokat. Ezek a robbanások rendkívüli fényességük miatt standard gyertyákként szolgálnak az extragalaktikus távolságmérésben.

"A Gaia 14aae esetében nem tudjuk, hogy a két csillag végső soron összeütközik-e és ez váltja majd ki a szupernóva-robbanást, vagy először a fehér törpe teljesen felhabzsolja-e csillagtársát. Mindenesetre e bináris rendszer tanulmányozása hozzásegítheti a tudományt annak megértéséhez, hogy mi okozza a világegyetem legfényesebb robbanásait" - hangsúlyozta Morgan Fraser, a Cambridge-i egyetem kutatója.

Aki a fiúkat is lekörözi

ZS.J.K.
Publikálás dátuma
2015.07.17. 07:53
Keszthelyi Vivien 2017-től már egy Audi TT volánja mögött ülhet FORRÁS: OXXO MOTORSPORT
Sokan egész életükben csak álmodoznak arról, hogy a német túraautó-bajnokságban (DTM) szerepeljenek, a szupertehetség Keszthelyi Viviennek azonban már 14 évesen élő előszerződése van a sorozat betétfutamában, az Audi TT Kupában a 2017-es szezontól. Addig is a Suzuki Kupában tör borsot a meglepett férfi riválisok orra alá.

- Honnan ered a versenyzés ötlete?

- Tizenkét évesen kimentem a Red Bull Ringre megnézni a Suzuki Kupát. Miközben szemléltem a versenyzőket, úgy éreztem, sok mindent nem jól csinálnak, vagy én vezettem volna máshogyan. Ki akartam próbálni.

- Azóta már az OXXO Motorsportnál versenyez, ráadásul aláírt egy előszerződést, hogy indul az Audi TT Kupában.

- Rettentően örültem neki. Még nagyobb erőt ad a folytatáshoz, hogy kaptam egy ilyen lehetőséget.

- Amiből egyszer akár egy DTM-szerződés is kisülhet...

- Igen, szeretem a kihívásokat és a harcokat. Jobban tudok örülni a győzelemnek, ha küzdenem kell érte, nem pedig csak egyszerűen kiesnek előlem. Az az igazi siker, ha önerődből kerekedtél felül mindenkin.

- Mint ahogy legutóbb majdnem nyert a Suzuki Swift Cup Europe sorozatban a Slovakiaringen, de versenybírói mulasztás következtében később intették le a futamot, így az üzemanyag-fogyasztás miatt vissza kellett vennie a tempóból, és a második helyen végzett.

- Annak örültem, hogy harminc percig vezettem a versenyt. A férfi riválisok felettébb meglepődtek, hogy nem hagytam magam. Mindkét oldalról kapott ütéseket az autóm.

- Meddig marad a Suzukiknál?

- Sajnos csak akkor indulhatok az Audi TT Kupában, ha betöltöttem a 16. életévemet, így várhatóan a 2017-es lesz számomra az első szezon. Addig maradok a Suzuki Kupánál, de kipróbálhatok majd vadonatúj Seat Leonokat is.

- Maranellóban már vezethetett két Ferrarit is, köztük egy 458 Specialét.

- Ráadásul én voltam az egyedüli 18 éven aluli, akit beengedtek a pályára. De ez inkább teszt volt, nem száguldoztam.

- Ezek az álomautói?

- Most már az ideálom egy DTM-es Audi, de az olasz márkát is szeretem. A Forma-1-ből Michael Schumacher volt a példaképem, mert sérülései után is mindig kitartó tudott maradni.

- A szülei mennyire izgulnak egy-egy futamon?

- Eléggé, mivel vannak olyan versenytársak, akik túlságosan agresszívek. Arra is több versenyhétvégén volt már példa, hogy a pilóták kórházban kötnek ki.

- A vezetési stílusának melyik pályák felelnek meg a legjobban?

- A technikás pályákat szeretem, ahol sok kanyar van. Igazából mindegyik futamot kedvelem, nincs köztük olyan, amely gondot okozna számomra. A következő állomás a Salzburgring lesz, ahol tavaly a legjobb időt értem el. Jó eredményeket várok magamtól.

- Mik a célok 2017-től?

- Megismerni az autót, de nem úgy, hogy az utolsó helyekért küzdjek. Szerencsére az Audik elsőkerék-meghajtásúak, amikhez már hozzászoktam, ez előnyt jelenthet. Úgy érzem, meg van hozzá a bátorságom, hogy a dobogóért küzdjek.

Aki a fiúkat is lekörözi

ZS.J.K.
Publikálás dátuma
2015.07.17. 07:53
Keszthelyi Vivien 2017-től már egy Audi TT volánja mögött ülhet FORRÁS: OXXO MOTORSPORT
Sokan egész életükben csak álmodoznak arról, hogy a német túraautó-bajnokságban (DTM) szerepeljenek, a szupertehetség Keszthelyi Viviennek azonban már 14 évesen élő előszerződése van a sorozat betétfutamában, az Audi TT Kupában a 2017-es szezontól. Addig is a Suzuki Kupában tör borsot a meglepett férfi riválisok orra alá.

- Honnan ered a versenyzés ötlete?

- Tizenkét évesen kimentem a Red Bull Ringre megnézni a Suzuki Kupát. Miközben szemléltem a versenyzőket, úgy éreztem, sok mindent nem jól csinálnak, vagy én vezettem volna máshogyan. Ki akartam próbálni.

- Azóta már az OXXO Motorsportnál versenyez, ráadásul aláírt egy előszerződést, hogy indul az Audi TT Kupában.

- Rettentően örültem neki. Még nagyobb erőt ad a folytatáshoz, hogy kaptam egy ilyen lehetőséget.

- Amiből egyszer akár egy DTM-szerződés is kisülhet...

- Igen, szeretem a kihívásokat és a harcokat. Jobban tudok örülni a győzelemnek, ha küzdenem kell érte, nem pedig csak egyszerűen kiesnek előlem. Az az igazi siker, ha önerődből kerekedtél felül mindenkin.

- Mint ahogy legutóbb majdnem nyert a Suzuki Swift Cup Europe sorozatban a Slovakiaringen, de versenybírói mulasztás következtében később intették le a futamot, így az üzemanyag-fogyasztás miatt vissza kellett vennie a tempóból, és a második helyen végzett.

- Annak örültem, hogy harminc percig vezettem a versenyt. A férfi riválisok felettébb meglepődtek, hogy nem hagytam magam. Mindkét oldalról kapott ütéseket az autóm.

- Meddig marad a Suzukiknál?

- Sajnos csak akkor indulhatok az Audi TT Kupában, ha betöltöttem a 16. életévemet, így várhatóan a 2017-es lesz számomra az első szezon. Addig maradok a Suzuki Kupánál, de kipróbálhatok majd vadonatúj Seat Leonokat is.

- Maranellóban már vezethetett két Ferrarit is, köztük egy 458 Specialét.

- Ráadásul én voltam az egyedüli 18 éven aluli, akit beengedtek a pályára. De ez inkább teszt volt, nem száguldoztam.

- Ezek az álomautói?

- Most már az ideálom egy DTM-es Audi, de az olasz márkát is szeretem. A Forma-1-ből Michael Schumacher volt a példaképem, mert sérülései után is mindig kitartó tudott maradni.

- A szülei mennyire izgulnak egy-egy futamon?

- Eléggé, mivel vannak olyan versenytársak, akik túlságosan agresszívek. Arra is több versenyhétvégén volt már példa, hogy a pilóták kórházban kötnek ki.

- A vezetési stílusának melyik pályák felelnek meg a legjobban?

- A technikás pályákat szeretem, ahol sok kanyar van. Igazából mindegyik futamot kedvelem, nincs köztük olyan, amely gondot okozna számomra. A következő állomás a Salzburgring lesz, ahol tavaly a legjobb időt értem el. Jó eredményeket várok magamtól.

- Mik a célok 2017-től?

- Megismerni az autót, de nem úgy, hogy az utolsó helyekért küzdjek. Szerencsére az Audik elsőkerék-meghajtásúak, amikhez már hozzászoktam, ez előnyt jelenthet. Úgy érzem, meg van hozzá a bátorságom, hogy a dobogóért küzdjek.