EU;Görögország;IMF;kapitalizmus;Alekszisz Ciprasz;

FOTÓ: Europress/Getty Images

- A görög válság mindenkié

2015 nyara sok mindent elárult napjaink pénzügyi kapitalizmusának természetéről. Görögország nemrég még egyike volt az Európai Unió szuverén tagállamainak. Igaz, évek óta kimagaslóan nagy államadóssággal küzd, de polgárai mégis a közös valutát használó európai elit összkomfortos életét élték. 2014-ben azonban a jobbközép Szamarasz-kormány annyira rosszul szerepelt az EP-választásokon, hogy kénytelen volt pénzügyminisztert váltani, s ezután kicsit enyhítettek a drasztikus megszorításokon. A gazdaságban az év vége felé mutatkoztak is a javulás jelei, mindez azonban a görög választóknak már kevés volt. 2015 januárjában egy radikális baloldali pártnak szavaztak bizalmat, mert nem kevesebbet ígért, minthogy véget vet a görögök adós-rabszolgaságának. Erre kiváló alkalom kínálkozott, amikor június 30-áig nem fizették ki az IMF-nek járó aktuális törlesztő-részletet, s az ország technikai értelemben csődbe jutott. Az újabb mentőcsomagról kezdődő tárgyalásokon az ifjú miniszterelnök, Ciprasz valóságos népmesei hősként indult harcba a háromfejű sárkány (trojka) ellen, de vélhetően nem jó taktikával. Otthon ugyan látványos sikert aratott a népszavazási akciójával, ám ez pürrhuszi győzelemnek bizonyult. A hitelezők hamar bebizonyították, hogy – miután pénzről van szó – ilyenkor nem tűrnek el semmiféle pávatáncot. Ha a görögök tagjai akarnak maradni a valutaövezetnek, akkor az eddigi megszorításoknál még súlyosabbakat kell elviselniük. Talán nem túloztak azok az elemzők, akik szerint Ciprasznak néhány hét alatt sikerült elérnie, hogy Görögország a hitelezők protektorátusává vált.

Érthető, hogy a görög válság a világsajtó vezető híre lett, s mindenki politikai ízlése és hovatartozása szerint kommentálja az eseményeket. A szocialisták például régóta várnak egy Tony Blair-hez vagy Gerhard Schröder-hez mérhető európai politikus eljövetelére, s emiatt most szívesen panaszkodnak a baloldal újabb vereségéről. A Ciprasz-kormány szerintük valódi gazdaságpolitikai alternatívát, igazi neokeynesiánus keresletélénkítő programot kínált, csak éppen esélyt sem kapott a megvalósításra. Őszintén szólva ilyen tervekről nem lehetett olvasni még azokban a javaslatokban sem, amelyeket a görög kormány terjesztett a tárgyalópartnerei elé. A később lemondott, meglehetősen „laza” pénzügyminiszter, vagy maga a miniszterelnök inkább a karzat közönségének játszott. A hitelezők terrorjáról panaszkodtak, vagy azt kérték, hogy a németek fizessenek kártalanítást a II. világháborúban okozott pusztításokért. Persze a másik oldalon sem volt sokkal jobb a helyzet. Angela Merkel hívei könnyen meggyőzhetők voltak ugyanis arról, hogy a lusta görögök nem érdemlik meg a protestáns, takarékosságáról híres „észak” nagyvonalú támogatását. Egyrészt már az euróhoz való csatlakozáskor is hazudtak az államadósságuk tényleges mértékéről – és ez igaz is –, másrészt a német, holland, finn stb. adófizetők pénzéből akarnak magas nyugdíjakat, 13., 14. stb. havi béreket fizetni. Így a görög válság – legalábbis a német választópolgár számára – megnyugtatóan egyszerűnek látszik: a jó emberek támogatják az arra érdemteleneket.

A legújabb kori görög dráma valójában már akkor elkezdődött, amikor az országot 2001-ben – főként politikai megfontolások alapján – felvették a Gazdasági és Pénzügyi Unióba. A gazdaság ettől ugyan még nem vált fejletté, de egy valami biztosan nagyot változott. A görögök a csatlakozásuk előtt nagyjából 18 százalékos kamatszint mellett vehettek fel drachma-hiteleket, de az euróhitel kamata már csak 3 százalék körül mozgott. A lakosság és a kormányok egymásra licitáltak a hitelek felvételében és a felelőtlen költekezésben. Erre persze utólag sincs mentség, bár megjegyezzük, hogy a viszonylagos pénzbőség éveiben más uniós tagállamokban is hasonló volt a helyzet. Írországban és Spanyolországban például ugyanígy hitelből voltak gigantikus ingatlanfejlesztések, s az eladhatatlan lakások, üdülők évek óta valóságos szellemvárosként várnak a jobb időkre.

A mértéktelen eladósodást azonban nem csak a rossz döntések idézték elő. A válság kialakulásában komoly szerepet játszottak a közös valuta belső ellentmondásai is. Nagyon eltérő fejlettségű országok – köztük a görögök – váltak a monetáris unió tagjaivá. Valamennyien önként mondtak le az önálló, nemzeti monetáris politika jogáról, átruházva például az árfolyampolitika alakítását az Európai Központi Bankra. Márpedig ebből az is következett, hogy a rugalmatlan euró révén a gazdag „északi” államok tovább gazdagodhatnak, nem kis mértékben a szegényebb „déliek” rovására. Amikor például a pénzügyi buborék 2008-ban kipukkadt, a görögök mellett az írek, a spanyolok, és a portugálok is bajba kerültek, s a válság értelemszerűen rontotta az euró árfolyamát a többi valutával szemben. A görögök esetében nem érvényesült a leértékelődés, emiatt náluk az export inkább csökkent, és nőtt a kereskedelmi és fizetési mérleg hiánya. Németország azonban a gyengébb euró miatt valóságos szárnyalásba kezdett, kivitele ma már közelít az Egyesült Államok szintjéhez. De talán ennél is fontosabb, hogy a görögök az első két mentőcsomag mintegy 240 milliárdnyi euróját nem hazai fejlesztésekre, hanem jórészt lejárt államkötvényeik kifizetésére, kamatokra és bankmentésre fordították. Névértéken vásárolták vissza például a német bankoktól is a piacokon már jóval kevesebbet érő államkötvényeiket. Eddig az elemzők többsége csak a magas nyugdíjakat és a lustaságot kárhoztatta. Nem tagadva persze a felelőtlen eladósodás tényét, ideje lenne azért arról is beszélni, hogy ki kit finanszíroz a nemzetközi gazdasági kapcsolatokon keresztül és eddig vajon mire költhették a görögök a mentőcsomagok pénzét.

Ismert a világhírű közgazdászok drámai hangú nyílt levele, amelyben Angela Merkel segítségét kérték. Javasolták, hogy engedjék el a görög adósságok egy részét és a hitelezők szakítsanak végre a sehova nem vezető, megszorítás-központú gazdaságpolitikával. Ráadásul – amire talán jó 70 éve nem volt példa – még az IMF szakértői is úgy gondolják, hogy a görögök 300 milliárd euró feletti adóssága jelentős könnyítések nélkül nem lesz fenntartható. Vélhetően a Nemzetközi Valutaalap sokakat meglepő véleményének is szerepe volt abban, hogy a német kancellár legutóbb már engedékenyebben nyilatkozott. A görög adósság elengedésről ugyan nem, de a könnyítésről (kamatcsökkentés, törlesztési határidő hosszabbítása) azért lehet szó.

Valójában arra lenne szükség, hogy amikor megkezdődnek az érdemi tárgyalások a harmadik, immár 86 milliárdos mentőcsomagról, Európa döntéshozói egyéb lehetséges alternatívákat is mérlegeljenek. Vélhetően ezek egyike sem jelenti „a” megoldást, de talán – az amúgy elkerülhetetlen megszorítások mellett – további módszerek bevonásával javulhat a helyzet. A XX. század gazdaságtörténetéből tudjuk, hogy rendkívüli helyzetekben például az inflációs politika is képes volt enyhíteni a kezelhetetlen adósság-terheket. Ennek ma – ugyanúgy mint az 1920-as években – elsősorban a jegybankárok konzervativizmusa jelenti a legfőbb akadályát. Milton Friedmannak és követőinek mára sikerült elérniük, hogy aki csak gondolkodni mer az ellenőrzés alatt tartott inflációs politika lehetőségéről, az már hazaárulónak tekinthető. Apró epizód 2015 júliusából: a görög válság tetőpontján több száz újságíró várta lélegzetvisszafojtva Mario Draghi, EKB elnök sajtótájékoztatóját. Mindenki arra volt kíváncsi, hogy vajon a központi bank hajlandó-e felemelni azt a rendkívüli segélykeretet, amellyel a görög bankok azonnali összeomlása elkerülhető. Draghi elnök azonban nem hagyta zavartatni magát: hosszasan fejtegette az EKB 2 százalék alatti inflációs céljának fontosságát, s csak utána – mintegy mellékesen – mondott igent.

Az Európai Unió fennmaradásában érdekelt politikusoknak komolyan kellene foglalkozniuk a Thomas Piketty által szorgalmazott globális tőkeadó gondolatával is. Ezt a javaslatot azonban csak megfelelő politikai és szakmai előkészítés után érdemes egyáltalán felvetni. Mindenekelőtt az off shore bankok tevékenységének nemzetközi korlátozására lenne szükség, miután a tőke menekülését az adóztatás elől ma senki és semmi nem akadályozza. Piketty javaslatának aktualitását egyébként a görögországi események fényesen igazolták. 2015 júliusában a nagybetétesek már réges-régen kimenekítették a tőkéjüket Görögországból. Ennek nagyságrendje amúgy nagyjából a fele lehetett a harmadik mentőcsomagnak, amelyért a görögök kénytelenek voltak a háborús diktátumokra emlékeztető feltételeket is elfogadni. Így állhatott elő az a tragikomikus helyzet, hogy a bezárt bankok heteken keresztül már csak a nyugdíjasok, a bérből élők napi kifizetéseit korlátozva tartották fenn magukat.

Tagadhatatlan tény, hogy a görög adósságválságban a gazdasági és politikai szempontok folyamatosan keveredtek egymással. Biztosan nem a véletlen műve, hogy az Európai Központi Bank éppen a Sziriza győzelme után, 2015 februárjában változtatott korábbi segítségnyújtási gyakorlatán. A görög állampapírokat már nem automatikusan, hanem csak a saját hitelminősítési eljárása keretében fogadta el biztosítékként. A tekintélyes közgazdászoknak igazuk lehet abban, hogy pusztán újabb megszorításokkal Görögország a harmadik nekifutásra sem lesz képes kilábalni a válságból. Ugyanakkor azt is látniuk kellene, hogy a sok kárt okozó neoliberális kurzus még a 2008-as pénzügyi összeomlás után sem ért véget. Az európai állam- és kormányfők ugyanis csak a szokásos terápiát választották, amitől a betegek sorsa általában nem szokott javulni. Az európai baloldalnak ezért realitásként kell számolnia azzal, hogy a neokeynesianus fordulatot nem lehet csupán egyetlen, ráadásul nagyon eladósodott országban végrehajtani.