Forma-1;Hungaroring;

2015-07-26 19:51:00

A szezon legjobb futama volt Mogyoródon

Rendkívül izgalmas futamon szerezte meg Sebastian Vettel az első hungaroringi győzelmét a Forma-1-es versenynaptár tizedik helyszínén, a Magyar Nagydíjon. A nagyszerű rajtot követően sokáig vezetett a két Ferrari, azonban a – Nico Hülkenberg kicsúszását követően beküldött – biztonsági autó teljesen megkavarta a mezőnyt. Nico Rosberg defekt miatt nem tudott lefaragni a pontversenybeli hátrányából Lewis Hamiltonnal szemben.

Ugyan a jubileumi 30. Magyar Nagydíjnak az ünneplésről kellett szólnia, a versenyhétvégére rányomta bélyegét a gyász, a július 17-én, 25 esztendősen elhunyt Forma-1-es pilóta, Jules Bianchi halála miatt. A Marussia egykori tehetségére emlékeztek a futam előtt a pilóták, akik némán körbeállták az aszfaltra letett bukósisakjaikat. A Hungaroringre kilátogatott a gyászoló család is, akiket a száguldó cirkusz mindenható ura, Bernie Ecclestone hívott meg az eseményre, elküldte értük saját magánrepülőgépét Nizzába.

Hiába indult az első sorból a két Mercedes, a legutóbbi, silverstone-i Forma-1-es futamhoz hasonlóan – amikor a Williamsek kezdtek erőteljesen – lerajtolták őket, az első kör végén már Sebastian Vettel vezetett csapattársát, Kimi Räikkönent megelőzve. Ráadásul a kétszeres világbajnok Lewis Hamiltont legfőbb riválisa, Nico Rosberg is megelőzte, majd miután a brit pilóta lecsúszott a pályáról a hatos kanyarban csak a tizedik helyre tudott visszakapaszkodni. A pontversenyt vezető Hamilton megkezdte a felzárkózást, megelőzte a 2009-ben Magyarországon súlyos balesetet szenvedő Felipe Massát, majd Sergio Pérezt is. Ugyan nem volt gyors a címvédő első kerékcseréje, mégis az ötödik helyre ért vissza, a 29. körben pedig Daniel Ricciardón is áthámozta magát.

Plusz öt évért megújul a Hungaroring?
A nemzeti fejlesztési miniszter, Seszták Miklós találkozott a Forma-1-et irányító cégcsoportok legfontosabb vezetőjével, Bernie Ecclestone-nal, akinek vázolta, miként újítanák fel a Magyar Nagydíjnak otthont adó Hungaroringet. A rekonstrukció szükségességéről már az előző évben is lehetett hallani, úgy fest, az ehhez szükséges állami támogatás is rendelkezésre áll majd. A miniszter a megújulásért cserébe ugyanakkor szeretné meggyőzni Ecclestone-t, hogy öt évvel hosszabbítsa meg a pálya jelenleg 2021-ig szóló szerződését. A Hungaroring felújítása Seszták Miklós szerint hosszú projekt lesz. „Legalább három évről beszélünk. A legfontosabb dolgokkal kell kezdenünk: a terveken még mindig dolgozunk, az első lépést pedig az új aszfaltréteg jelenti majd” – fogalmazott, majd hozzátette, hogy a tribünt, valamint az épületeket is szeretnék felújítani. „Ez az ország egyik legfontosabb sporteseménye, ezért szeretnénk olyan sokáig megtartani, ameddig csak lehet” – tette egyértelművé hosszabbítási szándékunkat a miniszter.Az ügyben megszólalt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is, szerinte a várhatóan 25 milliárd forint értékű fejlesztési csomag legfőbb célja, hogy a látogatottság fennmaradjon vagy növekedjen. „A befektetett pénznek az öt-hatszorosát hozza vissza évente ez a verseny" – utalt a Magyar Nagydíj jövedelmezőségére.

A 43. körben azonban megváltozott az egész futam képe. A Force India pilótájának, Nico Hülkenbergnek az autójáról feltehetően anyaghiba miatt levált az első szárny a célegyenesben, falba csapódása után előbb virtuális-, majd hagyományos biztonsági autót küldtek be, mely a 49. körig volt a pályán. Kiállását követően kaotikussá vált a Magyar Nagydíj. Előbb Hamilton nekiment Daniel Ricciardo oldallemezének, így egészen a tizenharmadik helyig csúszott vissza a címvédő, az esetet követően a rádión keresztül elnézést kért csapatától. Räikkönennek a szerződéshosszabbítás szempontjából jól jött volna egy siker, azonban autójában elromlott az energia visszanyerő rendszer, így az 57. körben kiállni kényszerült. Pedig a Ferrari már rég nem állt ennyire közel a kettős győzelemhez, legutóbb 2010 júliusában, a hockenheimi futamon tudott nyerni Fernando Alonso az olasz istállóval, a pódium második fokára akkor Massa állhatott fel.

A meglepetéseknek ezzel még nem volt vége, Ricciardo és Rosberg ütközését követően utóbbi bal hátsó defektet kapott a második pozícióban autózva. Ugyan három keréken még be tudott menni a boxutcába kereket cserélni, de csak a nyolcadik helyre jött vissza, ráadásul az őt tizenhét ponttal megelőző Hamilton mögé, aki már a hatodik pozícióban autózott.

Az élen azonban nem változott a helyzet, a német Sebastian Vettel a 30. Magyar Nagydíjon megszerezte 41. győzelmét. A négyszeres világbajnoknak ez volt az első győzelme a Hungaroringen, a csapatrádióban Jules Bianchira is megemlékezett. „Köszönöm Jules, ez a te győzelmed is! Biztos vagyok benne, hogy ebben a csapatban szerepelhettél volna” – mondta a Maláj Nagydíj után idén másodszor diadalmaskodó Vettel, aki mögött a két Red Bull ért be, sorrendben Danyiil Kvjat és Ricciardo. Az orosz pilóta így nálunk érte el élete legjobb Forma-1-es helyezését, eddig még a dobogóra sem állhatott fel, az idei monte-carlói versenyen szerzett negyedik helye volt a legelőkelőbb eredménye. Pontszerző helyen ért célba a két McLaren Honda is: Fernando Alonsót, aki 2003-ban Mogyoródon szerezte első futamgyőzelmét az ötödik helyen intették le, míg a 2006-ban ugyanezzel büszkélkedő Jenson Button kilencedik lett.

A mezőny most háromhetes nyári szünetre megy, a következő futam a mindig izgalmas Belga Nagydíj lesz, melyet augusztus 21. és 23. között rendeznek.

A világbajnokság állása
Pilóták: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 202 pont, 2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 181, 3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 160, 4. Valterri Bottas (finn, Williams) 77, 5. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 76, 6. Felipe Massa (brazil, Williams) 74
Konstruktőrök: 1. Mercedes 383 pont, 2. Ferrari 236, 3. Williams 151, 4. Red Bull 96, 5. Force India 39, 6. Lotus 35

lásd még: Vettel győzött a Hungaroringen - Fotógaléria