egészséges táplálkozás;

2015-07-31 07:25:00

Az egészséges táplálkozás üzlet is

Napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő üzletága az egészséges életmódot kiszolgáló termelés és kereskedés. Míg néhány évvel ezelőtt a különböző bio- és a paleo boltok üresen álltak, mára hosszú sorokban kígyóznak a vásárlók, hogy a számukra legelőnyösebb élelmiszerekhez jussanak. Az egészséges életmód divatja elképesztően terjed, és a megváltozott igények nagy változásokat idéznek elő a gazdaság más területein is.

Az Egyesült Államokból induló egészség-mánia már Európát, és ezzel együtt Magyarországot is elérte, aminek köszönhetően mostanra itthon is, mondhatni egy teljesen új üzletág alakult az egészség-misszióra. Az igazán nagy befektetések a bio, paleo, és a háztáji ételekkel foglalkozó vállalkozásokba áramlottak. Az irányzatok nagyban eltérnek egymástól, egyetlen közös jellemzőjük, hogy mindegyik az egészségre fókuszál.

Az 1980-as években a családi méretű gazdaságok segítették üzleti alapokra helyezni a bioélelmiszer mozgalmat. Miután az iparosodás nyomán létrejött nagyüzemi mezőgazdaság káros mellékhatásai gyorsan napvilágra kerültek, szinte magától értetődő volt, hogy megjelennek a vegyszer- és más kemikáliamentes biotermékeket kínáló termelők és boltok. A fogyasztók az egészség, és így a hosszabb élet reményében lelkesen fogadták ezeket az élelmiszereket.

Az egészség egyértelmű összekapcsolása az egészséges táplálkozással kulcsfontosságú marketingkérdése az azóta is töretlenül sikeres üzletágnak. A célzott reklámok úgy tetszik el is érték a céljukat. A Nielsen kutatóintézet legfrissebb felméréséből kiderül, hogy csupán a megkérdezettek 12 százaléka nem hajlandó többet költeni az egészségesebb ételekre. Az egészségükre több pénzt áldozók 33 százaléka pedig kifejezetten a bioélelmiszereket részesíti előnyben.

Több a bio vállalkozás

Azok akik a bio területén indítanak vállalkozást, leginkább saját tapasztalataikból indulnak ki. Alapelvük, hogy abból érdemes üzletet csinálni, amiből kevés van és kevés helyen kapható. Ha a kínált terméket sikerül a megfelelő csatornákon eljuttatni a vevőkig és az kedvező fogadtatásra talál, kezdődhet a nagyipari kereskedelem a különböző környezetbarát vegyszerekkel, natúr kozmetikumokkal és bioélelmiszerekkel. A forgalom növekedése alapján látható, hogy a termékek népszerűsége folyamatosan növekszik.

A különböző termékek használatának előnyei, a vevői tapasztalatok közvetlen továbbadással, szájról-szájra, illetve öko- és bioszemléletű blogokon terjednek. Az iparághoz egyre többen csatlakoznak, különösen a használók tábora nő, köszönhetően a rengeteg új blognak, célzott sajtóterméknek, illetve a felhasználók aktivitásának. A bioélelmiszerek kereskedelmében is előreláthatóan további fejlődés várható, a vegyszermentes gazdálkodásban termesztett növények, élelmiszerek népszerűsége határozottan növekszik – nyilatkozta Hrobár Natália, az Ökokuckó kommunikációs munkatársa.

A bio- és vegyszermentes termékekkel foglalkozó vállalkozás tapasztalataiból leszűrhető, hogy nemcsak az offline, de az online kereskedelem is folyamatos növekvő tendenciát mutat. Az internetes értékesítések során évről évre egyre nagyobb az átlagos rendelési érték, kezdetekben 9-10000 forintot költött webáruházban egy átlagos megrendelő öko tisztítószerekre, natúr kozmetikumokra, és kozmetikai alapanyagokra valamint egészséges élelmiszerekre, azóta évente átlagosan 5-10 százalékkal növekszik ez az érték. Míg a kereskedelem más területein stagnálás, vagy kismértékű növekedés várható a forgalomban, addig az ökobiznisz kimagaslóan teljesít az idén is.

A hipermarketek is bekapcsolódnak

A hipermarketek is üzletet látnak a biotermékek forgalmazásában. Különösen a kereskedelmi láncok elkülönített polcokon kínálják a jobb minőségű termékeket, melyekért rendszerint többet is kérnek mint a kommersz társaikért. Példa erre sima liszt és a különféle biolisztek közötti árkülönbség: míg egy egyszerű búzalisztet a különböző hipermarketekben 100 forintért árusítanak, addig a bio rozsliszt már a 400-500 forintos árkategóriába eshet. De ez még közel sem a csúcs ár, hiszen egy kiló mandulalisztért például már 4600 forintot is elkérhetnek, sőt egy kiló csipkebogyóliszt akár több mint 6300 forintba is kerülhet, ami 63-szorosa a kiindulópontnak vett búzalisztnek. A bio termékek vásárlásának folyamatos növekedése ellenére azonban az összforgalomhoz képest még mindig elenyésző az ezekből az árucikkekből származó bevétel aránya. A társadalmi igények egyre jobban növekednek, így a szegmens erősödésére van kilátás – tudtuk meg a Tescótól. Ennek ellenére a bioboltok nem érzik konkurenciának a hipermarketek betörését a piacra.

Feljövőben a tej- és péktermékek

Ma az egyik legismertebb és legnépszerűbb egészséges ételekre szakosodott vállalkozás a Cserpes Tejivó, amelyik kizárólag tejtermékeket és péksüteményeket kínál. Jellegzetességük abban rejlik, hogy ezek a termékek tartósítószer, és mesterséges aromák nélkül kerülnek az asztalra. A vállalkozás évente 20-30-százalékos növekedést produkál, és összesen 4,5 milliárd forint az éves bevétele – árulta el Cserpes István, a vállalkozás névadó alapítója. Hasonló alapokon kezdett terjeszkedésbe a Lipóti Pékség is, amely összesen 366 millió forintból dolgozta ki különleges technológiáját. A minőségi alapanyagokból készült péksütemények mellett itt is megtalálhatóak a különböző Cserpes termékek.

Hogy állunk külföldhöz képest?

A biotermékek hazai fogyasztása fokozatosan növekszik, de megállapítható, hogy még van hova. A Nielsen kutatóintézet felmérése szerint még jócskán le vagyunk maradva egyéb európai országokhoz képest. Az itthon megtermelt bioélelmiszerek közel 80 százalékát külföldön értékesítik, nagyrészt feldolgozatlan formában.Talán meglepő, de Európában Ukrajna és Ausztria a leginkább élenjárók a biotermékek fogyasztását illetően. Jelenleg a fejlődő országokban örvend legnagyobb népszerűségnek az egészséges életmódra való áttérés: Latin-Amerikában, Ázsiában és Afrikában tízből kilenc ember hajlandó többet fizetni a jobb minőségű ételekért. Míg külföldön már a vendéglátásban is jelentős szerepet kapnak a bioélelmiszerek, hazánkban az értékesítők még nem igazán tudtak betörni erre a területre. Hasonló a helyzet a bioélelmiszerek és alapanyagok termelésében is. Míg világszerte fogalom a Németországban a 20. század elején alapították a Demeter-farm rendszert, amely a fenntartható biogazdálkodás modern megvalósítására törekszik. Mára 50 országban körülbelül 4500 gazdaságot fog össze, a Demeter-termékekből származó éves bevétel pedig eléri a 220 millió eurót. Addig Magyarországon még gyerekcipőben jár biotermelőket "szervezkedése", jószerével elszigetelten gazdálkodnak és próbálják piacra dobni a termékeiket. A hazai keretek között még nincs nagy kultúrája az egészséges életmódnak, alapvetően azért mert kevesen tudják megfizetni, így a bio-, öko termékek forgalma is nehezen becsülhető, illetve mérhető – nyilatkozta Madarász Gábor, egészségkommunikációs szakértő.

Bajban a McDonald's
Az utóbbi időben az amerikai gyorsétteremlánc népszerűsége jelentősen visszaesett, ami a bevételekben és a tőzsdei részvények árfolyamában is meglátszik. Az elmúlt egy évben több mint 15 százalékkal csökkent a cég nettó bevétele. A vásárlók elpártolásának egyik legfontosabb oka, hogy a túl egészségtelen ételek már nem vonzzák a tömegeket.
Jelenleg a helyzet javításán dolgoznak, többek között egészségesebb menü bevezetésével, az alapanyagok jobb megválasztásával. A visszaesés ellenére további terjeszkedésre is készülnek, terveik szerint 3500 új éttermet nyitnak. Jelenleg 36000 McDonald’s létezik világszerte, és évente 1000 új nyílik majd.

Nem a bio az egészség kulcsa

Sok félreértés származik abból, hogy mikor nevezhetünk valamit bio és mikor öko terméknek. Az, hogy bio, azt jelenti, hogy a termék adalékanyag és vegyszermentes valamint egyéb ipari és mesterséges kezelésektől mentes. Ezeknek a termékeknek külön kódszámuk is van, minősítésük szigorú rendben történik. Az öko megnevezést akkor kapja egy termék, ha összetevőinek legalább 95 százaléka biogazdálkodásból származik, a bio termékeknél nincs pardon, ezek száz százalékban az ellenőrzött alapanyagokat tartalmazzák.

Ahhoz azonban, hogy valaki egészségesen táplálkozzon, nem feltétlenül ezek a termékek kell, hogy képezik az étrend gerincét. Ezek arra jók, hogy az immunrendszerünket kíméljük, de mindentől így sem tudjuk megmenteni magunkat – árulta el lapunknak Hegyi Kitti, a KK Moves Egészségközpont dietetikusa. Ha a cél az, hogy minél kevesebb kemikáliát kerüljön a szervezetünkbe, már azzal sokat tehetünk, ha a piacon szerezzük be az ismerős őstermelőtől a portékát és nem a boltban veszünk ismeretlen eredetű zöldséget gyümölcsöt.

A Cserpes illetve a Lipóti termékek nagyon jó alternatívák, hiszen tényleg az van bennük amiről szólnak, azonban házinak csak idézőjelben hívhatjuk, hiszen alapvetően bizonyos ipari körülmények között készülnek.

A biotermékekkel azonban nem árt vigyázni, hiszen ma már komoly pszichológiai betegségek is kialakulhatnak amiatt, hogy valaki túlzottan ragaszkodik hozzájuk - figyelmeztetett a dietetikus.

Minden évben megjelenik valami divat-diéta, de ezeknek nem szabad bedőlni, azt kell mindenekelőtt szem előtt tartani, hogy az egészséges életmód legfontosabb tényezője a személyre szabottság. Az egészséges táplálkozás 12 alapszabályával kell kezdeni az életmódváltást és kerülni a finomított dolgokat, valamint sok vizet inni.

Az egészséges táplálkozás 12 szabálya
  • Az esti órákban a gyümölcsön kívül már mást ne fogyasszunk.
  • Egyszerre csak egyféle gyümölcsöt fogyasszunk.
  • Napi körülbelül 2 liter víz fogyasztása szinte kötelező.
  • Ha gyümölcs- vagy zöldséglevet iszunk, az legyen frissen facsart.
  • Használjunk erjedésgátló fűszereket (például fahéj, szegfűszeg, édeskömény)
  • Rágjunk alaposan!
  • Figyeljünk arra, hogy ahány főétkezést iktatunk a napunkba, annyi széklet ürüljön a szervezetből.
  • Sose lakjunk jól!
  • Délben a gabona, este a zöldség domináljon az étkezésünkben!
  • Az étkezések része mindig legyen valamennyi nyers táplálék is.
  • Két étkezés között teljen el legalább 4-5 óra.
  • Ha eszünk, csak az étkezésre koncentráljunk és ne foglalkozzunk mással.

Nem minden bio ami annak látszik

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) legutóbbi, bioélelmiszereket érintő vizsgálata abból indult ki, hogy a fogyasztók többsége elkötelezettségből, tudatosan keresi és fogyasztja az ökológiai gazdálkodásból származó termékeket, de egyre nő azoknak a száma akik csak divatból keresik ezeket az ételeket. Az NFH fontos céljának tartja a biotermékek iránti fogyasztói bizalom fenntartását és a termékek ökológiai eredetére vonatkozó megtévesztő tájékoztatásokkal szembeni hatósági fellépést. A bio jelölés jogszerűségének ellenőrzése elsődlegesen a csomagoláson és címkén szereplő tájékoztatások vizsgálatával történt. Azonban ezek a jelölések nem kizárólag a termékeken jelenhetnek meg, hanem például a termékek forgalmazási helyén kihelyezett termékhatároló tájékoztató táblákon, árjelző síneken, azt sugallva, hogy ott biotermékeket talál.

Vannak olyan termékek is amelyek gyártói ugyan hagyományos, nem bioterméknek minősülő élelmiszereket állítanak elő vagy forgalmaznak, azonban mégis olyan cégnevet választottak, amelyben szerepel a bio kifejezés, és ezt olyan hangsúlyosan tüntették fel a termék csomagolásának fő oldalán, hogy az már a termék jellemzőjének minősül. A bio üzletekben végzett ellenőrzések azonban összességében pozitív tapasztalattal zárultak, mert a vizsgált egységekből mindösszesen 12 helyen tapasztaltak valamilyen szabálytalanságot a felügyelők. Ezzel szemben az üzletláncoknál már minden második ellenőrzés során jogsértést állapítottak meg. A legtöbb jogsértés oka a tanúsítvány hiánya, a bio megnevezés megtévesztő használata, nem biotermékek kihelyezése az üzletek elkülönített bio részlegein.