A BKK kiszivárgott új üzletszabályzatának tervezete szerint a metrók mozgólépcsőin csak akkor lehetne babakocsival közlekedni, ha két felnőtt is jelen van, és a kapaszkodásban sincsenek akadályozva. "Ebben az esetben kötelező a gyermeket a babakocsiból kivéve, lehetőleg a gyermek hordozására szolgáló eszközben vinni, a babakocsit pedig lehetőleg összecsukva kell szállítani a mozgólépcsőn" - olvasható abban a félkész dokumentumban, amelyet a Kettős Mérce blog szúrt ki hétfőn a BKK honlapján.
Rejtély, hogy a tervezet hogyan kerülhetett nyilvánosságra, a BKK magyarázata szerint "technikai és adminisztratív hiba miatt hibás munkaközi dokumentum került közzétételre", ezért elnézést kértek, a terveket pedig kedd reggel el is tüntettek a weblapról. Mivel az anyag felsővezetői jóváhagyás nélkül került ki, a BKK belső vizsgálatot is indított. Ha életbe lép az új szabályozás, az a szülő, akinek nincs jelen a párja vagy nem tud más felnőtt kísérőt szerezni, gyakorlatilag nem tudná használni az 1-es, 2-es és a 3-as metrót sem, lift híján ugyanis ezeket mozgólépcsőn kívül máshogy nem lehet megközelíteni.
A dokumentum kitért arra is, hogy a babakocsival utazó szülőknek - a kerekesszékes, illetve vakvezető kutyával közlekedő utasokhoz hasonlóan - engedélyt is kellene kérniük a helyszínen lévő személyzettől a mozgólépcső használatához, még akkor is, ha teljesítik a szabálytervezetben megfogalmazott feltételeket. Azok a kisgyermekes szülők, akik nem tudnak párban közlekedni, oldják meg máshogy az utazást.
Vagyis a BKK inkább az egyszerűbb - és nem utolsó sorban költségkímélőbb - megoldást választja: a metrólejárók akadálymenetesítése helyett inkább kitiltják a "problémás" utasokat. Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár tegnap egyeztetést kezdeményezett a főváros vezetésével, szerinte ugyanis lehetőséget kellene biztosítani a kisgyermekes családoknak és a fogyatékkal élőknek is, hogy elmondják véleményüket, tapasztalataikat.
Igaz, problémák eddig még nem nagyon adódtak annak ellenére, hogy babakocsival valóban nem a legkényelmesebb mozgólépcsőn közlekedni. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke sem hallott még mozgólépcsőn történt babakocsis balesetekről. Dorner Lajos lapunknak elmondta: a szabályozással kapcsolatban nekik is vannak kifogásaik, ám az nem a BKK "találmánya", a közlekedési központ a BKV-val együtt egy a mozgólépcsőkre vonatkozó - nem kötelező érvényű - szabályt akart alkalmazni, ami nemcsak a tömegközlekedés, de például a plázák mozgólépcsőire is ugyanúgy vonatkozik.
Igaz, ott legalább vannak liftek, amelyeket gond nélkül használhatnak a babakocsisok és a kerekesszékesek. Dorner szerint a régi metróvonalak teljes akadálymentesítése horribilis összegeket emésztene fel, ezért még sokáig együtt kell élni a jelenlegi helyzettel. "A tiltás ugyanakkor nem megoldás. Jó hír, hogy nincs végleges álláspont ebben az ügyben, javasolni is fogjuk, hogy a BKK és a BKV tiltás helyett segítő szabályozást alkalmazzon. Vagyis ha van lift, akkor azt kell használni, ha nincs ilyen, akkor saját felelősségre lehet a mozgólépcsőt használni, de a babakocsisok kérhessék a személyzet segítségét, ha úgy érzik, szükségük van rá. Ugyanakkor kérhetik az utastársak segítségét is - ami a buszon, villamoson működik, az itt is működhet. " - mondta.
Robbanás, gőzfelhő, mindenki sikoltozott: nem lehetett tudni, robbantottak-e. A 134-es buszon a járólap felpattant, forró, olajos vízsugár tört fel. Egy fiú másodfokú égési sérülésekkel került kórházba, ahol egy hetet kellett eltöltenie, miközben a BKK csupán helyszíni ellátásról és könnyű sérülésről beszélt - adta hírül az Index. A Mercedes Citarót bűnügyisek lefoglalták, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanújával nyomoznak. Egy másik ilyen busz februárban már teljesen kiégett.