oktatás;Balog Zoltán;Czunyiné Bertalan Judit;mindennapos éneklés;

Nóta in-dul! - Balog belelendült

Balog Zoltán szerint az emberi-erőforrások tárca tervei között szerepel a mindennapos éneklés bevezetése az iskolákban, ami nem a tanagyag növelését jelentené, mert azt inkább csökkenteni szeretnék, inkább egy olyan lelkületet vinnének az iskola életébe, amiből azok is profitálnak, akiknek nincs túlságosan jó hangjuk. A miniszter később az Origónak finomított: nem akarják ezt is a testneveléshez hasonlóan kötelezően bevezetni. A szakértők szkeptikusak.

Sikeres volt az Europa Cantat kórusfesztivál Pécsett - mondják a szervezők és a város vezetői. Annyira sikeres, hogy a helyszínen tartózkodó Balog Zoltán nagy elragadtatásában azt mondta, hogy „a tárca tervei között szerepel a mindennapos éneklés bevezetése az iskolákban, ami nem a tananyag növelését jelentené, mert azt inkább csökkenteni szeretnék, inkább egy olyan lelkületet vinnének az iskola életébe, amiből azok is profitálnak, akiknek nincs túlságosan jó hangjuk”.

A tananyag radikális csökkentéséről beszélt az Indexnek adott interjújában nemrégiben Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár is. Akkor azonban arról még nem volt szó, hogy a kötelező testnevelés bevezetése után újabb kötelező órák kerülhetnek az általános iskolások mindennapjaiba.

Túlságosan nem lepődnénk meg, ha a miniszter szavainak hallatára jó pár pedagógusnak rándulna össze a gyomra, vagy szorulna ökölbe a keze. Nem feltétlenül azért, mert énekelni rossz, hanem inkább azért, mert az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva – lásd kötelező testnevelés – nem igazán sül ki jó abból, amire a minisztérium azt a szót használja, hogy „bevezetni”. Éneklésre jól lehet menetelni – érzékeltette véleményét az ötletről, a Népszava megkeresésére Szüdi János, oktatási szakértő. Alapvetően magával az ötlettel nincs probléma – mondta el lapunknak Mendrey László, viszont a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke attól óva inti a kormányt, hogy kötelezővé tegyék. Mendrey szerint, a legjobb módszer a gyerekekkel valamit megutáltatni az, hogy kötelezővé tegyük számukra. Annak az elnök viszont rendkívül örül, hogy a miniszter figyel az oktatásra, hiszen elmondása szerint rengeteg olyan probléma létezik, amelyet csak közösen lehet orvosolni. Kiemelte azt is, hogy az énekléssel ugyanaz lehet a gond, mint korábban a kötelező testnevelés bevezetésével. A hely és a kapacitás - hiány. Az énekórákon hiába a leglényegesebb az éneklés, nem lehet például ütős, - vagy akár húros hangszerek nélkül igazán élvezni. A helyhiány orvoslására az elnök szerint, totálisan fel kell borogatni az egész Nemzeti Alaptantervet is. Mendrey szerint a legfontosabb nem az, hogy mindent erőszakosan meg akarunk taníttatni a gyerekekkel, hanem az, hogy magát a tanulást tanítsuk meg nekik. Tökéletesen egyetértett azonban Czunyinéval: valóban radikálisan csökkenteni kell a tananyagot.

Az Origónak Balog Zoltán, már cáfolta, hogy mindennapos énekórát terveznének: „fontos az ének-zene oktatás fejlesztése, de semmiképpen sem az óraszám növelésével akarjuk ezt elérni.” A miniszter szerint mindezeket jól képzett tanárokkal, és tudatosabb koncepcióval érnék el. Erre elmondása szerint tervet dolgoznak ki, de ezt nem akarják elsietni.

Balog szerint az oktatás ügyeit igazgatni olyan, mint autót vezetni, nem jó, ha hirtelen felindulásból ide-oda rángatjuk a kormány. A politikus az Origo kamerái előtt dalra is fakadt, szerinte az A csitári hegyek alatt című népdalt kellene mindenképpen belerakni a tananyagba.

A "tesivel" már megjárták

A kormány 2012 szeptemberétől vezette be az általános iskolákban a mindennapos testnevelés órákat, azonban azóta is komoly problémákat okoz, hogy az iskolák nagy részében nincs elég alkalmas terem az órák megtartására, így előfordul, hogy az osztályteremben a padsorok között, vagy elméleti oktatással próbálják meg a tanárok megtartani az órákat.