Előfizetés

Káosz az új taxis rendelet körül

Publikálás dátuma
2015.08.05. 15:29
Illusztráció/Népszava
Mától lép életbe az új taxisrendelet, de még mindig nem egyértelmű annak alkalmazása. A rendelet két kategóriába sorolja az érintett cégeket: az egyik a személytaxi-szolgáltatás, ez a taxizás. Ezt a mostani sárga taxik végezhetik, taxiórával, sárga rendszámmal és tetőjelzővel. A másik, ami olyan cégekre vonatkozik, amik a fő szolgáltatásuk mellett szállítanak utasokat. Ilyen például, ha egy szálloda mellékszolgáltatásként kiviszi a vendégeit a reptérre. Ehhez nem kell taxióra vagy sárga rendszámtábla, de regisztrációra itt is szükség van.

A kérdés az, hogy az egyes fuvarmegosztó szolgáltatók melyik körbe tartoznak. Aki az elsőbe, annak a taxikra vonatkozó szabályokat kell betartania. Ezzel azonban elvész a taxikkal szembeni árelőny. Az Index megkérdezte az NFM-et, hogy melyik vállalkozást hová sorolják. Az Uber a kormányrendelet alapján egy diszpécserszolgáltatás (ez is egy új kategória), ezért taxiszolgáltatásnak minősül, így szükséges a taxisengedély, a sárga autó és az egyen tarifa. A Wundercar a második körbe tartozik, tehát személyszállító szolgáltatás, nekik elég egy sima regisztráció.

Az Uber-sofőrök a fentivel ellentétben kivétel nélkül úgy tudják, hogy minden folytatódhat úgy, mint eddig, csak kell egy vizsga, és a kocsira egy matrica. A portál megkérdezte az Uber-irodát, milyen alapon értelmezi az NFM-től eltérően a rendeletet. Konkrét választ eddig a portál nem kapott.

Az origo.hu úgy tudja, a cég elküldi vizsgázni a sofőrjeit, hogy azok megfeleljenek a kívánalmaknak. Erre értelmezésük szerint még van 90 napjuk, s ennek költségét vissza is téríti majd a sofőröknek, ha azok sikeresen vizsgáznak.

A Wundercar azt az álláspontot képviseli, hogy mivel ők inkább egy telekocsis céghez hasonlítanak, ezért a rendelet rájuk egyáltalán nem is vonatkozik. És azért, hogy ezt egyértelműbbé tegyék, augusztustól minden Wundercar appal közlekedő sofőrnek kötelező lesz megadni az úti célját, mielőtt utasokat vesz fel. A fejlesztés célja, hogy mindenképp csak olyan emberek utazzanak együtt, akik egyébként is ugyanabba az irányba mennének. Gyakorlatilag ez különbözteti meg a telekocsizást a taxizástól, a telekocsi sofőrje magától is arra menne, mint az utas, itt mindössze a költségeket osztják meg.

Felvásárolta a Fornettit egy svájci cég

A fagyasztott pékárut gyártó és forgalmazó Fornetti Kft.-t értékesítették a svájci Aryzta AG-nak – jelentette be Szabó József, a Fornetti Kft. korábbi ügyvezetője, Sebastian Goodinggal, a Fornetti új ügyvezető igazgatójával közösen tartott sajtótájékoztatón, Kecskeméten.

A Fornetti elérte növekedésének a határát, ezért döntött a tulajdonos az eladás mellett – hangsúlyozta Szabó József. A tranzakcióval a világon a harmadik, Európában piacvezető pékárugyártó svájci cég közép-kelet-európai jelenlétét kívánja erősíteni a Fornetti alapjain – indokolta a cég felvásárlását Sebastian Gooding.

A felek üzleti titokra hivatkozva a tranzakció részleteit nem hozták nyilvánosságra. A Fornetti Kft. Magyarországon 800 alkalmazottat foglalkoztat, külföldi leányvállalatainál még 500 dolgozójuk van, a cég árbevétele 2014-ben megközelítette a 20 milliárd forintot.

A jászberényi Kasza-család leelőzte Csányit a Forbes-listán

A Forbes magazin magyarországi kiadásának legfrissebb, az augusztusi számban megjelent, legnagyobb magyar családi vállalkozásokról készített listán Csányi Sándort és családját megelőzi a jászberényi Kasza-család.

A lista összegzése szerint az első helyen tehát a jászberényi Kasza-család áll, amelynek feje, Kasza Lajos és unokatestvére, Kasza János éppen 25 évvel ezelőtt indította el akkumulátorgyártó és műanyagfröccsöntő családi vállalkozását.  A 90,6 milliárdos értékre tartott Jász-Plasztik Kft. mára több mint 2700 embernek ad munkát, és olyan cégek beszállítója, mint a Samsung, a Volkswagen vagy az Electrolux. Kasza Lajos személyes vagyonával is ott van a leggazdagabbak között, a Forbes tavaly novemberi, a leggazdagabb magyarokat felsoroló listáján a 8. helyre került.

A magazin toplistáján második az OTP-vezér családi érdekeltsége. A Bonafarm, amelyet Csányi Sándor fia, Csányi Attila irányít, és a legnagyobb mezőgazdasági, illetve élelmiszer-ipari cég az országban (többek között a Sole-Mizo, a Herz és a Pick márkák tulajdonosa) - a lap úgy tudja - további akvizíciókra készül. Az orosz embargó ugyan hátrányosan érintette a cégcsoportot, de agrártámogatásokból így is bőven kijutott még tavaly is a cégcsoportnak. A Bonafarm becsült értéke 87,5 milliárd forint.

Ma már szingapúri központtal irányítja családi vállalkozásból kinőtt vállalatát Felcsuti Csaba és fia, Felcsuti Zsolt. A fém- és műanyagipari termékek gyártására szakosodott vállalat termékei mára meghódították a világ barkácsáruházait. Felcsutiék portfoliója a Forbes becslése szerint 69,5 milliárdot ér.

A Master Good, amelynek operatív irányítását fiainak adta át Bárány László, 49,1 milliárdos értékűre becsült családi baromfitenyésztő vállalatával az ötödik helyet szerezte meg a listán.

A listán mások mellett az édesiparról az ingatlanfejlesztésre átnyergelő Futó-család, az Unicummal világhírűvé lett Zwack-család, a Béres Gyógyszergyár mögött álló Béres-család is helyet kapott - olvasható az összefoglalóban.