Több jelölt is van az MTVA élére

Publikálás dátuma
2015.08.14. 07:06
Az MTVA vezérigazgatóra vár FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Piaci források szerint Vaszily Miklós lehet az MTVA új vezérigazgatója, de a Magyar Nemzet volt főszerkesztője és résztulajdonosa, Liszkay Gábor is esélyes, mivel kellőképp lojális Orbánhoz. Egy másik aspiráns, Várhegyi Attila cége közvetítette a politikai kéréseket az Origo szerkesztőségének, amik miatt távozott Sáling Gergő főszerkesztő és helyettese, Pethő András. Eközben folytatódik a mozgolódás az Origo eladása körül: a héten újabb ajánlattételi kör lesz - Soros György cáfolta, hogy érdeklődne a portál iránt.

A közmédia jelenlegi vezérigazgató-helyettese, Vaszily Miklós lehet a hétfőn lemondott Szabó László Zsolt utóda a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) élén - értesült a Népszabadság. A lap emlékeztet, az új vezérigazgatót a Médiatanács elnöke, Karas Mónika nevezi ki, aki forrásaik szerint erről vélhetően egyeztetni fog Orbán Viktor kormányfővel is. Vaszily korábban az Origo vezérigazgatója volt, nem sokkal Sáling Gergő és Pethő András távozása után menesztették.

Jelöltként emlegetik a Napi Gazdaság tulajdonosát, Liszkay Gábort is, aki szintén komoly tapasztalatokkal rendelkezik: korábban a HírTv vezérigazgatója, a Magyar Nemzet főszerkesztője és résztulajdonosa volt. Liszkay korábban bizonyította Orbánhoz való lojalitását azzal ,hogy az Orbán-Simicska háború februári tetőzésekor otthagyta a nagyvállalkozó médiabirodalmát. Felmerülhet Dobos Menyhért is, aki a Duna Médiaszolgáltató Zrt. vezérigazgatója.

Egy másik jelölt Várhegyi Attila, aki jelenleg az MTVA tanácsadója. Az ő cége, a Prestige Média Reklámügynökség Kft. közvetítette a politikai kéréseket az Origo szerkesztőségének, legalább is ezt írta távozása után panaszlevelében Pethő András, volt főszerkesztő-helyettes a tulajdonos Magyar Telekomnak, megemlítve a céghez köthető Nobilis Kristófot is. Mint az újságíró írta, a kéréseket Vaszily továbbította Sáling Gergőnek, aki a szerkesztőség függetlenségére hivatkozva nem hajtotta végre azokat, így végül távozni kényszerült, Pethő pedig követte őt.

Eközben nem áll le a mozgolódás az eladásra kínált hírportál körül. Soros György befektetési alapja, a Soros Fund Management LLC közölte: a korábbi híresztelésekkel ellentétben az üzletembert nem érdekli az Origo. Az mmonline azon értesülését is cáfolták, hogy a befektetőnek köze lenne a portál megvásárlásával hírbe hozott Brit Media Befektetési Kft.-hez (BM) - a Válasz.hu szerint a BM-et tulajdonló belga Brit Europe mögött Amerikában élő, magyar származású zsidó üzletemberek állnak. A fiatal vállalat nemrég 40 millió forinttal szállt be a Klubrádióba, és a hírek szerint az Origo mellett a 168 Óráért is élénken érdeklődik. Legutóbb a VS.hu-t is kiadó New Wawe Productions Kft. (NWP) jelentkezett be a portálért: a cég Matolcsy György rokonához köthető, a VS részéről Szilágyi Dániel megerősítette az érdeklődést. Korábban a Magyar Nemzet attól félt, hogy az Origót az NWP "a jegybank házi médiumává, de legalábbis az MNB unortodox intézkedéseit jobban támogató orgánummá" alakítanák: ezt a VS.hu-nál történt egyéb események is alátámaszthatják, például februárban a Rogán Antalnak kemény kérdéseket feltevő Keller-Alánt Ákost eltávolították a portáltól.

A New Wawe mellett más kormányközeli érdeklődő is akad: Schmidt Mária frissen alapított Médiaháló Kft.-je is bejelentkezett a portálért, ám a Terror Háza főigazgatója eddig nem nyilatkozott szándékairól. Schmidt korábban a Simicska Lajos médiumai közé sorolt Heti Válaszra is ajánlatot tett, ám a vállalkozó kijelentette: egyik orgánuma sem eladó. Komoly potenciált lát az Origóban az RTL Klub luxemburgi anyacége is, Holló Gábor Híreső Kft.-je is szívesen fektetne az Origóba - Hollónak lenne is pénze a portálra, hiszen évente csaknem 400 millió forintos nyereséggel fut. A Heti Válasz információi szerint a Magyar Telekom a héten újabb ajánlattételi kört rendez az érdeklődők között. A Magyar Telekom június végén jelentette be, megválik teljes média-portfóliójától. A döntést hivatalosan azzal indokolták, hogy a német anyacég minden piacán profiltisztítást hajt végre. A Telekom minden megoldásra nyitott, de a legfőbb céljuk az, hogy a teljes Origo-csoport (a Life. hu, a Videa.hu, a Freemail, illetve a LifeNetwork és az OzoneNetwork tévécsatornák) új tulajdonoshoz kerüljön.

Várhegyit korábban elítélték
Várhegyi Attila 1991 és 1998 között volt Szolnok polgármestere, az első Orbán-kormány alatt pedig a Fidesz pártigazgatója és választmányi elnöke, valamint kulturális államtitkári posztot is betöltött.
Parlamenti mandátumáról 2002-ben mondott le, mert jogerősen elítélték különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt, amelyet még polgármesterként követett el.
A Fideszből a 2006-os választási vereség után szállt ki, és megalapította a Prestige Média reklámügynökséget, majd a Myself Consulting Kft.-t.



Kormányközeliek kampányolnak

Publikálás dátuma
2015.08.14. 07:05
A Rogán Antal szomszédjaként elhíresült Csetényi Csaba cége saját eredményein érezheti, hogy „a magyar reformok működnek” FOTÓ:
Megvannak a 25 milliárd forint értékű állami marketingtender győztesei, akik az elkövetkező egy évben egymással versenyezve fogják végezni az állami cégek, szervezetek kommunikációs feladatait - erősítette meg a Nemzeti Kommunikációs Hivatal is. A győztesek között megtalálhatjuk Szijjártó Péter barátját, aki korábban a Fidesz-frakció kabinettitkára is volt, valamint Rogán Antal szomszédját is. Cégeik nem először kapnak állami megbízásokat, sőt, a pályázat kritériumait megvizsgálva néhányan arra gyanakodnak, hogy kifejezetten "személyre szabták" a kiírást.

A HG 360 Reklámügynökség Kft.-re, a Trinity Communications Kft. és Young and Partners Kft.-re (Y&P), illetve a Mindshare Médiaügynökség Kft.-re bízzák az összesen 25 milliárd forintos keretösszegű állami hirdetéseket - erősítette meg a korábbi értesüléseket Nobilis Márton az M1-en. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) vezetője korábban azt mondta, ez csak az "első kapu": a szerződések aláírása után minden állami médiaköltést megversenyeztetnek a három győztes között.

Április végén jelent meg minden idők legnagyobb kommunikációs közbeszerzése: az NKH alá tartozó intézmények, kormányzati szervek, állami cégek egy éven keresztül 25 milliárdért reklámozhatnak, kommunikálhatnak, formálhatják az arculatukat. Nyolc feladatra, kutatásra, stratégiai tervezésre, grafikai tervezésre, integrált reklámügynökségi szolgáltatásokra, PR-ra, online kommunikációra, gyártásra, médiavásárlásra kerestek ügynökségeket. Magyarán a nyertesek több milliárd forintért vehetnek reklámokat a kormánynak és az államnak a médiában és a plakáthelyeken. A 25 milliárdos keret a tender eredményhirdetésétől számított 12 hónapra, illetve a keret kimerüléséig szól.

Míg korábban az állami cégek, intézmények önállóan kommunikáltak, a tavalyi választások után a kormány úgy döntött, mind az 1500 állami szervezet (például a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Villamos Művek Zrt., múzeumok, egyetemek) kommunikációját egy kézbe veszi, ezért megalapították az NKH-t. Nemcsak ezzel a központosítással lehetett célja a kabinetnek, az ügynökségek kiválasztása is sokat sejtető.

A Trinity és a Y&P tulajdonosa például az a Kuna Tibor, akit Szijjártó Péter a 444-nek adott interjújában közeli barátjának nevezett. A mai külgazdasági és külügyminiszterrel még a Fidelitasban ismerkedtek össze, de Kuna a Fidesz-frakció kabinettitkára is volt 2003-2008 között. Ráadásul nem is ez az első sikere: két vállalata a múlt héten nyerte el a Szerencsejáték Zrt. 2,8 milliárdos médiatenderét is. A Szerencsejáték Zrt. a Kreatív.hu szakmai portál kérdéseire azt írta, mivel tevékenysége törvényileg nem tartozik közbeszerzés hatálya alá, ezért összevont, meghívásos pályázatot hirdettek, a pályázati kiírásban előre meghatározott súlyozott bírálati szempontok alapján a pályázat nyertese pedig a Y&P és a Trinity konzorciuma lett - a tender kiírására az engedélyt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. adta ki. Az állami cég válaszlevele szerint "olyan szaktudással és stabil piaci háttérrel rendelkező ügynökségi partnert keresett, aki egyszerre képes mind a stratégiai médiatervezési és a költséghatékony médiavásárlási, mind a média-megjelenésekhez kapcsolódó egyedi kreatív tervezési és gyártási feladatok összevont ellátására".

A cégekkel idén december 31-ig kötöttek keretszerződést, amely azonban nem adott kizárólagosságot a Kunáéknak. A keretösszeg nettó 2 milliárd 834 millió forint volt, melynek felhasználására a Szerencsejáték Zrt. semmilyen kötelezettséget vagy garanciát nem vállalt. Ez azt jelenti, hogy a vállalat elvileg más cégeket is felbérelhet, és nem feltétlenül szükséges mind a 2,8 milliárdot elköltenie. A tender a Kreatív.hu szerint azért volt furcsa, mert a Szerencsejáték Zrt. a korábbi híradások szerint szintén az NKH alá tartozik, így nem világos, hogy miért a nemzeti vagyonkezelő adta meg az engedélyt a meghívásos tender kiírására.

Kuna cégei már az előző Orbán-kormány idején feltűntek az állami hirdetési, illetve kommunikációs piacon. A Young & Partners 2011-ben az Országos Egészségbiztosítási Pénztár kommunikációs stratégiáját dolgozta ki, 2012-ben pedig a Miniszterelnökségnél nyert meg egy PR és rendezvényszervezési munkákra kiírt, bruttó 400 millió forintos tendert. A Y&P kommunikációs stratégiagyártásból, PR-munkákból, médiavásárlásból, rendezvényszervezésből származó nettó árbevétele a 2009-ben 115 millió forint volt, ez 2011-re 450 millióra, 2013-ra pedig 2,054 milliárdra nőtt - áll a cégadatbázisban. Ez az összeg nagyjából megegyezik négy-öt vezető hazai ügynökség összesített belföldi árbevételével. A második legnagyobb piaci szereplő, a brit hátterű Grayling ügyvezetője, Ábrahám Gergely a Kreatívnak tavaly azt is elmondta, szerinte a magyar piacon ennyit keresni szinte képtelenség, nekik is több mint tíz országból jön össze a Young and Partnersénál kisebb árbevétel.

Eközben július végén Kuna másik cége, a Trinity vette át a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) kommunikációs feladatait. Az MTVA sajtóosztálya azt válaszolta az Index.hu idevágó kérdésére, hogy a Trinity közbeszerzési eljáráson nyerte meg a munkát, 2015-ben nettó 21,5 millió forintos keretösszeget hívhat le. A kiszervezést gazdasági racionalizálás indokolta, illetve a vállalat működtetése szempontjából az MTVA vezetősége úgy ítélte meg, hogy egy kifejezetten erre a területre szakosodott céggel kívánja folytatni ezt a tevékenységet. Állították, a Trinity nyújtotta összességében a legkedvezőbb ajánlatot, ezért esett az MTVA választása rájuk. Az Index azt is írta, Kuna cégének mostani megbízásáig Várhegyi Attila egykori szolnoki polgármester, a Fidesz országos választmányának volt elnöke irányította a közmédia sajtóosztályának kommunikációját: Várhegyi cégével az MTVA még 2014-ben kötött szerződést.

A másik "nagy nyertes" a 2011-ben alapított, hárommillió forint jegyzett tőkéjű HG 360 Reklámügynökség Kft., melynek tulajdonosa az Epicure Events Kft., amely pedig a szintén hárommillió forintos jegyzett tőkéjű 2008-as alapítású Hamu és Gyémánt Kft. tulajdonában áll. A cégbírósági adatok szerint mindkét cég ügyvezetője Csetényi Csaba, akit az utóbbi időben, a sajtóban Rogán Antal szomszédjaként emlegettek, hiszen ő is a Pasa Parkban él, mint a Fidesz-frakcióvezető és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A vállalat 300 millió forintért készítette el a bevándorlásellenes plakátkampányt, melyhez a Miniszterelnökség nem nyílt közbeszerzéssel választotta ki a megbízott céget, hanem hirdetmény nélküli tárgyalásos úton.

Indoklásuk szerint azért, mert emelkedett a bevándorlók száma, "a bevándorlás és a terrorizmus ügyében ezért van szükség nemzeti konzultációra", és mivel az EU képtelen kezelni a helyzetet, ezért a magyar kormánynak jogszabályváltozásokat kell végrehajtania, amelyhez ki kell kérni az emberek véleményét. "A feladat maradéktalan teljesítése érdekében elengedhetetlen követelmény a folyamat társadalmasítása, ennek keretében kommunikációs kampány lefolytatása" - írták néhány hete, hozzátéve, "a megvalósítás érdekében a Miniszterelnökség rendkívüli sürgősségen alapuló beszerzési eljárást kíván lefolytatni". A bevándorlásellenes kampány olyannyira sikeres lehetett, hogy a vállalat elnyerte az "a magyar reformok működnek" címszavú kampányt is, ez 600 millió forintba kerül az adófizetőknek. A cégcsoport 2008 óta különböző közbeszerzési pályázatok győztese, egyebek között dolgozott az ITD Hungary Zrt.-nek, a budapesti V. kerületi önkormányzatnak, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek, a Magyar Nemzeti Banknak - emlékeztetett a HVG.

A harmadik győztes, a Mindshare Kft. az amerikai székhelyű, világszerte óriási forgalmat GroupM tagja 2010 óta ritkán indult állami közbeszerzéseken. A cég a másik két nyertessel szemben számos nagy nemzetközi márkát, bankot, autós céget tudhat az ügyfelei között. Eközben a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Inter Media Group Kft. (IMG) meg sem próbálta elnyerni a megbízásokat, holott az előző ciklusban ez volt a kormány "kedvenc ügynöksége" - a Magyar Nemzeti Bank például tavaly 5,7 milliárdért adott nekik megbízást. A feltételezések szerint a vállalkozó azért dönthetett a versenytől való távolmaradás mellett, mert az Orbán Viktorral való, februárban nyílttá vált háborúskodása miatt cégei alig kapnak állami megbízást. A 444.hu mindeközben a cégek megbízásait úgy összegezte, a kormány azért vezette be az új állami hirdetési struktúrát, hogy az államigazgatásban szórványosan megmaradt Simicska-közeli tisztviselők még véletlenül se szerződjenek le egy, a vállalkozóhoz tartozó céggel sem.

A jószomszédi viszony trafikot érhet
Csetényi Csaba nemcsak az állami hirdetések milliárdos piacán sikeres, több V. kerületi dohányboltban is érdekelt. A korábban Rogán Antal vezette városrészben kiírt trafikpályázatokon ugyanis taroltak a belvárosi Cigar Towert működtető Szivartorony Investment Kft. tulajdonosai. Krskó Tibor, Csetényi Csaba és testvére, Csetényi Zsuzsanna a 14 kerületi koncesszióból összesen kilencet nyert el - derült ki a kerületi pályázatokból.
"Szeretném felhívni az Index figyelmét arra, hogy a Csetényi Csaba - Krskó Tibor páros 16 éve üzemeltet trafikot a kerületben CigarTower néven. Sokkal hosszabb ideje csinálnak trafikot, mint hogy én ismertem volna őket. Ezen kívül egyetlen önálló ilyen üzlet van az V. kerületben, éppen az Index által említett Gallwitz bolt" - reagált ugyanakkor a Fidesz-frakcióvezető az Index e témát boncolgató cikkére.

Személyre szabva?

"Már a kérdés is sértő. Természetesen nem rájuk (az elmúlt évek nyerteseire - a szerk.) lesz kiírva, de ők is indulhatnak, és nyerhetnek, ahogy mások is. A verseny tehát teljesen nyitott, mindenki szabadon indulhat" - mondta Nobilis Márton a 25 milliárdos tender kapcsán a Portfóliónak még áprilisban. A 444.hu pedig utánajárt, hogy valóban így van-e, és a több mint 20 pályázati kritérium közül pár felkeltette a figyelmüket. Például, hogy csak az a cég indulhatott az NKH 25 milliárdos tenderén, ami legalább 1 fő, felsőfokú végzettségű projektmenedzserrel, aki "rendelkezik olyan szakmai tapasztalattal, mely legalább 1 év alatt legalább 250 szervezetet és/vagy gazdasági társaságot érintő kommunikációs feladatok lebonyolítására vonatkozik".

Nem tudni, a győztesek rendelkeznek-e ilyennel, de kevés olyan projektmenedzser lehet az országban, aki egy év alatt 250 szervezet kommunikációs munkáiban vett részt, arról nem is beszélve, hogy egy vállalat ritkán kap ekkora mennyiségű megrendelést egy évben. A feltételek között volt az is, hogy egy darab, legalább félmilliárd forint értékű médiavásárlási referenciával kell rendelkezni. Ez részben érthető, hiszen aki 25 milliárd forintos keretösszegből dolgozna, annak tudnia kell, milyen ekkora nagyságrendekben munkát vállalni. Azonban ez is valamelyest leszűkítette az indulók körét, hiszen kevesen kapnak egyösszegben 500 milliós megbízásokat - rendszerint az állam ad ki ilyeneket. A többi olyan feltétel, mely pénzösszegekre vonatkozik jellemzően 2-5 millió forint között volt.

Garancsi építi Giró-Szász szállodáját

Publikálás dátuma
2015.08.14. 07:04
Fotó: Tóth Gergő
A miniszterelnök barátja, Garancsi István és a tulajdonában lévő Market Építő Zrt. építi át szállodává azt a belvárosi házat, ami részben a miniszterelnök szóvivője, Giró-Szász András kommunikációs államtitkár tulajdonában van. A Népszabadság azt írja, hogy a korábban a Ferencváros stadionját is felépítő Market már nagy erőkkel dolgozik a budapesti Dorottya utcában, a bontást szeptember végéig kell befejeznie. 

A hatemeletes, 3200 négyzetméteres épületben nemcsak az érdekes, hogy a miniszterelnökhöz közel álló embereknek van hozzá közük, hanem az is, hogy hogyan került a mostani tulajdonosaihoz. Az épületet még 2010-ben adta el az V. kerületi önkormányzat, úgy, hogy előtte 25 százalékkal, 776 millióról 582 millió forintra leértékelte. Állítólag azért mert 2008–2009-ben összeomlott az ingatlanpiac – bár kérdéses, hogy ez a belvárosi ingatlanokat mennyire rázta meg.

A ház több offshore átmenettel – és többek között Giró-Szász korábbi századvéges kollégája, Heim Péter közvetítésével – Serfőző Péter, Giró-Szász sógorának a cégéhez került, amibe az államtitkár tavaly novemberben szállt be, és lett 20 százalékos tulajdonos.

Szerző