Sziget 2015 fesztivál;

2015-08-16 20:26:00

Egy jó croissant reggelire? - Sziget a Szigeten

Vasárnap este véget ér az idei Sziget, ahová minden évben tömegesen érkeznek külföldiek. Egyes nemzetiségek – mint például a franciák – már évek óta saját kempinggel rendelkeznek, ahol külön zuhanyzó, étterem és sok más szolgáltatás várja őket. Az összkomfort megteremtéséhez viszont elkél a precíz szervezés. Derdák Andrással, a Szigeten található francia kemping vezetőjével beszélgettünk.

A francia kemping külön kis világ a fesztivál területén, mondhatni sziget a Szigeten. A hangulat önfeledt, az ébredező franciák croissant-t reggeliznek, miközben felcsendül egy-egy otthoni dal. Így megy ez már évek óta hála a precíz szervezésnek. Derdák András, a Sziget franciaországi képviselője elmondta lapunknak, hogy mindent megtesznek, hogy a francia fesztiválozók jól érezzék magukat a kempingben. Derdák korábban a Párizsi Magyar Intézet vezetője volt, de négy éve már a Sziget Apero Kempingét igazgatja. Jól tudja, hogy mi kell a franciáknak, de elárulta, hogy a nemzetiségek részére kialakított kempingek ötlete valójában az olasz fesztiválozókkal kezdődött. Évekkel korábban ugyanis először az olasz szigetlakókban merült fel, hogy legyen külön, számukra kijelölt rész a Szigeten. Az indok egyszerű volt: az olasz fesztiválozók olasz pizzára vágytak. Aztán újabb igények merültek fel, az olaszok saját zuhanyzókat akartak, majd külön szolgáltatásokat.

A francia kemping területén persze nemcsak franciák „laknak”. Igaz, a terület 80 százalékát ők foglalják el, de kempingeznek még itt ausztrálok, szlovákok és más nemzetbéliek is. Így nem lehet kijelenteni, hogy nemzetek szerint oszlik zónákra a Sziget kempingterülete.

– Mi inkább olyan kulturális miliőt teremtünk, ami egy csomó embernek otthonos, érdekes vagy színes – fejtegeti Derdák. A francia kempingben például már a sátor előtt fémgolyókat gurigatnak a lakók, vagyis az ismert pétanque nevű játékot játsszák. A „negyednek” van saját étterme is, ahol már korán igazi francia reggeli várja az ébredezőket, azaz croissant és forró kávé. – A franciák hosszú, tömött sorokban állnak a helyben sütött croissant-ért, mert anélkül nem indulhat el a nap – mondja mosolyogva Derdák. A fiatalok napközben szívesen fakadnak dalra, olykor elhangzik a himnuszuk, a Marseilles is. Este már a diszkóé a főszerep. A szigetes koncertek után ugyanis a franciák szívesen folytatják a bulit a kemping területén, a dj viszont nem a mai elektronikus francia zenéket, hanem a nyolcvanas évek slágereit játssza a táncos kedvűeknek. Hiába, a retró az egész kontinensen hódít.

A szervezők mindent megtesznek a kempingezők kényelméért. A franciáknak kijelölt területen vannak zuhanyzók, toalettek, amelyeket a személyzet folyamatosan takarít. De a luxus sem marad el, a megfáradt fesztiválozókat egy sörért vagy egy beszélgetésért cserébe masszázs várja, de beülhetnek fodrászhoz vagy sminkeshez is. Aki sportolni szeretne, az teniszütőt ragadhat vagy pingpongozhat. Egy külön falon telefonok sorakoznak töltőn, a wifi pedig ingyenes elérhető. Ami pedig a legfontosabb: a recepciónál a szervezők franciául tudnak útmutatást adni a kempingeseknek a programokról, tudnivalókról. Mint köztudott a franciák ragaszkodnak az anyanyelvükhöz.

Külön említést érdemel a kemping elnevezése. A terület azért kapta az Apero nevet, mivel Franciaországot délutánonként hatalmába keríti az apero, vagyis az „aperitif-láz”. Munka után az emberek kiülnek a teraszukra és isznak egy aperitifet még a vacsora előtt. Az aperitif általában fehér bor vagy pastis, azaz dél-franciaországi ánizspálinka, amelyhez a franciák olívabogyót, sajtot vagy kis felvágottat fogyasztanak.

– A Szigeten, a francia kempingnél is nagy volt az igény az aperitifre, délután három-négy körül tömeg alakult, mely hangosan skandálta: „Apero! Apero!” – meséli Derdák. A szervezők ezután kénytelenek voltak gondoskodni a délutáni italról, a terület nevét pedig megváltoztatták.

A Szigetre körülbelül nyolcezer ember érkezett Franciaországból, közülük a kemping területére körülbelül 2200-an fértek be. Derdák és felesége, Földes Anita, a Sziget franciaországi sajtófőnöke egész évben népszerűsítik a magyar fesztivált a franciák körében. Úgy látszik van igény a „szigetelésre”, mivel a kempinges bérletek már két hónapja elfogytak. A marketinget segíti a Sziget francia web- és Facebook-oldala, a párizsi metróban elhelyezett plakátok, valamint a tévés és rádiós megjelenések. Derdák Andrásék év közben több Szigethez kapcsolódó partit rendeznek nagyobb francia városokban, és még egy tehetségkutató versenyt is szerveztek, amelynek nyertesei részt vehettek a Szigeten.

Az utazást valójában mindenki maga oldja meg, de akár szervezetten is útra lehet kelni.

– Mi összesen kilencvennyolc városból indítunk buszt – mondja Derdák. A több mint egynapos út után pedig a buszok közvetlenül a Sziget területén teszik le a fesztiválozokat, akik egyből „meghódítják” az Apero Kempinget.

A Sziget ideje alatt a franciák – és más külföldiek is – nemcsak a fesztivál területén érezhetik jól magukat. A citypass karszalaggal ingyen utazhatnak a BKV járatain, és a budapesti fürdőhelyeket is ingyen látogathatják.

– Miután felébredtek, sokan a beutaznak a fővárosba, hogy egyet fürdőzzenek – meséli Derdák. A külföldi szigetelőknek azonban nemcsak a fesztivál ideje alatt van lehetőségük Budapest és a Hajógyári-sziget felfedezésére. Aki szemfüles, egy kicsivel drágább jeggyel már a fesztivál kezdete előtt két nappal megérkezhet, hogy elfoglalja a kempinghelyét, és megkezdje ismerkedését a fővárossal.

Sikerszéria
A Sziget Fesztivál a történetében újabb sikerszériát könyvelhet el. Az első hat nap alatt háromszor volt telt házas a fesztivál, vagyis 90 ezren buliztak a Szigeten. A szigetlakók és a látogatók legjobban a brit sztárra, Robbie Williamsre, a svéd DJ-re, Avicii-re és a Kings of Leon nevű amerikai rockbandára voltak kíváncsiak. Az utolsó napon, vasárnap este fergeteges show zárta a fesztivált, melyen a zene mellett lézer és tűzijáték kápráztatta el a közönséget.A napijegy ára az idén is nőtt, a tavalyi tizenhatezerről tizennyolcezerre emelkedett. Egy interjúnkban azonban Gerendai Károly, a Sziget alapítója elmondta, hogy most több magyar vett napijegyet mint tavaly vagy tavalyelőtt.
A bérletek kilencven százalékát mégis külföldiek vásárolták meg.Szerda délután háromnegyed hatkor lépett be a kapun a fesztivál eddigi történetének hétmilliomodik látogatója, Eszter. A lány először 2005-ben járt a Szigeten, de nem egy konkrét koncert miatt, hanem a Sziget-élményért. Ezúttal is a hangulat vonzotta a lányt. Gerendai Károly a kapuban várta őt, és ingyenes hetijegyet nyújtott át neki, továbbá oklevelet arról, hogy Eszter ezentúl ingyenesen látogathatja a fesztivált minden évben. 
Az idén valamivel nőtt a fesztivál területe is. Azokat a részeket, amelyek egy-egy esőzés után könnyen váltak sártengerré, a szervezők feltöltették. A korábban elhanyagolt galériaerdő is megszépült, a fesztivál pedig újabb területekkel gazdagodott, nőtt a befogadóképessége. Ettől függetlenül Gerendai elmondta, hogy a Sziget Fesztivál a határain mozog, az Óbudai-szigeten nincsen komolyabb mozgástér. A jövőben viszont szolgáltatásban, minőségben még lehet fejlődni.