.A fiatal Sudlik Mária csodát ajándékozott, teljes értékű nagy művésznőt, világhírű szopránok vetélytársát, a karmesteri pódiumon pedig a férje, Kovács János, az Andrássy út másik nagy ígérete, azóta maga is világrangú Maestro, évtizedeken át hűséges társa a betegséggel vívott küzdelemben is. Akkor magam is ott ültem a zsöllyében, és ámultam, milyen élménynek lehetek a részese. Szomorú halálhírre rossz szokás a nagy szerepek fölsorolásával emlékezni. Sudlik Mária maga is tobzódott a szebbnél szebb hősnők megszemélyesítésében, de méltatlan volna ezzel idézni föl
a pályafutását. Páratlan egyéniség volt, igazi világsztárok vetélytársa. Gyönyörű hangjával bámulatosan bánt, ezernyi árnyalattal, hiteles személyiség volt bármit énekelt, drámai heroinát, szellemes, furfangos komikát. Az aranyruhás lemezborítón kívül a kis füzet visszaadja Offenbach Kékszakállújának Boulettjét is. A CD-n nincs rajta a hang, de a fotó mintha megszólalna, pajzán, gunyoros, kacagtató. Mert Sudlik Mária nem csak a hangnak volt a művésze, a hiteles színészi alakításnak is.
Csakis igazi jellemet tolmácsolt, amilyet Da Ponte képzelt el Mozart oldalán Donna Elviraként, Verdi Az álarcosbál szenvedő hitveseként. Fodor Géza, a kornak talán legigényesebb zenekritikusa többször is leírta róla, hogy teljes értékű művésznő volt, minden porcikája erre teremtette. Még a világszínpadokon, évtizedek múltán is egyetlen örökösnője volt napjainkig, a francia Nataly Dessay, most vonult vissza ötven évesen, lett „csupán” színésznő. Közben hány nemzedék, és hasonló kevés.
Sudlik Mária mindennek ellenére szerény, visszafogott is volt. Énekelte a Figaro házassága szomorú grófnéját, páratlanul gyönyörű kavatináját, majd egyszer csak az egyik előadás színpadán, a negyedik fölvonás kezdetén, Marcellinaként, a kertész lányaként, Cherubin kedveseként, nyúlfarknyi áriában kereste a tűt, amellyel Almaviva grófot lehet lépre csalni. A közönség ámult, vastapssal ünnepelte a meglepetést. Páratlan vesztesége volt operaéletünknek, amikor már a 21. század elején ezt a varázslatos jelenséget a kíméletlen kór elvonta a színpadtól, és még nagyobb veszteség, hogy néhány napja már fizikailag sincs jelen. Holott férje, Kovács János az utolsó pillanatig vele együtt küzdött az életéért.