egyház;bíboros;Paskai László;

Erdő Péter bíboros, esztergom–budapesti érsek búcsúztatta elődjét FOTÓ: MTI/KOVÁCS ATTILA

- Lesz-e magyar aggiornamento?

Paskai László bíboros halála a magyar katolikus egyház egy jelentős korszakának lezárulását és egy küszöbönálló változás eljövetelét jelzi. Joggal tehetnénk fel a kérdést: lesz-e aggiornamento? Ezt a fogalmat 1962-ben a zsinatot összehívó pápa, XXIII. János használta, s korszerűsítést, újjászületést jelent, mégpedig abban az értelemben, hogy az egyháznak minden korban fel kell fedeznie az idők jeleit, amelyek a saját és az egész emberiség jövőjének olykor ugyan rejtőzködő, de mindig jelenlévő hírnökei. Posztmodern világunk pluralizmusában a közös jövőnkre mutató jeleket nehéz felismerni, de ha rátaláltunk, akkor követnünk kell, mint a napkeleti bölcseknek a betlehemi csillagot.

Paskai László visszavonulása nem a nyugdíjazásával kezdődött. Már jóval korábban, a rendszerváltást követően egyre kevésbé töltött be kezdeményező szerepet az ország vallási életében: 1990-től nem ő, hanem az egri érsek lett a Magyar Katolikus Püspöki Kar elnöke, s így a bíboros tevékenysége jórészt az esztergomi főegyházmegye irányítására összpontosult. Önkéntes visszavonulása jelzi, hogy önmagát az elmúlt rendszer emberének tartotta s ezért nem akart a megújhodás reményével érkező rendszerváltás tehertétele lenni. Szűkebb körben elhangzó kijelentéseiből azonban kiviláglott, hogy a püspöki kar gyakori közszereplést vállaló tagjainál jobban és mélyebben megértette a változások jelentőségét. Bölcsessége megóvta attól a hibától, amelyet néhány, az alázat erényét kevésbé gyakorló püspöktársa elkövetett: ő sohasem érezte feljogosítva magát arra, hogy beleszóljon pártpolitikai ügyekbe.

Vállalta múltját

Volt bátorsága botlásainak a beismeréséhez. Amikor a főegyházmegye vezetését átadta utódjának, nyilvánosan kért bocsánatot mindazoktól, akiket akarva vagy akaratlanul megbántott. Ilyen megnyilatkozás csak nagy ritkán szokott elhangzani leköszönő főpapok részéről. Visszafogottsága, múltjának vállalása teszi rokonszenvessé a személyiségét.

Mivel Paskai László főpásztori tevékenysége a szocialista éra alatt kezdődött és a rendszerváltás egyházpolitikai értelemben is új útkeresésnek számító időszakában folytatódott, nemcsak a korfordulóra vonatkozó visszaemlékezésre ad alkalmat, hanem azzal összefüggésben egy átfogóbb, jövőbe mutató elemzésre is.

A rendszerváltás előtt – Lékai bíboros és utódja, Paskai László regnálása idején – kialakult egyoldalú szemlélet, amely az egyházi életet s egyáltalán a katolicizmus erejét az intézményrendszer restaurációs eredményei alapján értékelte, jórészt átöröklődött a rendszerváltást követő időkre is. Az egyházi vezetőkben az a meggyőződés alakult ki, hogy az intézményi struktúra helyreállítása és minél szélesebb körű kiterjesztése magával hozza a hit tudatos megvallásának erősödését és a hívők létszám-gyarapodását. Ennek a téves feltételezésnek meglehetősen szerteágazó történelmi gyökerei vannak.

Magától értetődő, hogy az anyagi lehetőségeitől megfosztott egyház működésének tárgyi feltételeit az államnak kellett megteremtenie. Ebben múlhatatlan érdemei vannak a Németh-kormánynak, a katolikus kormányfő egyházi tapasztalatainak, Glatz Ferenc művelődésügyi miniszter széleskörű történelmi ismereteinek és nem utolsó sorban az egyházi ügyekkel foglalkozó főosztályvezetőnek, később címzetes államtitkárnak, Platthy Ivánnak, aki a konkrét ügyeket egy évtizeden keresztül, 1989-től 1999-ig rendkívüli munkabírással és példás figyelemmel intézte. A Németh-kormány működésének egyházpolitikai jelentősége azért is felbecsülhetetlen, mert olyan folyamatokat indított el, amelyeket az első szabadon választott országgyűlés az ellenzék – főleg az SZDSZ és a Fidesz – akadékoskodása következtében nem tudott volna elindítani.

Az egyház működésének feltételeihez kétségtelenül hozzátartozik az infrastruktúra, ám a materiális-tárgyi kereteket az egyháznak önállóan kellett volna kitöltenie. Ez azonban csak részben sikerült. Az anyagi gyarapodás a belső tartalmat illetően sokszor kétértelmű eredményekhez vezetett. A rendszerváltáskor ugyanis az volt a kérdés, hogy a hívő családok találnak-e gyermekeik neveltetéséhez megfelelő számú egyházi iskolát, napjainkban azonban már vannak olyan települések, ahol közel és távol csak egyházi iskolák működnek, ami viszont a nem-vallásos családok iskolaválasztási jogát korlátozza.

Világnézeti kérdésekben a kényszer - a még oly szelíd kényszer is - a szándékolttal ellentétes eredményhez vezethet. A „túlteljesítés” nem feltétlenül az egyház számlájára írandó, inkább azoknak a politikusoknak a túlbuzgóságára vezethető vissza, akik népszerűségük növelése érdekében az egyház társadalmi presztízsét akarják aprópénzre váltani.

Ha azonban ehhez az egyház partner, akkor a saját tanításával kerül szembe, amely a lelkiismereti szabadságot - világnézeti elkötelezettségtől függetlenül – az ember elvehetetlen tulajdonának tartja.

Sorsközösség a társadalommal

A hazai hierarchia vezetőinek többsége a rendszerváltás előkészítésétől távol maradt. A társadalommal szemben mutatkozó lépéshátrányát azóta sem sikerült egészen ledolgoznia. A közvélekedés a katolikus egyházat mindmáig az államhatalomhoz viszonyuló szervezetnek tartja és jóformán semmit sem tud annak társadalmi küldetéséről.

A főpapság nem is nagyon igyekszik eloszlatni ezt a hiedelmet. A kelleténél jobb viszonyt ápolnak a mindenkori hatalommal, mert abból, hogy az egyházat elválasztották az államtól még nem következik, hogy egymás számára idegennek kellene lenniük. S ez rendben is volna, ha a hazai katolikus egyház a növekvő szegénység láttán a pápai szociális enciklikák tanítását komolyan véve szót emelne a társadalmi igazságosság érvényre juttatásáért - a vele jó viszonyt ápoló kormányzatnál. Vagy ezzel éppen az a bizonyos jó viszony kerülne veszélybe?

Ha egészségügyi intézményeink többségében a betegek gyógyításához szükséges szakmai és az alapvető higiéniai feltételek is hiányoznak, akkor a legelesettebbek személyi méltósága sérül, ami mellett az egyház sem mehet el szó nélkül. Ha igaz az, miként a kormány mondja, hogy a migráció Magyarországnak rendkívül nagy gondot jelent, akkor ebben az ügyben a Magyar Katolikus Püspöki Karnak is nyilatkoznia kellene, ahogy azt más országok püspöki karai is megtették, s nem utolsó sorban, maga Ferenc pápa. Alapvető tévedés azt hinni, hogy a nyomorral, az ember tragikus mértékű kiszolgáltatottságával való törődés kizárólagosan a karitatív szervezetek belügye s nem az egyház egészének, minden tagjának evangéliumi kötelezettsége.

Egyházunk és a Vatikán

A magyar katolikus egyház történelme folyamán mindig hűséges volt a pápasághoz, de annál is jobban függött a világi hatalomtól. Az úgynevezett keresztény kurzus idején aligha lehetett kétségbe vonni a magyar egyház Róma-hűségét, de mégis elengedte a füle mellett a pápai szociális enciklikák tanításait, s belement a világi hatalom által teremtett látszatba, amit a jezsuita Bangha páter szavai találóan jellemeztek: „Keresztény Magyarországot akarnak, minél kevesebb kereszténységgel”.

A pártállam idején a konzervativizmus volt hivatva bizonyítani az egyházi személyek pápaság iránti hűségét. Napjainkban ez is örökletesnek bizonyul: most is idézik Ferenc pápát, hivatkoznak rá, de kijelentéseinek gyakorlati következményei, az egyház életének megújításában való hasznosítása nem kerül a napirendre.

Az egykori marxista-keresztény párbeszéd nevezetes szereplője, Ancsel Éva filozófus írja: „Jézus tanítványainak többsége sem Júdás, sem Tamás, sem Péter vétkét nem követte el, ”csupán” elaludtak azon az éjszakán, amikor virrasztaniuk kellett volna. Az elalvó tanítványok utódai vagyunk – alvajárók, s ez ügyesebb bűn, mint a júdásoké.”

Ideje volna felébredni! De hát, ha maguk az apostolok is elaludtak, akkor minek az alapján várhatunk többet az apostolutódoktól, a püspökeinktől?

Jézus apostolai azonban a Szentlélek eljövetele, azaz az egyház megalakulása előtt estek áldozatul a testi gyengeségből fakadó gyarlóságnak, de azt követően rendíthetetlenül hirdették Isten szabadító üzenetét. Ami most már minden utód és követő elháríthatatlan feladata.

A megújulás feltétele

A zsinat „Lumen gentium” kezdetű dogmatikai konstitúciója az egyházat - szentírási terminológiával - Isten népének nevezi, s noha megkülönböztethetők a tagok és a funkciók, „mégis teljesen egyenlő mindnyájuk méltósága és tevékenysége minden hívő közös feladatában, Krisztus teste építésében” (32. nr.). Alois Müller luzerni teológiai professzor az idézett dokumentum-részlethez a következőket fűzi hozzá:

„Ilyen csúcskijelentéseket azonban a zsinat sohasem tett anélkül, hogy hozzá ne kapcsolta volna a hagyományos tanítás pótkocsiját, esetünkben így: Bár egyeseket Isten akarata tanítóknak, misztériumok kiosztóinak és pásztoroknak rendelt mások javára. S eképpen a zsinati kijelentések magukban hordozzák annak lehetőségét, hogy egyik vagy másik irányban olvassuk őket. A történeti-kritikai hermeneutika értelmében mindazonáltal érvényes az, hogy az új, továbbvivő gondolatok specifikálják az általános, már ismert tételeket s nem pedig a tudatosan újnak szántakat kell utólag leszállítani a már mindig is mondottak szintjére. Ha nem így lenne, a zsinat maga nyilvánította volna ki saját felesleges voltát.”

A piramisszerkezetű, hierarchikus felépítésű és statikus egyház-kép helyett egy élő közösség jelenik meg, amelynek minden tagjára, papokra és világiakra – a „Lumen gentium” tanítása szerint - egyenértékű feladat hárul.

De hogyan vállalhatna egy világi hívő felelősségteljes feladatot abban, amiben őt meg sem kérdezik? Ha a világi hívek közül nem ők maguk, hanem a hierarchia tagjai választják ki azokat, akik érdemi megszólalásra jogosultak? Hogyha még azokba a korábban világiakkal betöltött pozíciókba is papokat ültetnek, miközben a lelkipásztorkodás egyre nagyobb létszámhiánnyal küzd? Az alsópapság túlterheltsége miatt a világiak hitbeli tájékozódási igényét nem képes megfelelő színvonalon kielégíteni. Az információhiány, az evangélium, az örömhír átadásának elégtelensége miatt egyre kevesebb hívőben ébred fel a papi hivatás. Ez a 22-es csapdája: az egyik hiányosság okozza a másikat, s az utóbbi az előbbit. A felcserélhető okok és okozatok végeredménye: ez év nyarán voltak olyan egyházmegyék, ahol egyetlenegy papot sem szenteltek.

Ha a katolikus egyház vezetése a magyar társadalom egészével folytatandó párbeszéd helyett csak a politikai vezetést tartja méltónak a párbeszédre, ha a lelkipásztorkodó papság nem képes a hívek szellemi-lelki igényeit „nagykorúságuknak” megfelelő színvonalon kielégíteni, akkor az egyház mozgástere fokozatosan beszűkül és az emberek máshová, adott esetben az ezoterikus vallásosság közéletünket is veszélyeztető szélsőségei felé fordulnak, amelyek a Szent István-i hagyományokat tagadva egy új-pogány, antiszemita és rasszista ideológia elterjesztésében érdekeltek. A katolikus egyháznak a felelőssége és halaszthatatlan feladata, hogy hívei körébe ezeknek az eszméknek a beszivárgását meggátolja s hogy az egész magyar társadalmat mérgező ideológia minél hamarabb megszűnjön.

Ezért sem lehet sokáig várni az aggiornamentóval.

Mindenfélét írnak róla az újságok. Sokan nem szeretik, akadnak rosszakarói, akik irigységből támadják, amiért rendszeresen több százezer forintot oszt szét rászorulók között. Barna Barnabás mulatós énekes azonban fütyül az ellenséges megnyilatkozásokra, s ahogy egyik dalában fogalmaz: őszinte embernek tartja magát.