Közelkép - Felszállott a gyerek-Páva

Elkezdődött hát a Felszállott a Páva újabb vetélkedősorozata. Méghozzá most csupa gyerektáncossal, énekessel, zenekarral. A felnőttek versenyeit is jó volt nézni, gyakran egészen kiváló teljesítményeket nyújtottak, pedig a résztvevők többsége amatőr, most meg egyenesen üdítő ezeket a tiszta gyermekarcokat látni. Akkor is tiszták, ha bizonyára közöttük is akadnak csibészségekre is hajlamos kisfiúk, egymás copfját huzigáló lányok, de amikor a táncról, énekről beszélnek nagyon komolyak és nagyon szakszerűek.

Miközben egyáltalában nem „korszerűtlenek”. Jellemző, hogy az egyik kisfiú, jövendő hivatásaként a számítástechnikát emlegette. Igaz – kicsit meglepő módon – az első fordulóban a többség, nem úgy mint talán gondolnánk, városokból és nem falvakból érkezett. S amit bemutattak, az egyenesen lenyűgöző. (Akadt közöttük még egy mindössze 6 éves kisfiú is, aki ugyancsak „odatette magát”, ahogy ezt mondani szokták.) A táncosok ruganyossága mintha meghaladná a felnőttekét is. Igaz, a gyermekkorban minden tánc nélkül is nagyon szeretnek ugrabugrálni a gyerekek, és ezt a megkoreografált ugrásokat, pörgéseket, padlót ütögető sarkazásokat igaz élvezettel, látható örömmel hajtják végre.

Pedig semmit nem könnyítettek a betanító táncpedagógusok az eredeti mintákon. Az énekesek pedig gyönyörűen, tisztán, pontosan dalolnak el ismert, vagy alig ismert szép nótákat. A műsor televíziós készítői szerencsésen alkalmazkodtak a produkció jellegéhez, ennek megfelelő a szerkezet. Nagy teret kapnak a beszélgetések a gyerekekkel, és néha-néha bepillantást kapunk az edzésekbe, próbákba is. Bizonyságát láthatjuk annak a néha túlzásnak tűnő vélekedésnek is, hogy a magyar folklór hagyományai talán a legélőbbek Európában, de valószínűleg Közép-Európában is, pedig itt több versenytársunk is akad. (Például Románia.) A Röpülj Páva talán a legrokonszenvesebb műsora a sokat és legtöbbször joggal szidott állami televíziónak.

Dél-amerikai tarolt

Publikálás dátuma
2015.09.14. 07:45
A két férfi barátságáról szóló Távolból című venezuelai fi lm Arany Oroszlánt nyert csapata FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES
A Velencei Filmfesztiválon az Arany Oroszlánt a dél-amerikai rendezőnek, Lorenzo Vigasnak ítélték a Desde Allà (Távolról) című filmjéért. Brady Corbet elsőfilmes nálunk forgatott Egy vezér gyerekkora című művének, amely magyar koprodukcióként jött létre, két díjat ítélt a zsűri.

Az idei versenyfilmes mezőnyben 21 produkciót mutattak be a Lidón. Alberto Barbera a filmfesztivál igazgatója korábban kijelentette, színvonalas volt a válogatás, idén a latin-amerikai alkotók erős filmekkel jelentkeztek Ezt igazolta a díjkiosztó: a Birdman című filmjével Oscar-díjas Alfonso Cuaron vezette zsűri a venezuelai Lorenzo Vigas filmjét díjazta Arany Oroszlánnal. Személyében először képviselte magát Velencében a dél-amerikai ország. Filmje, a Desde allá (Távolról) két férfi viszonyát vizsgálja. A film középkorú szereplője szeretne kapcsolatot teremteni egy fiatalabb férfival, ám találkozásaikkor csak távolról nézi, nem akarja megérinteni, egy idő után mégis valamilyen érzelmi kötődés alakul ki közöttük. A rendező korábban elmondta: nagyon érdekelte egy férfi küzdelme azért, hogy képes legyen érzelmileg kapcsolódni másokhoz

Ugyancsak Dél-Amerikából érkezett a másik versenydarab: vitathatatlan volt az argentin Pablo Trapero sikere, aki A klán című mozijáért a legjobb rendezés Ezüst Oroszlán-díját kapta. A zsűri Nagydíját viszont kritikusan fogadták, miután ezt a magas elismerést egy animációs film nyerte: a Nagydíjat a műfajban elsőfilmesnek számító Charlie Kaufmannak (a John Malkovich-menet, az Adaptáció és az Egy makulátlan elme örök ragyogása forgatókönyvírója) és rendezőtársának, Duke Johnsonnak ítélték az Animalisa című munkáért. A színészi díjak Európában maradtak: a francia Christian Vincent Hermelin című mozijának főszereplője, Fabrice Luchini kapta a legjobb férfialakításért járó Coppa Volpit, legjobb színésznői díj az olasz Valeria Golinóhoz jutott a Szerelmetekre (Per amor vostro) című filmért.

A Horizont szekció díjai:
Legjobb film: Free in Deed (Valóban szabad) R: Jake Mahaffy
Legjobb rendező: Bradí Corbet (The Childhood of a Leader) Egy vezér gyerekkora
A zsűri különdíja: Gabriel Mascaro – Boi Neon
Legjobb színész vagy színésznő: Dominique Leborne- Tempête (Vihar)
Legjobb rövidfilm: Belladonna (Nadragulya) R: Dubravka Turic
Legjobb elsőfilmesnek járó Luigi De Laurentiis-díj: Brady Corbet
Életműdíj: Bertrand Tavernier

A Magyarországon forgatott Egy vezér gyerekkora című film a Horizont szekcióban elnyerte a legjobb rendezőnek járó díjat, s elsőfilmként megkapta a Luigi De Laurentiisről elnevezett elismerést is. A szereplők között van Robert Pattinson és Liam Cunningham, s stáblistán szerepel Takács Nóra látványtervező, Flesch Andreá a jelmeztervező, Jancsó Dávid vágó is.

A fesztiválon igazi mesterművet is láthatott a közönség, a versenyen kívül vetített Humant, Yann Arthus Bertrand rendezőtől. Az eredetileg fotográfus szerző madártávlatból készült képeivel vált világhírűvé. Lenyűgözően szép képsorokban örökített meg természeti tájakat, emberi portrékat férfiakról, nőkről, gyerekekről, akikkel világjáró útjain találkozott. Pár másodperces mini interjúk is fűszerezik a portrékat, amelyekből kirajzolódik az a sokszínűség, amely az emberiséget jellemzi.

Néhány arc: egy bennszülött Maliból, aki mindenkit a sátrába invitál a dzsungel szélén; egy tizenöt éves afro-amerikai fiatal, aki akkor értette meg, mi a szeretet, amikor börtönbe került; egy zsidó nő, akit egy német katona mentett meg kislányként a Shoah idején, majd nevelt fel a családjában; egy muzulmán asszony, aki csodával határos módon túlélte, amikor a férje megkéselte; egy palesztin apa, akinek szeme láttára lőtte le lányát egy izraeli katona; egy izraeli apa, aki öngyilkos palesztin merénylet során vesztette el lányát; egy derűs brazil fiú, akit hét évesen elhagytak a szülei, s meggyőzően állítja, hogy nem fél a haláltól sem. A rendező a film motivációjáról mondta: “Egy vagyok a hétmilliárd ember közül. Az utóbbi 40 évben földünket és különböző népeket fényképeztem, az az érzésem, hogy az emberiség egyetlen lépést sem tett előre. Nem tudunk egymással együtt élni. De miért?”

A Velencében bemutatott legerősebb filmek közé tartozik Jerzy Skolimowski alkotása, a 11 perc, a rendező Varsójának lélegzetelállító utolsó sóhajtása, amely visszautal a New York-i két torony tragédiájára. Egy olyan jelenbe vezet, amelyet még nem szoktunk meg, de nem a fantázia világa ez, hanem egy valóságos thriller, amelyben a feszültség az elsőtől az utolsó képsorig tart. A fülrepesztő hanghatások az elviselhetőség határáig nőnek. Az egymást követő apró történetek olykor összefonódnak, de valamennyi együtt vibrál a nagyváros mindennapi lüktetésével. Videotelefonok, ránk szegeződő kamerák, pornovideok, video-játékok, megfigyelt földiek és földön kívüliek egy kaotikus világ kellékei, ahol többé semmi sem biztos. Nagyszerű példája a film a speciális effektek alkalmazásának.

Kiváló film Atom Egoyané, a Remember (Emlékezz), amelyben Christopher Plummer egy demenciában szenvedő holokauszt túlélőt alakít, aki még halála előtt fel akarja kutatni az Auschwitzban családját kiirtó náci tisztet, hogy bosszút álljon. Nem egyedül vállalkozik a veszélyes kalandra, társa Martin Landau, aki azonban ágyhoz kötött beteg, viszont elméje tökéletesen ép, így telefonon irányítja öreg barátját. Komikus és szürreális gegek, hirtelen fordulatok egyaránt jellemzik ezt a sajátos road moviet, amely eljut céljáig, a bosszúig, ám a befejezés újraéleszti a vitát a történelemről, etikáról, barátságról, szenilitásról, s nem utolsó sorban az Amerikában korlátlan fegyverhasználatról.

Velencei díjak:
Arany Oroszlán: Lorenzo Vigas – Desde allà (Távolról)
Ezüst Oroszlán a legjobb rendezésért: Pablo Trapero – El Clan (A klán)
A zsűri nagydíja: Charlie Kaufman és Duke Johnson - Anomalisa
A zsűri különdíja: Emin Alper – Abluka (Őrület)
Coppa Volpi a legjobb női alakításért: Valeria Golino – Per amor vostro (A szerelmetekért)
Coppa Volpi a legjobb férfi alakításért: Fabrice Luchini – L’hermine (Hermelin)
Marcello Mastroianni-díj a legjobb fiatal színész illetve színésznő alakításáért: Abraham Attah- Beasts of No Nation (Hontalan állatok)
A legjobb forgatókönyv: Christian Vincent - Hermelin

Frissítve: 2015.09.13. 22:24

Bajor kormányfő: a megoldáshoz szükség van Orbánra

A menekültválság megoldásához szükség van Magyarországra, a schengeni határállamokat pedig segíteni kell, és nem démonizálni őket - mondta Horst Seehofer bajor miniszterelnök vasárnap este Münchenben, miután a német szövetségi belügyminiszter bejelentette, hogy Németország ideiglenesen visszaállítja a határellenőrzést.

Horst Seehofer elmondta, hogy telefonon beszélt Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel. Hangsúlyozta: Orbán Viktor és "Magyarország nélkül nem lehetséges a problémák megoldása". Kijelentette: mindenkinek ki kell szabadulnia az "álomgyárból", mert "szükségünk van Orbánra a téma megoldásához". Hozzátette: "az európai jog és a jogállamiság szabályaiból" kiindulva tárgyalt erről a magyar miniszterelnökkel, és a párbeszédet a következőkben "elmélyítik" majd.

A schengeni határállamokra, Görögországra, Olaszországra, Magyarországra hárul a legnagyobb feladat, segíteni kell őket - mondta Horst Seehofer. Beláthatatlan következményei lesznek, ha a tagállamok egymás támogatása helyett "egymásnak esnek" - húzta alá.

Szerző