Forma-1;Lewis Hamilton;Szingapúri Nagydíj;Nico Rosberg;

2015-09-18 07:53:00

Éjszakai szaunafutam

Az év talán legnehezebb feladata következik a Forma-1-es pilóták számára, ugyanis a nagy hőségben kell teljesíteniük a Szingapúri Nagydíjat. A futam majdnem elmaradt a szmogriadó miatt, de végül esélyt kaptak az üldözők, hogy faragjanak hátrányukból a pontversenyben meglépő Lewis Hamiltonnal szemben. A brit világbajnok mellett azonban az utcai pálya nehézségeivel is meg kell küzdeniük.

Több mint 80 százalék fölötti páratartalom, 30 Celsius fok körüli hőmérséklet a pályán, a pilótafülkében pedig 60: ilyen körülmények várják a versenyzőket a Szingapúri Nagydíjon, a Forma-1-es világbajnokság tizenharmadik helyszínén. Ugyan még csak nyolc alkalommal rendezték meg az éjszakai futamot a délkelet-ázsiai országban, mégis az egyik legjellegzetesebb pályává nőtte ki magát a Marina Bay, rendkívül próbára teszi a pilóták állóképességét.

"Képzeljék el, milyen lehet egy szaunában ülni versenyoverálban és bukósisakban. Ha a szaunában a tízes a legmagasabb fokozat, akkor Szingapúr hetest kapna nálam" – élt a hasonlattal a címvédő Lewis Hamilton, aki 53 pont előnnyel vezet a vb-tabellán, miután a csapattárs Nico Rosberg a legutóbbi, monzai hétvégén kiesett. A versenyzőknek rengeteget kell inniuk a futam közben, akár több kilogrammot is fogynak a végére. "A felvezető körre a hűtött italod hőmérséklete olyanná válik, mint egy frissen főzött teáé" – érzékeltette a Red Bull-sztár Daniel Ricciardo a szinte kibírhatatlan állapotokat.

Ráadásul nem elég a hőség, az elmúlt hét verseny eddig mindig nagyon sokáig tartott: legalább 1 óra 56 perc eltelt a rajtlámpák kialvása és a kockás zászló lengetése között. Ennek egyik oka, hogy mindegyik korábbi futamon legalább egyszer bejött a biztonsági autó. Az első, 2008-as nagydíjon a Renault-versenyző Nelson Piquet Jr. szállt bele a falba – mint utólag kiderült – direkt, hogy a safety car bejövetele előtt taktikai előnyhöz jusson a csapattárs, Fernando Alonso, aki még időben kiállt a bokszutcába, és a 15. helyről rajtolva nyert.

A Marina Bayen van a legtöbb kanyar (23) az összes Forma-1-es pálya közül, ráadásul utcai verseny lévén nem tükörsima az aszfalt. "Kétszer annyi energiát emészt fel egy kör Szingapúrban, mint Monte Carlóban" – érzékeltette a körülményeket a sauberes Marcus Ericsson. Ha pedig ennyi nem lenne elég a versenyzőknek, ott van a számukra szokatlan kezdési időpont. "Nagyjából ebédidőben ébredek, és 14.00 óra körül reggelizek, mert az 08.00 órának felel meg Svájcban, ahol élek" – mesélt taktikájáról a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel. A Lotus-pilóta Romain Grosjean viszont arra esküszik, hogy már eleve jól besötétíthető szobát kell kérni, hogy napközben is lehessen aludni.

A Szingapúri Nagydíjak legeredményesebb versenyzője Vettel, aki háromszor nyert. Jól fekszik a pálya az idén a McLaren Hondával csak szenvedő Alonsónak is, ő eddig mindegyik futamon legalább pontot szerzett, de ötször a dobogóra is felállhatott. Ráadásul a két pilótához fűződik a legszorosabb és a legegyértelműbb befutó is: Alonso 2010-ben csak 0,239 másodperccel győzött Vettel, a német viszont 2013-ban 32,627 másodperccel verte a kétszeres világbajnok spanyolt.

A hétvégén megdőlhet egy hihetetlen rekord: Hamilton 161. versenyén készül a 41. futamgyőzelmére, ugyanennyi nagydíjra volt szüksége a brit pilóta példaképének, Ayrton Sennának is, hogy 41 sikerig jusson. A viadal sorsa sokáig veszélyben forgott, a szmogriadó miatt az is felmerült, hogy teljesen elmarad az esemény, más források szerint hétfőre akarták áttenni a 61 körös versenyt. A szombati időmérő edzésről 15.00 órától, a vasárnapi futamról 14.00 órától közvetít az M4 sportcsatorna.

A világbajnokság állása

Pilóták: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 252 pont, 2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 199, 3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 178, 4. Felipe Massa (brazil, Williams) 97, 5. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 92, 6. Valterri Bottas (finn, Williams) 91.

Konstruktőrök: 1. Mercedes 451 pont, 2. Ferrari 270, 3. Williams 188, 4. Red Bull 113, 5. Force India 63, 6. Lotus 50.