Négyszázezren feketén dolgoznak

Magyarországon a feketegazdaság bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyított aránya 22,1 százalék, ami megfelel a közép-európai országok átlagának. A régióban Horvátországban és Romániában a legmagasabb, 28,1 százalék a feketegazdaság GDP-hez mért aránya. Szlovéniában 23,1 százalékot mértek, Szlovákiában viszont csak 15 százalékon áll, míg Ausztriában mindössze a gazdaság 7,5 százalékát teszi ki a feketegazdaság - derül ki a feketelista.hu gazdasági adatbázis értékeléséből, amelyhez a Randstad Holding munkaerő-piaci szolgáltató cég friss, mintegy 20 ország adatait tartalmazó felmérését is felhasználta.

Becslések szerint a feketegazdaság felét a feketefoglalkoztatás adja. Idén az ellenőrzött dolgozók 10,4 százalékát foglalkoztatták munkaszerződés, illetve bejelentés nélkül. A feketelista.hu "reprezentatív becslése" szerint így négyszázezer munkavállaló dolgozik feketén Magyarországon. "Méltányos számítások szerint is" mintegy 60 ezer vállalkozás lehet érintett a munkaügyi szabálytalanságokban. Az adókiesés több száz milliárd forintra becsülhető, azonban a bírságolás meglehetősen "kíméletes" az elemzés készítői szerint.

Szerző
Témák
feketegazdaság

Vesztésre áll hazánk a cafeteriaperekben

Publikálás dátuma
2015.09.18. 07:23
FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Több ponton is ellentétes az uniós joggal a magyarországi cafeteria-szabályozás - foglalt állást csütörtökön a luxembourgi Európai Bíróság főtanácsnoka. A főtanácsnoki indítvány ugyanakkor még nem ítélet, és nem is kötelezi a bírákat döntésük későbbi meghozatalakor. A főtanácsnok feladata, hogy független jogi álláspontot fogalmazzon meg a jogvitában.

Yves Bot szerint a vállalkozások letelepedési szabadságát jogellenesen korlátozza az a magyar jogszabály, amelynek értelmében a külföldi vállalkozások fióktelepei nem bocsáthatnak ki SZÉP-kártyát. A főtanácsnok hangsúlyozza, hogy a magyar törvény a kártyakibocsátás követelményéül támasztja, hogy a cégeknek Magyarországon kell elsődleges telephellyel rendelkezniük.

Elutasíthatják a devizahiteles kérdést

Egy devizahitelezéssel kapcsolatos jogvita elutasítására tett javaslatot tegnap a luxembourgi székhelyű Európai Bíróság egy másik főtanácsnoka, mert az a döntéshez nem tartalmazott elegendő információt. Így az ügy visszakerülhet a Ráckevei Járásbíróságra, amely az uniós bírákhoz fordult. A Járásbíróság azt szeretné megtudni az Európai Bíróságtól, hogy a devizahitel nyújtása olyan tőkepiaci devizaműveletnek minősül-e, amelyre vonatkoznak a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelv befektető-védelmi rendelkezései.

Az (uniós) irányelv kifejezetten tiltja a szolgáltató elsődleges vagy másodlagos telephely közti választásának szabadságára vonatkozó korlátozásokat, különösen pedig a szolgáltatót terhelő azon kötelezettséget, hogy elsődleges telephelye az adott állam területén legyen

A francia jogász szerint az is sérti az uniós jogot, hogy csak részvénytársaságok vagy kft.-k végezhetnek ilyen tevékenységet, mert a tagállamok nem írhatják elő, hogy a szolgáltató milyen formában működjön.

Bot úgy vélte, hogy az is ellentétes az uniós szabályokkal, hogy SZÉP-kártyát csak azok bocsáthatnak ki, akiknek minden nagyvárosban van ügyfélszolgálati irodájuk.

A főtanácsnok állásfoglalása szerint a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványnak az Erzsébet-utalvány kibocsátására vonatkozó monopóliuma is ellentétben áll a letelepedés és szolgáltatásnyújtás alapszabadságával. Az uniós szabályozás célja kimondottan nem a monopóliumok lebontása, de miután az alapítvány tevékenységét ellenszolgáltatás ellenében végzi, ezért olyan gazdasági tevékenységnek minősül, amelyre vonatkoznak az Európai Unió működéséről szóló szerződésnek a letelepedés és a szolgáltatásnyújtás szabadságára vonatkozó rendelkezései - jegyezte meg Yves Bot. A monopólium a jogász szerint egyrészt lehetetlenné teszi a vállalkozások számára az érintett piachoz való hozzáférést, másrészről pedig megakadályozza olyan vállalkozások Magyarországon való letelepedését, amelyek ilyen utalványt kívánnának kibocsátani.

A cafetéria miatt nem csak az Európai Bíróság elé citálták Magyarországot. Az uniós pertől függetlenül, a washingtoni választott bíróságon is megtámadta a magyar intézkedéseket a Le Cheque Déjeuner, a Sodexo Pass International SAS, és az Edenred is. Míg az Európai Bizottságon a kormányt az igazságügyi miniszter díjmentesen képviseli, az amerikai perek ügyvédi költségei elérhetik akár a nettó egymilliárd forintot is.

Szerző
Témák
cafeteria

Drága lesz a kazáncsere - Uniós büntetés is jöhet

Publikálás dátuma
2015.09.18. 07:22
Nyolc hónappal több idő lesz a régi típusú kazánok eladására, beépítésére FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCK
Haladékot kaptak a megrendelők, a kereskedők, a kivitelezők a kazáncserére. Az uniós rendelet értelmében ugyanis 2015. szeptember 26. után már csak a legalább 86 százalékos hatékonysággal működő berendezéseket lehet gyártani, értékesíteni, telepíteni. A lakosság nem készült fel a tömeges és drágább készülékcserére.

Engedett a kormány a szakmai, érdekvédelmi szervezetek érveinek és 2015. szeptember 26. helyett 2016. július 1-ig adtak türelmi időt a hagyományos, nem­ kondenzációs gázkészülékek értékesítésére, engedélyezésére, hasz­nálatba vételére - jelentette be

Marczink­ó Zoltán István, a Világgazdaság és a Víz-, Gáz-,­ Fűtéstechnika Szaklap szervezésében lét­rejött Nagy Energiaforduló konferen­ciáján. A Nemzetgazdaság­i Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára szerint az NGM az uniós kötelezettségszegési eljárást kockáztatva módosítja a még meg sem jelent rendeletet. Egy szakember úgy vélte, ebben az esetben fölösleges riogatásnak hat ez a kijelentés. Brüsszel ugyanis meglehetősen tágan értelmezhető direktívát tett közzé, s a tagállamok meglehetős szabadsággal adaptálhatják a kondenzációs kazánok kötelezővé tételét.

Ahol nagyon magas az új típusú kazánok aránya, mint például Nagy-Britanniában, ott türelmi idő nélkül, szeptember 26-ai hatállyal megszüntetik a hagyományos kazánok értékesítését, használatba vételét. Ahol viszont nagyon sok a hagyományos fűtési rendszerrel rendelkező ingatlan, ott hosszabb időt hagynak a készletek eladására, a telepítésre, mint Csehországban vagy Lengyelországban, ahol a készletek erejéig adtak haladékot a váltásra.

A szakma korábban 2-3 évi türelmi időt kért, s ebből lett nagyjából 10 hónap. Az engedmény azonban kizárólag a lakossági szegmensre érvényes, a közületekre nem.

Az unió egy 2013-as rendelet értelmében ugyanis 2015. szeptember 26. után már csak 86 százalékosnál magasabb hatásfokú berendezések telepíthetők. Ezt a követelményt jelenleg szinte kizárólag a kondenzációs kazánok képesek teljesíteni, illetve a hasonló hatásfokkal működő alternatív energiával működő berendezések.

A kondenzációs kazánok, a tervezéssel, engedélyezéssel 4-5-ször drágábbak a hagyományosnak mondott kazánoknál, ráadásul sok helyen a költségeket tovább növeli, hogy a kéményt is át kell alakítani. Az unió 2014-2020. pénzügyi ciklusában a lakossági energiahatékonyságot támogató programok enyhíthetnek a kazáncsere terhein, azonban a kormányzat egyelőre nem állt elő konkrét támogatási elképzelésekkel.

A kormány egy rendelettervezetében az uniós határidőt 2015. december végére tolta volna ki, de a szakma ezt túlságosan rövidnek találta, hiszen becslések szerint még nagyjából 20 ezer hagyományos kazán van raktáron a kereskedőknél.

Versits Tamás, a Magyar Gázipari Vállalkozók Egyesületének elnöke a Népszavának elmondta, ez a hosszabbítás mind a tervező, engedélyező, kivitelező, valamint a gyártónak és a kereskedő szakmának is ad annyi mozgásteret, hogy a még raktáron lévő, de értékesíthető, illetve a kiszállított berendezéseket legálisan telepíthessék az ügyfeleknél. A rövid határidő miatt ugyanis sok szakember tartott attól, hogy a letiltott kazánokat feketén szerelik majd be.

Lapunk felvetésére, hogy a kereskedők azért kérték a 3 évet, mert a vásárlóerő nem teszi lehetővé, hogy akár 10 hónap alatt is megszabaduljanak a készleteiktől, az egyesület elnöke válaszában kifejtette, egy jól szervezett kampánnyal ezt a 20 ezer kazánt egy fűtési szezon alatt el lehet adni.

Szilágyi László az Épületgépész Unió ügyvezető igazgatója elmondta, hogy egy hagyományos kazán telepítése ma ugyan kisebb befektetést igényel, de a korszerűbb berendezés alacsonyabb fogyasztása miatt 15 év alatt megtérülhet. A szakember lapunk kérdésére megerősítette, hogy a Főgáz még az eredeti, szeptember 26. határidő ismeretében leállította az engedélykérelmek befogadását, de remélhetőleg a rendelet megjelenésével felülvizsgálja álláspontját.

Szerző