Concorde;utasszállító;Daily Mail;charterjáratok;

2015-09-21 07:39:00

Újraéled a Concorde?

Ötven évvel az első repülése után ismét a levegőbe emelkedhet a hangsebességet kétszeresen túlszárnyaló gép.

Egy csapat rajongó - korábbi kapitányok, fuvarozók és a repülés szerelmesei - azt tervezik, hogy életre kelti a 2003-ban forgalomból kivont Concorde-ot. A klub 160 millió fontot (68,2 milliárd forint) gyűjtött össze a legendás szuperszonikus utasszállító feltámasztására. Ha minden jól megy, 2019-ben szállhat fel az első repülő, épp 50 évvel azután, hogy az első Concorde a levegőbe emelkedett – adta hírül az origo.hu.

A csoport először is azt tervezi, hogy 2016 végig kiállít egy Concorde-ot a londoni Temzén egy emelvényen. A fedélzetén éttermet rendeznek be, a látogatóktól pedig 16 fontos (6800 forint) belépőt szednek, amiből egy Concorde-ot újítanak fel. Charterjáratokat kívánnak indítani,illetve különleges eseményekre, bemutatókra használják majd – írja a Daily Mail.

A brit-francia fejlesztésű utasszállító sebessége elérte a 2500 km/h-t, vagyis túlszárnyalta a hangsebesség kétszeresét. Összesen húszat építettek belőle. Általában a londoni Heathrow és a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről repült a New York-i John F. Kennedy repülőtérre. A szokásos 8 óra helyett általában kevesebb mint 3 és fél óra alatt tette meg a London-New York távot, de a rekordja 2 óra, 52 perc és 59 másodperc volt, amelyet 1996. február 7-én tett meg.

2000. július 25-én a párizsi Charles De Gaulle repülőtéren a New Yorkba induló Concorde jobb főfutóművének első kereke felszállás közben, a futópályán egy titán fémszalagon gurult át, amely 32 centiméter hosszúságban kettévágta az abroncsot, amely abban a pillanatban szétrobbant. A darabok az üzemanyagtartályt, és az elektromos vezetékeit is átszakították. A szikrák belobbantották a tartályból kiszivárgó üzemanyagot. A tűz miatt csökkent a hajtómű teljesítménye, majd amikor a fedélzeti mérnök teljes egészében leállította a hajtóművet, az üzemképes bal oldali hajtómű nem tudott elegendő tolóerőt generálni a megfelelő emelkedéshez.

A repülőgép a Hotelissimo nevű szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű külvárosában. A balesetet a repülőgépen utazó 100 utas és 9 fős személyzet közül senki sem élte túl, továbbá a szállodában tartózkodók közül négy ember életét vesztette. A katasztrófa, valamint a 2001. szeptember 11-ei terrortámadások miatt 2003. október 24-én kivonták a forgalomból.