Paks II. - Rajtunk maradnak a kiégett fűtőelemek?

Publikálás dátuma
2015.09.24. 17:46
Fotó: Népszava
Feltételezhető, hogy az új atomerőművi blokkok esetében Magyarországon kell megoldanunk a kiégett fűtőelemek tárolását - véli Jávor Benedek a Párbeszéd Magyarországért európai parlamenti képviselője Facebook-bejegyzésében. 

Feltételezését az is erősíti, hogy Aszódi Attila szerdán Bécsben azt nyilatkozta, hogy "nyitva tartják az Oroszországba szállítás lehetőségét", továbbá hogy védett adatszobában Jávor betekinthetett az eredeti, 2014. decemberi, és az új, 2015. márciusi fűtőanyag-szállítási szerződésekbe. Az Európai Bizottság időközben nyilvánosságra hozta azt a dokumentumot, melyben visszautasítják Lázár János fellebbezését az Euratom Ellátási Ügynökség eredeti döntésével szemben.

A bizottság szerint nincs párhuzam Paks II. és a finn Hanhikivi üzemanyag ellátási szerződései között, ugyanis a finnek betartották az Euratom egyezményt, és Magyarországon sokkal súlyosabb következményei lennének, ha a fűtőanyag ellátás akadályba ütközne. Az EB válaszában az is olvasható, hogy a magyar szerződés de facto lehetetlenné teszi a fűtőelem beszerzés diverzifikációját. Ezt azzal indokolják, hogy a több mint 10 éves szerződés kizárja azt, hogy más szolgáltatótól vásároljunk, és hogy Magyarország valójában nem tudná felbontani a szerződést, mivelhogy nincs megfelelő üzem, amiben a kiégett fűtőelemeket tudná tárolni.

Lázár jövő héten Brüsszelben tárgyal
Brüsszelben tárgyal jövő kedden a paksi erőmű kapacitásfenntartó beruházásának ügyében Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki megbeszélést folytat majd Margrethe Vestager versenyjogi EU-biztossal.
A kancelláriaminiszter közölte, Orbán Viktor miniszterelnöktől azt a mandátumot kapta, hogy Brüsszelben próbáljon megegyezni a versenyjogi bizottsággal a paksi megvalósítás feltételeit illetően.

Szerző
Frissítve: 2015.09.24. 22:40

Dízelbotrány - Félmillió Seat lehet érintett

Mintegy félmillió Seat márkájú autó lehet érintett a Volkswagen (VW) autógyár károsanyag-kibocsátási botrányában - közölte csütörtöki számában az El País című napilap, hivatkozva a céghez közeli forrásokra.

A VW-csoporthoz tartozó Seat a lapnak küldött e-mailben elismerte, hogy 2009 óta eladott modelljei közül többet olyan EA189-es motorral szereltek fel, amelyet az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint manipuláltak. A motorokat az anyavállalattól kapták, és a barcelonai üzemben kerültek bele az autókba - írja az újság, hozzátéve, hogy a cég nem közölte, pontosan hány járműről van szó. A Seat ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a jelenleg árusított modellek közül mindegyik már Euro-6-os motorral van felszerelve, és megfelelnek a jogi és környezetvédelmi normáknak.

A spanyol ipari minisztérium munkacsoportot állított fel, és további információkat kért a VW-től arról, hogy a spanyol autóipart milyen mértékben érinti a botrány. Az El Diario című online napilap szerint a spanyol kormány óvatos az ügyben, mert a német cég jelentős beruházó Spanyolországban. A VW-csoport két nagy gyára, a barcelonai és a pamplonai, összesen 16 ezer embernek ad munkát. A turizmus után az autóipar jelenti a legnagyobb bevételi forrást a spanyol gazdaság számára.

Spanyolországban a legkedveltebb autómárka a Volkswagen, amelyet a Seat követ a sorban. A Seat tavaly 378 ezer autót értékesített Spanyolországban, az elmúlt hat évben összesen 2 milliót. A Spanyolországban jelenleg forgalomban lévő gépkocsik 63 százaléka dízelüzemű.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt.

Szerző

Az MNB lejjebb tolta a kamatfolyosót

A Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa keddi kamatdöntő ülésén 25 bázisponttal lejjebb tolta a kamatfolyosót, úgy döntött, hogy szeptember 25-től az egynapos (O/N) betétre fizetett kamatot 0,1 százalékra, a fedezett egynapos hitelre fizetendő kamatot pedig 2,1 százalékra csökkenti.

Az önfinanszírozási program hatékonyságának növelésével indokolta a lépést csütörtökön kiadott közleményében a jegybank. 

Eddig az egynapos betéti kamat az irányadó kamathoz képest 100 bázisponttal alacsonyabb, azaz a 1,35 százalékos alapkamattal szemben 0,35 százalékos, a hitelkamat ugyanannyival magasabb, azaz 2,35 százalékos volt. A tanács megváltoztatta a likviditásnyújtó jegybanki hiteleszközök paramétereit is, lerövidítette a futamidőket és péntektől a kéthetes futamidejű hitelt egyhetes futamidejű fedezett hitel, a hat hónapos futamidejű hitelt pedig három hónapos futamidejű fedezett hitel váltja fel.

Szerző
Témák
MNB kamatfolyosó