Audi;VW;VW-botrány;

VW-botrány: az Audi motorokkal is csaltak

A Magyarországon gyártott Audi-motor is érintett a Volkswagen-botrányban - írja a napi.hu.

Világszerte 2,1 millió Audi gyártmányú gépkocsi van ellátva olyan szoftverrel, amely lehetővé tette, hogy anyavállalata, a Volkswagen meghamisítsa az emissziós értékeket az Egyesült Államokban - közölte hétfőn az Audi szóvivője.

Nyugat-Európában mintegy 1,42 millió ilyen, úgynevezett EU5-ös motorral felszerelt jármű fut, ebből 577 ezer Németországban. Az A1, A3, A4, A5, A6, a TT, a Q3 és a Q5 modellek vannak érintve - közölte a szóvivő.

Megírtuk:  Meglehetős nagy bajban a "Bogár" gyár

A Volkswagen-konszern az amerikai piacra szánt járművek kétliteres dízelmotorjait úgy programozták, hogy ha érzékeli a mérőpadot - a kormány nem mozog, de nagy gázfröccsöket adnak a kocsinak -, kedvezőbb emissziós értéket produkáljanak, mint az USA megengedett káros anyag kibocsátási szabványa. A hírre egyetlen nap alatt a konszern tőzsdei értéke mintegy 7500 milliárd forinttal csökkentek. Az amerikai hatóságok akár 18 milliárd dolláros (nagyjából 5 ezer milliárd forint) bírságot is kiszabhatnak.

A botrány alapvető oka, hogy míg az Euro6-os szabvány alapján kilométerenként 80 milligramm nitrogén-oxid-kibocsátás a megengedett dízelmotoroknál, addig a az Amerikai Egyesült Államokban, a lebuktatott motorok esetében legföljebb 44 milligramm nitrogén-oxid-kibocsátás engedélyezett kilométerenként. Az eddigi információk szerint a 2.0 literes EA189-es motort "hekkelték" meg, hogy megfeleljen az amerikai szabványoknak. Ilyeneket egyébként a győri Audi gyárban is összeszerelnek. Becslések szerint 11 millió gépkocsiba telepítettek speciális szoftvert. A VW-konszern szinte valamennyi terméke gyanúba keveredett: az Audi mellett a Volkswagen a Seat és a Skoda is. A hétvégén vált ismertté, hogy nemcsak a személyautóknál, hanem a kishaszon-járműveknél is csaltak. Talán csak a csoport emblematikus márkája, a Porsche marad ki a szórásból.

A magyar kormány is áttekinti a helyzetet

Varga Mihály szavai szerint a kormány már a múlt héten elkezdte az egyeztetést a dízelbotrány kapcsán. Egyelőre nem látszik az ügy hatása, de a nemzetgazdasági miniszter szerint az európai autóvásárlások visszafogása a magyar gazdaság teljesítményének 0,3-0,6 százalékára is hathat.

Olaszországban is felfüggesztették az árusítást
Az árusítás felfüggesztését a német autógyár itáliai igazgatósága rendelte el a VW olaszországi üzleteibe küldött körlevéllel.  
A VW márkákat értékesítő autókereskedők a sajtóban panaszolták el, hogy üzleteik a dízelbotrány kirobbanása óta üresek. 
Az olasz kereskedelmi minisztérium adatai szerint a károsanyag-kibocsátás értékeit manipuláló szoftver mintegy 1 millió VW-járművet érinthet Olaszországban. Ennyit adtak el az érintett márkákból 2008 óta. 
A Corriere della Sera olasz napilap hétfői száma szerint a felfüggesztett autók között lehetnek azok is, amelyeket a VW-csoport az olasz rendőrségnek és csendőrségnek kezdett el szállítani.