Előfizetés

VW-botrány - Bajba kerülhet Közép-Európa

Londoni pénzügyi elemzők szerint Közép-Európa gazdaságai rövid távon érzékelhetően megszenvednék, ha a teszteredmény-hamisítási botrány miatt jelentősebben csökkenne a német Volkswagen autóipari csoport termelése és forgalma.

Az egyik legnagyobb londoni befektetési bankcsoport, a Barclays csütörtökön összeállított átfogó tanulmánya kiemeli, hogy a cég által vizsgált hat ország - Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Szlovénia és Románia - autóipara együtt a világ gépjárműtermelésének 4 százalékát adja; ez kétszerese a 2002-ben mért globális aránynak.

A Barclays számításai szerint az autóipartól e hat országban közvetlenül és közvetve 1,5 millió munkahely függ, és a Volkswagen-érdekeltségek adják ebben az országcsoportban a járműtermelés átlagosan 43 százalékát. A ház azt a helyzetet modellezte, hogy a Volkswagen termelése és forgalma a botrány miatt 20 százalékkal visszaesik, és ennek hatása a hat vizsgált közép-európai EU-gazdaság mindegyik ipari szektorában arányosan érződik.

A Barclays elemzőinek szimulációs számításai szerint e forgatókönyv közvetlen, első körös hatása a hazai össztermék (GDP) arányában 0,58 százalék és 0,02 százalék közötti mértékben vetné vissza az érintett közép-európai gazdaságok éves teljesítményét.

Ez önmagában mérsékelt hatás lenne, ám ez csak az első körben érvényesülő közvetlen gazdasági következményeket jelentené, és nem tartalmazza például az exportveszteségeket, márpedig a térségi gazdaságokról közismert, hogy az export változásai erőteljesen befolyásolják teljesítményüket, és ez már jelentős második körös hatásokkal járna - hangsúlyozzák a Barclays londoni elemzői. A cég szerint e bővebb körbe tartozhatnának a potenciális munkaerő-leépítések vagy a rövidített munkaidő bevezetése, amely a béreket is csökkentené, és emiatt visszaesne a kiskereskedelmi forgalom is.

Mindezt egybevetve a teljes negatív hatás az első körben jelentkező gazdasági veszteségek kétszeresét-háromszorosát is elérné a Barclays számításai alapján.

A ház által kidolgozott modell az elemzéshez fűzött táblázatos kimutatás szerint azt jelzi, hogy a Volkswagen termelésének 20 százalékos visszaesése a magyar gazdaságban az éves GDP-érték 0,24 százalékának megfelelő közvetlen veszteséget okozna. A legérzékenyebb Csehország esetében ez az arány 0,58 százalék, Szlovákiában 0,26 százalék, Lengyelországban 0,1 százalék, Romániában 0,04 százalék, Szlovéniában 0,02 százalék. Ez azonban csak az első körben elszenvedett közvetlen veszteség lenne, és ehhez járulnának a további negatív hatások, amelyek a Barclays becslése szerint kétszeresére-háromszorosára is emelhetik a nemzetgazdasági szintű veszteségeket.

A Volkswagen-botrány lehetséges közép-európai és magyarországi hatásait a londoni elemzői közösség meglehetősen vegyesen ítéli meg; borúlátó és viszonylag derűlátó elemzések egyaránt születtek.

A Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni elemzőrészlegének (BofA Merrill Lynch Global Research) közgazdászai az általuk is a lehetséges legrosszabbnak nevezett forgatókönyvükben azt modellezték, hogy mi történik, ha a közép-európai EU-térség autóiparát a 2009-es pénzügyi válsághoz mérhető sokk éri. A ház számításai szerint egy ilyen szélsőséges forgatókönyv megvalósulása 1-1,5 százalékpontot is lefaraghatna a Volkswagen-botrányra a térségen belül legérzékenyebbnek tartott cseh és magyar gazdaság éves növekedési üteméből.

A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének elemzői úgy vélekedtek azonban, hogy a Volkswagen-botrány elsődleges következménye nem az új autók eladásának általános visszaesése lesz, hanem inkább a helyettesítési hatás érvényesülése, vagyis a kereslet valószínűleg átirányul más márkákra, illetve a dízelmotoros járművekről a benzinmotoros autókra.

Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakértői a Volkswagen-botrány várható közép- és kelet-európai gazdasági hatásairól összeállított tanulmányukban szintén azt jósolták, hogy ha észlelhető lenne is a Volkswagen járművei iránti kereslet bármilyen visszaesése, azt valószínűleg ellentételezné más márkák keresletének növekedése.

A ház szerint ráadásul a korábbi hasonló iparági incidensek tapasztalataiból megítélhetően még az sem egyértelmű, hogy a Volkswagen járműveinek kereslete - eltekintve a legközelebbi néhány hónaptól - hosszabb távon jelentősen visszaesne. Amikor például a Toyota 2009-ben, vagy a General Motors 2014-ben tömeges autó-visszahívásokra kényszerült különböző hibák miatt, ez nem gyakorolt különösebben érezhető hatást termelésükre.

Görbicz még "anyásan" mozog a pályán

Publikálás dátuma
2015.10.08. 20:16
FOTÓ: Népszava
Háromszázhuszonkilenc nap után ismét a pályán ünnepelte a közönség Görbicz Anitát, a klasszis kézilabdázót. Anita lassan négy hónapja úgy ébred, hogy kisfia mosolya köszönti a szomszédos szobában. És most leginkább erről beszél, pontosan úgy, ahogy a boldog anyukák szoktak - írja a Bors.

A lap hosszabb interjút közöl a kiváló sportolóval, ebből idézünk részleteket:

- Mennyire sikerül kettéválasztani az anyai és a profi sportolói szerepet? Amint kilép az ajtón, már működik?

- Most még nehéz, mert nagyon élvezem, hogy anya vagyok. Ilyen „minőségemben” is lépek be a csarnokba, de a pályán már sportoló vagyok. A mozgásomon látszik azért, hogy anyás vagyok...

- Árulja már el: az milyen?

Lassú. A gyorsaságomon kell még javítanom, a kézilabdával már nincs gondom.

- ....Szóval ha egy ismert ember vajúdik és szül, elengedheti magát éppúgy, ahogy egy civil ember, vagy végig figyelnie kell arra is, hogy Görbicz Anitáról ne kezdjenek el sztorik keringeni, hogy hogyan adott életet a kisfiának?

-Terhességem alatt folyton azt kérdezték tőlem, hogy nem félek-e. Mindig azt mondtam, hogy nem, mert tudom, hogy fájni fog. Abban bíztam, hogy semmi komplikáció nem akad, tehát csak rajtam múlik, hogy normális, átlagos szülés legyen az enyém is. Boldizsár már ott is nagyon jó gyerek volt, két óra alatt megszületett. Annak utólag is örülök, hogy édesanyámmal voltam a szülőszobában, Ottó pedig már pólyában láthatta a kisfiát. A kórházban mellettem a két végletet láttam: az egyik vajúdó anya síri csöndben szült, a másik nagyon kiabált. Én sem akartam kiabálni, anyukám azt mondta, ez így is volt.

- Az a tény, hogy a szülés után három hónappal visszatért a szakmájához, akár támadási felület is lehet – tudom, hogy van, aki már megkapta, hogy maradna inkább otthon a gyerekkel. Ez zavarja?

- Nem. Nézze, a pályám során kaptam már hideget-meleget mindenért, aki emiatt tesz most rám megjegyzést, tegye. Én tudom, hogy a gyermekemért mit teszek meg, a konvenciók e tekintetben tényleg nem érdekelnek. A fiam reggelente széles mosollyal köszönt, ezt nem veszik el tőlem.

A teljes interjút itt olvashatja!

Kapcsolódó
Görbicz újra a keretben

Görbicz még "anyásan" mozog a pályán

Publikálás dátuma
2015.10.08. 20:16
FOTÓ: Népszava
Háromszázhuszonkilenc nap után ismét a pályán ünnepelte a közönség Görbicz Anitát, a klasszis kézilabdázót. Anita lassan négy hónapja úgy ébred, hogy kisfia mosolya köszönti a szomszédos szobában. És most leginkább erről beszél, pontosan úgy, ahogy a boldog anyukák szoktak - írja a Bors.

A lap hosszabb interjút közöl a kiváló sportolóval, ebből idézünk részleteket:

- Mennyire sikerül kettéválasztani az anyai és a profi sportolói szerepet? Amint kilép az ajtón, már működik?

- Most még nehéz, mert nagyon élvezem, hogy anya vagyok. Ilyen „minőségemben” is lépek be a csarnokba, de a pályán már sportoló vagyok. A mozgásomon látszik azért, hogy anyás vagyok...

- Árulja már el: az milyen?

Lassú. A gyorsaságomon kell még javítanom, a kézilabdával már nincs gondom.

- ....Szóval ha egy ismert ember vajúdik és szül, elengedheti magát éppúgy, ahogy egy civil ember, vagy végig figyelnie kell arra is, hogy Görbicz Anitáról ne kezdjenek el sztorik keringeni, hogy hogyan adott életet a kisfiának?

-Terhességem alatt folyton azt kérdezték tőlem, hogy nem félek-e. Mindig azt mondtam, hogy nem, mert tudom, hogy fájni fog. Abban bíztam, hogy semmi komplikáció nem akad, tehát csak rajtam múlik, hogy normális, átlagos szülés legyen az enyém is. Boldizsár már ott is nagyon jó gyerek volt, két óra alatt megszületett. Annak utólag is örülök, hogy édesanyámmal voltam a szülőszobában, Ottó pedig már pólyában láthatta a kisfiát. A kórházban mellettem a két végletet láttam: az egyik vajúdó anya síri csöndben szült, a másik nagyon kiabált. Én sem akartam kiabálni, anyukám azt mondta, ez így is volt.

- Az a tény, hogy a szülés után három hónappal visszatért a szakmájához, akár támadási felület is lehet – tudom, hogy van, aki már megkapta, hogy maradna inkább otthon a gyerekkel. Ez zavarja?

- Nem. Nézze, a pályám során kaptam már hideget-meleget mindenért, aki emiatt tesz most rám megjegyzést, tegye. Én tudom, hogy a gyermekemért mit teszek meg, a konvenciók e tekintetben tényleg nem érdekelnek. A fiam reggelente széles mosollyal köszönt, ezt nem veszik el tőlem.

A teljes interjút itt olvashatja!

Kapcsolódó
Görbicz újra a keretben