Halál, élet, romantika a Fesztiválzenekarral

Vannak olyan estek, amelyek után az ember úgy érzi, ezt nagy kár lett volna kihagyni. Előre persze soha nem lehet biztosan tudni, ilyen lesz-e az a bizonyos este. Bár azért vannak garanciák, amelyek eddig még nem csalták meg a várakozót. A világhírű Budapesti Fesztiválzenekar művészeinek mindenkori magas színvonalú játéka garancia. Így lesz ez nyilván október 15-16-17-én este a Zeneakadémián is. 

A művek közül az első Richard Strauss fiatalkori szimfonikus költeménye a “Halál és megdicsőülés”, amely a romantika legnagyobb halálzenéinek egyike. Mellesleg a komponista hatvan évvel később a halálos ágyán döbbent rá, hogy egészen fiatalon mennyire pontosan meg tudta fogalmazni, milyen a halál közeli állapot. A másik biztosan garantált sikerdarab a skandináv lélek tökéletes megjelenítője, a finnországi svéd zeneszerző, Jean Sibelius IV. Szimfóniája. Ebben az 1911-ben született zeneműben egyedülálló módon ötvöződik a csúcsán épp túljutott romantika és a modernizmus kezdetét jelentő új irány. Az északi vágyak állnak szemben a romantikát lassan elhagyó, az új világot kereső váratlanul vad érzésekkel.

A hangverseny garantált befutója pedig a nemzetközileg elismert, gyönyörű és különös zenei erővel éneklő szoprán szólista, a német Sophie Klussmann. Őt az amerikai színdarabokért rajongó közönség is jól ismeri, John Malkovich ugyanis két színházi szerepre is alkalmasnak találta, biztosan nem véletlenül. Klussmann Benjamin Britten Rimbauld versekre írt dalciklusát adja elő a BFZ-vel. Ebből a néhol humoros, néhol nagyonis mélyre menő, olykor pedig a romantikát is felidéző álmokat kergető dalsorból később balett is készült.

Az estek nagy ásza pedig Marek Janowski, a lengyel származású nemzetközi porondon régóta a legnagyobbak között szereplő karmester. Őt korábban az opera érdekelte leginkább, talán nincs is olyan operaszínpad, amelynek ne állt volna a zenekari árkában karmesterként. Aztán felhagyott a nagy operák vezénylésével, s teljes odaadással fordult a német romantikus szerzők felé. Elsősorban Wagner ás Csajkovszkij műveinek dirigálásával került az élre, persze a világ zeneirodalmának számtalan más művével is nagy sikereket aratott a zenei élet legfontosabb helyszínein. Nem először lép fel a Fesztiválzenekarral, amelynek tagjai mindig nagy örömmel fogadják, mert ahogy mondják, érzik és értik egymást.

Szerző

A dízelbotrány más márkákat is érint

Egy magyar magánbefektető perli a Volkswagen AG-t - írta közleményében a befektetőt képviselő Mihalics Ügyvédi Iroda. Azért nyújtották be a Fővárosi Törvényszéken a keresetet, mert ügyfelük az autógyártó által manipulált károsanyag-kibocsátási értékekkel összefüggésben részvényárfolyam-veszteséget szenvedett el – számolt be a vs.hu. 

Az Európai Beruházási Bank (EIB) is figyelemmel kíséri az időközben a Standard&Poor's által A mínuszra leminősített Volkswagen-csoport körüli fejleményeket. Egy német lapnak adott interjújában Werner Hoyer, az EIB elnöke úgy fogalmazott, a bank visszakérheti a Volkswagennek korábban nyújtott, mintegy 1,8 milliárd eurót kitevő hitelösszeget a botrány miatt - írja a BBC.

Ugyanakkor az egyik legnagyobb lengyel autóipari beszállító, a Boryszew Group menedzserei nagyon drukkolnak annak, hogy a Volkswagen-botrány ne mélyüljön tovább és ne hasson negatívan a cégcsoport megrendeléseire. Folyamatosan kérdezik őket a partnereik, a beszállítóik és a cégcsoport működését részben finanszírozó bankok, hogy hogyan érinti őket a mostani botrány. De egyelőre nem látnak semmilyen változást a Volkswagentől érkező megrendelésekben.

A Volkswagen-csoporton kívül további négy autógyártó néhány dízelmodellje sem teljesíti a károsanyag-kibocsátási szinteket – állítja az Emissions Analytics nevű szervezet.

Miután a Volkswagen csaknem tizenegymillió autóját kénytelen visszahívni amiatt, hogy az EA 189-es dízelek csak szoftveres trükkel teljesítették az emissziós határértékeket, újabbnál újabb márkákról derül ki, hogy valós körülmények között azok is az elvárt értékek sokszorosát pufogják ki. A Guardian brit napilap cikkében említett Emissions Analytics valós körülmények közötti mérései szerint a Volkswagen-konszernes autókon túl a korábban már hírbe hozott Renault-, Nissan-, Hyundai-, Citroën-, FIAT- és Jeep, valamint Volvo-modellek mellé már a Mercedes-Benz, a Honda, a Mazda és a Mitsubishi dízelei is felírhatók a nitrogén-oxid (NOx)-kibocsátásból a valóságban a katalógusérték sokszorosát hozók listájára.

Szerző

A dízelbotrány más márkákat is érint

Egy magyar magánbefektető perli a Volkswagen AG-t - írta közleményében a befektetőt képviselő Mihalics Ügyvédi Iroda. Azért nyújtották be a Fővárosi Törvényszéken a keresetet, mert ügyfelük az autógyártó által manipulált károsanyag-kibocsátási értékekkel összefüggésben részvényárfolyam-veszteséget szenvedett el – számolt be a vs.hu. 

Az Európai Beruházási Bank (EIB) is figyelemmel kíséri az időközben a Standard&Poor's által A mínuszra leminősített Volkswagen-csoport körüli fejleményeket. Egy német lapnak adott interjújában Werner Hoyer, az EIB elnöke úgy fogalmazott, a bank visszakérheti a Volkswagennek korábban nyújtott, mintegy 1,8 milliárd eurót kitevő hitelösszeget a botrány miatt - írja a BBC.

Ugyanakkor az egyik legnagyobb lengyel autóipari beszállító, a Boryszew Group menedzserei nagyon drukkolnak annak, hogy a Volkswagen-botrány ne mélyüljön tovább és ne hasson negatívan a cégcsoport megrendeléseire. Folyamatosan kérdezik őket a partnereik, a beszállítóik és a cégcsoport működését részben finanszírozó bankok, hogy hogyan érinti őket a mostani botrány. De egyelőre nem látnak semmilyen változást a Volkswagentől érkező megrendelésekben.

A Volkswagen-csoporton kívül további négy autógyártó néhány dízelmodellje sem teljesíti a károsanyag-kibocsátási szinteket – állítja az Emissions Analytics nevű szervezet.

Miután a Volkswagen csaknem tizenegymillió autóját kénytelen visszahívni amiatt, hogy az EA 189-es dízelek csak szoftveres trükkel teljesítették az emissziós határértékeket, újabbnál újabb márkákról derül ki, hogy valós körülmények között azok is az elvárt értékek sokszorosát pufogják ki. A Guardian brit napilap cikkében említett Emissions Analytics valós körülmények közötti mérései szerint a Volkswagen-konszernes autókon túl a korábban már hírbe hozott Renault-, Nissan-, Hyundai-, Citroën-, FIAT- és Jeep, valamint Volvo-modellek mellé már a Mercedes-Benz, a Honda, a Mazda és a Mitsubishi dízelei is felírhatók a nitrogén-oxid (NOx)-kibocsátásból a valóságban a katalógusérték sokszorosát hozók listájára.

Szerző