Újabb kellemetlen meglepetésben lehet részük azoknak, akik korábban a romániai Astra biztosítónál kötötték meg kötelező gépjármű felelősségbiztosításukat (kgfb), a szerződésüket a cég csődje után felmondták és új biztosítót kerestek. Lapunk úgy értesült, hogy a napokban több volt astrás ügyfél is levelet kapott a leendő új biztosítójától, amelyben az áll, hogy nem köthetnek új szerződést, mivel a Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer (KNYR) szerint még mindig él a régi szerződés a romániai biztosítóval, ezért a rendszerben nem lehet új biztosítást regisztrálni.
Ahogy arról korábban lapunk beszámolt, az Astra biztosítót még augusztusban nyilvánította fizetésképtelenné a román pénzügyi felügyelet, amely így a cég működési engedélyét is visszavonta. A biztosítónál több mint 150 ezer magyar ügyfélnek volt kgfb-je, akik csődjelentés után egyre nagyobb bajba kerültek. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ekkor úgy tájékoztatott, az ügyfelek szeptember 30-ig közös megegyezéssel felmondhatják még le nem járt szerződésüket a biztosító fióktelepétől levélben kapott megállapodás aláírásával. Ezt követően pedig már szerződhetnek új biztosítóhoz.
A legtöbben így is tettek, s szinte azon nyomban kerestek új biztosítót. Úgy tudjuk azonban, hogy az Astránál belassult az ügyintézés, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a romániai cég hazai irodái szinte teljesen kiürültek, alig néhány ügyintéző tartja a frontot, másrészt pedig augusztus vége, vagyis a biztosító bezárása óta az Astra számítógépes rendszere sem működött tökéletesen. A legutóbbi információk szerint a mintegy 130 ezer felmondásból eddig körülbelül csak 30 ezret tudtak feldolgozni.
- A régi biztosítónak kell jeleznie a rendszerben, ha már nem él a biztosítás. Ha ez nem történik meg, komoly gondot jelenthet még ügyfelek sokaságának, hiszen a központi nyilvántartó rendszer ellenére az Astra már nem fogja elismerni a szerződéseket, új biztosítást pedig nem fogad a rendszer - mondta Németh Péter. A CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója szerint kiderülhet, hogy astrás ügyfelek ezreinek most gyakorlatilag két biztosítónál is van kgfb-je, azonban egyik sem nyújt fedezetet. - Ráadásul ebben a kaotikus helyzetben így fedezetlenségi időszakba is kerülhetnek az érintett ügyfelek, ami adott esetben büntetéssel is jár - mutatott rá Németh, hozzátéve: ilyen helyzettel a magyar biztosítási szakma még nem találkozott, nincsenek rutin megoldások.
A szakértő azt javasolja az érintett ügyfeleknek, ha megkapják az értesítést új biztosítóiktól, ne forduljanak harmadik céghez, mert azzal még nagyobb lenne a káosz. - Írjanak vissza a biztosítónak, hogy az MNB módszerével jártak el, a felmondás megtörtént az Astránál. Ezt dokumentumokkal is bizonyítani lehet. Arról az ügyfelek nem tehetnek, hogy a központi rendszerben ezt még nem intézték - mondta Németh. Ha káreset történik, azt is minden esetben dokumentálni kell a későbbi kárrendezés érdekében.
Azt még nem lehet tudni, pontosan meddig tart a helyzet rendezése, de a szakemberek abban reménykednek, heteken belül megoldódik. A Magyar Biztosítók Szövetsége úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a KNYR informatikai fejlesztése a kötelező biztosításokról szóló törvény október 8-án hatályba lépett módosítása értelmében már megkezdődött, amely a jövő hét folyamán élesíthetővé is válik. "Azt mindenképpen megerősítjük, hogy a piaci szereplők többször, több fórumon kijelentették, hogy ebben a speciális helyzetben is elsődleges szempontként veszik figyelembe a biztosítatlanság elkerülését és intézkedéseiket ennek maximális figyelembe vételével teszik meg" - írták.
MNB: a biztosítóknak szerződniük kell
A biztosítóknak október 1-jei határidővel akkor is be kell fogadniuk a - korábbi szerződésüket szeptember 30-ig közös megegyezéssel megszüntetett, és ezt jelző - volt Astra-biztosítottak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási ajánlatát, ha az Astra Biztosító még nem jelentette be a központi kártörténeti nyilvántartási rendszerben (KKNYR) a régi szerződés lezárultát - közölte a Magyar Nemzeti Bank. Az MNB álláspontja szerint - függetlenül attól, hogy a régi szerződés kapcsán a kötvénynyilvántartásban, illetve a KKNYR-ben milyen adatok szerepelnek (vagy nem szerepelnek) - a biztosítóknak az új szerződést érvényesnek kell elfogadniuk, és ekként rögzíteni belső nyilvántartásukban. Ha egy biztosító a KKNYR-ből visszakapott hibaüzenet miatt - visszamenőleges hatállyal - esetlegesen saját belső nyilvántartásában törölte a nála kötött új szerződést, azt ismételten köteles rögzíteni és a tartalma szerint kezelni.
A jegybank megjegyzi: ennek feltétele, hogy az ügyfél az új biztosítóhoz benyújtott kgfb-szerződéskötési ajánlatán előző biztosítóként az Astra Biztosítót, a régi kgfb-szerződés megszűnésének okaként közös megegyezést, az új szerződés kockázatviselési kezdeteként pedig 2015. október 1-jét tüntette fel. Az új biztosítótól elvárt az is, hogy az Astra Biztosítóval kötött régi kgfb-szerződés 2015. szeptember 30-i időponttal, közös megegyezéssel történt megszüntetéséről a kötvénynyilvántartásnak és a KKNYR-nek adatot szolgáltasson.
Az MNB felidézi, hogy a kgfb-t szabályozó törvény 2015. október 8-án hatályba lépett módosítása szerint egy itthon fióktelepet működtető vagy határon átnyúló szolgáltatást nyújtó biztosító - így az Astra - anyaországi felügyeleti engedélyének visszavonása, illetve az MNB erről szóló nyilvános tájékoztatása után annak magyarországi kgfb-ügyfelei azonnal új szerződést köthetnek egy másik biztosítónál. Régi biztosításuk az új szerződés kockázatviselésének kezdete előtti napon automatikusan megszűnik. Így tehát a probléma a továbbiakban átszerződni kívánó Astra kgfb-ügyfeleket már nem érinti.