kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás;

Fotó: Thinkstock

- Drágulnak a jövő évi kötelező díjak

Az első elemzések szerint a várakozásoknak megfelelően nőnek a kötelező biztosítási tarifák a biztosítók által hétfőn közzétett díjak alapján - közölték a biztosításközvetítők, megjegyezve, hogy az átlagdíjak pontosabb alakulásáról majd csak a kötések ismeretében lehet képet alkotni.

A vasárnap éjféli határidőig a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításban (kgfb) érintett 14 biztosító közül 13 hirdetett új tarifát az év végi kampányidőszakra - közölte a Netrisk.hu hétfőn.

Az előzetes számításaik szerint az új kötések átlagdíja a 15 ezer forintos szintet is átlépheti. Noha az idén már az autósoknak csak mintegy 40 százaléka érintett az év végi kampányban, a váltók száma újra megközelítheti a tavalyi szintet, mivel várhatóan a még a csődbe ment Astránál maradó 30-40 ezer autós többsége is ebben az időszakban keres majd másik biztosítót kötelezőjéhez - közölték.

Újdonság, hogy egy, a tavaly az élmezőnyben végző biztosító nem is hirdetett külön tarifát a kampányra, és bár a kedvezmények struktúrája érdemben nem változott, idén az is előfordul, hogy a január elsejei évfordulóhoz nem kedvezmény, hanem pótdíj kapcsolódik.

A kampányban biztosítást váltó autósok célja a Netrisk szerint az idén a díjemelés mértékének mérséklése lehet, ezt elsősorban a kármentes vezetéssel, illetve egyidejű casco- vagy lakásbiztosítás megkötésével lehet elérni, de kedvezményt adnak a biztosítók az éves díj egyösszegű befizetése, a bankszámláról történő utalás, illetve az elektronikus kommunikáció vállalására is. A kedvezmények együttes alkalmazásával 40-50 százalékos díjkedvezményt is el lehet érni - tették hozzá.

A mostani emelés illeszkedik a két-három éve tartó díjemelési tendenciába, vagyis kis mértékű és folyamatos - közölte a Biztosítás.hu alkuszi portál. Számításaik szerint a tavalyelőtti 11 500, majd a tavaly novemberi 12 500 forintos átlagdíjak után az idén már 14 000 forint (+ adó) fölötti átlagdíjakra számíthatnak az autósok.

Ez persze még mindig nem éri el az évközi szerződések 23 000 forint (+ adó) átlagdíjait, azonban tudni kell, hogy míg novemberben sok a B10-es bónuszban lévő, alacsonyabb díjat élvező szerződés, addig az évközben kötődő szerződések esetében, az új autó vásárlások miatti drágább, A00-ás alap bónusz fokozata dominál - jegyezték meg.

Az autósonként várható 1500-2000 forintos éves emelést szerintük az "ingerküszöb" alá lőtték be a biztosítók, a korábbi kampányokban 3000 forint volt az a határ, amely a legtöbbeket már biztosítóváltásra sarkallt.

A mostani díjemelésből tehát látszik, hogy a biztosítók nem szeretnék elveszíteni meglévő ügyfeleiket, azonban alapot próbálnak teremteni a növekvő káraik kifizetésére - állapítja meg a Biztosítás.hu.

A mintegy 4,2 milliós magyar járműállományból már csak azok kötelező biztosítása jár le az év végével, amelyekre azt 2010 előtt kötötték. Az azóta vásárolt járműveknél a vásárlástól számítva egy évig tart a biztosítás hatálya, akkortól lehet másik biztosítót választani.

A biztosítók év közben is módosíthatják a kgfb díjaikat, annyi a kikötés, hogy azokat 60 nappal korábban kell meghirdetni. Így azoknak a társaságoknak, amelyek a jövő év január elsejétől új díjjal akarnak szerződést kötni az ügyfelekkel, szintén meg kell hirdetniük a tarifákat november másodikán a saját internetes felületükön, valamint a felügyelet és a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) honlapján.

Mabisz: drágulnak, de még így is alatta maradnak a régiós szintnek
Romániában kétszer, Németországban négyszer annyit kell kifizetniük az autósoknak a kgfb-re, mint Magyarországon - mondta Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) kommunikációs főosztályvezetője
A várható drágulás okai között említette, hogy 2015 első fél évének végén az átlagdíj Magyarországon évi 21 900 forint volt, miközben a biztosítók átlagosan egy kárra 490 ezer forintot fizettek ki. A kgfb átlagos díja 2009-ben még 34 800 forint volt - tette hozzá.
A főosztályvezető elmondta azt is, hogy a becslések szerint a kgfb-t nem fizetők számát a szakértők mintegy 100 ezerre becsülik.
A mostani kampányban a kgfb-vel rendelkezők mintegy 44 százaléka érintett, akik még 2010 előtt vásárolták gépjárművüket, az ő biztosításuk az év végén jár le. Az azóta vásárolt járműveknél a vásárlástól számítva egy évig tart a biztosítás hatálya, akkortól lehet másik biztosítót választani.