repülőgép-szerencsétlenség;Abdel Fattah el-Sziszi;orosz gép;

2015-11-06 06:38:00

A terror sem zárható ki

Egyre több forrás erősíti meg, hogy mégiscsak robbanás okozhatta az Egyiptomban lezuhant orosz gép tragédiáját. A kairói vezetésnek annyira nem tetszik ez az álláspont, hogy komoly feszültséget szült Abdel Fattah el-Sziszi egyiptomi elnök és David Cameron brit külügyminiszter tegnapi londoni tárgyalásán is. Eközben sorra jelentik be az európai légitársaságok, hogy nem repülnek azon a légifolyóson, ahol az orosz repülőgép lezuhant.

Az egyiptomi hatóságok igyekeznek kizárni, hogy terrorcselekmény okozta volna a Sínai-félszigeten szombaton lezuhant orosz utasszállító repülőgép tragédiáját, amelyben 224 személy vesztette életét. Nemzetközi szakértők is kiemelték, hogy a történtekért felelősséget vállaló Iszlám Állam terrorcsoport egyiptomi ágának biztosan nincs egy 10 ezer méteres repülési magasságon lévő gép lelövéséhez szükséges rakétája. A turizmus visszaesését amúgy is megérző Egyiptomnak létérdeke a biztonság szavatolásának hangsúlyozása. Ezért is okozott tegnap feszültséget Sziszi elnök és David Cameron londoni tárgyalásain az, hogy az angol hatóságok megtiltották a Sharm-el-Sheikből Nagy-Britanniába tartó járatok felszállását.

A brit rendkívüli események idején döntő csoport, a COBRA szerda esti ülése után London kijelentette, hogy bár még tart a vizsgálat nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy mi okozta a katasztrófát, de a legutóbbi információk alapján a brit kormányban "az az aggály támadt", hogy a repülőgép egy robbanószerkezet miatt zuhant le. Philip Hammond külügyminiszter csütörtöki nyilatkozataiban egyenes utalásokat tett arra, hogy az Iszlám Állam nevű dzsihadista terrorszervezetet terhelheti a felelősség a múlt hét végén Egyiptomban lezuhant orosz utasszállító repülőgép katasztrófájáért.

Számeh Sukri, egyiptomi külügyminiszter a BBC-nek nyilatkozva "elsietettnek és megalapozatlannak" nevezte London szerdán bejelentett intézkedéseit, amelyeket szerinte az eddigi vizsgálatok nem támasztanak alá. Sukri szerint a brit lépéseknek katasztrofális hatásai lesznek az egyiptomi turizmusra. A CNN szerint Metrojet tragédiáját egy, a fedélzetre rejtett bomba okozta, amelyet az Iszlám Állam közvetlenül vagy egy regionális csoportján keresztül, a reptéri személyzet asszisztálásával juttatott fel.

Moszkva egyelőre nem nyilatkozik, Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök tegnap is óvott az elhamarkodott következtetések levonásától. Dmitrij Peszkov elnöki szóvivő pedig leszögezte, amíg a szakértői vizsgálat tart, minden csak feltételezésnek tekinthető. Vlagyimir Putyin eddig csupán annyit mondott, ha beigazolódik, hogy az IS áll a háttérben, akkor a terrorszervezet súlyos árat fizet majd a merényletért. Eközben az orosz MetroJet légitársaság, amelyhez a lezuhant gép is tartozott, tegnap jelezte, leállítja Airbus A321 típusú utasszállítóit, hogy szakemberei átvizsgálhassák mindegyiket.

Rejtélyes Antonov

Egyelőre marad a homály a Dél-Szudánban lezuhant orosz teherszállító repülőgép tragédiája kapcsán is. Még az sem tisztázódott, hogy a szerdai repülőgép szerencsétlenségnek összességében hány áldozata van, mint ahogy az sem, hogy egyáltalán hányan tartózkodtak a gépen. A holttestek keresése folytatódik anélkül, hogy kiderült volna, hány személyt kell keresni. Az eddig napvilágot látott, erre vonatkozó értesülések eltérőek, egyesek 20, mások 12, illetve 17 személyről tudnak, miközben a halottak számáról szóló jelentések szerint ez lehetetlen.

A dél-szudáni közlekedési miniszter tegnapi bejelentése szerint a katasztrófában 36-an haltak meg, két utast élve sikerült kimenteni a gép roncsából, de egyikük később életét vesztette. Szerdán még egyes jelentések 41 áldozatról szóltak, mások szerint 15 személy vesztette életét. Olyan értesülések is napvilágot láttak, hogy a becsapódó roncs mintegy 10, a földön tartózkodó személyt is megölt, mások ugyancsak szemtanúkra hivatkozva cáfolják ezt.

A bizonytalanságot vélhetően az okozza, hogy a gépen a megengedettnél többen tartózkodtak, egyes vélemények szerint magát a katasztrófát is ez okozhatta. A z ellentmondásokat az is táplálhatja, hogy a gyártó, egykoron szovjet Antonov cég jelenleg ukrán állami tulajdonban van, de a járatot örmény társaság működtette. A gyártó már szerdai közleményében azt állította, hogy a szerencsétlenül járt An-12B típusú gép nem esett át a megfelelő javításokon és felújításon, ezért nem szabadott volna repülnie.

Az utolsó turnus a héten jön haza

Sorra jelentik be az európai légitársaságok, hogy nem repülnek arrafelé, ahol az orosz repülőgép lezuhant. Az Egyesült Királyság, Írország, Hollandia és Ukrajna is megtiltotta repülőgépeinek, hogy a Sínai-félsziget felett repüljenek át, ahogy a német Lufthansa sem repül Sarm-el-Sejkbe. A brit külügyminisztérium módosította utazási útmutatóját is, felszólítva a brit állampolgárokat arra, hogy a legszükségesebb eseteket leszámítva ne látogassanak Sarm-el-Sejkbe. Pénteken megkezdi a kormány az egyiptomi hatóságokkal és a légitársaságokkal együttműködésben a Sarm-el-Sejkben tartózkodó mintegy kétezer brit állampolgárt hazaszállítását.

A brit védelmi minisztérium csütörtökön bejelentette, hogy "kis létszámú brit katonai kontingenst" vezényelt Sarm-es-Sejkbe. A kontingens feladata az, hogy segítsen az üdülőhelyen tartózkodó brit konzuli személyzetnek "logisztikai és biztonsági" ügyekben. A holland igazságügyi minisztérium is bejelentette, hogy az ország légitársaságai vasárnapig nem indítanak járatokat Sarm-el-Sejkbe, és további intézkedésig mindenkit eltanácsol attól, hogy az egyiptomi üdülőhelyre repüljön. A kormány közölte azt is, hogy az egyiptomi üdülőövezetben jelenleg 408 holland állampolgár tartózkodik, akiknek az utazásszervezőkkel kell egyeztetniük a hazajutásuk ügyében.

A magyar Külgazdasági és Külügyminisztériumnál nem tudták pontosan megmondani, hány magyar van jelenleg Egyiptomban, de a tárca a Magyar Utazási Irodák Szövetségétől kapott tájékoztatásra hivatkozva azt közölte, hogy a Sarm-el-Sejkben tartózkodó utolsó turnus (mintegy 200 fő) ezen a héten utazik vissza Magyarországra. Magyarországról nincs közvetlen járat Sharm-el-Sheikh-be, csak a Vörös-tenger mellett fekvő Hurghadára repül a Wizz Air. A társaság folyamatosan vizsgálja a hálózat biztonságát, és folyamatosan figyelemmel kísérik a hivatalos jelentéseket, de pillanatnyilag nincs járattörlésről szóló döntés érvényben. A Külügyminisztérium egyiptomi utazással kapcsolatban csak a Sínai-félsziget északi és középső részét jelöli utazásra nem javasolt térségnek.