Ma már minden negyedik ember él az online vásárlás lehetőségével, igaz ennek a nagyjából 2,3 millió embernek csak a 41 százaléka teszi ezt napi szinten - mondta a szuper pénteket bejelentő tájékoztatóján Várkonyi Balázs, az Extreme Digital, a hazai online áruház vezérigazgatója.
A régiós országokra is jellemző a fővárosközpontúság, legalábbis ami az online vásárlókat illeti. Érdekes módon Magyarország ebből a sorból kilóg és a felhasználóknak alig negyede budapesti.
A webáruházak kínálatában túlnyomóan műszaki, háztartási, szórakoztató elektronikai cikkek találhatók - ez az Extreme Digital esetében eléri a 80 százalékot -, de egyre többen vásárolnak interneten babaápolási termékeket és állateledelt. Különösen a nagy kiszerelésű, 25-30 kilós kutyatápot veszik meg a gazdák az online felületeken.
A szakember elmondta, Magyarországon még jóval kisebb mértékű a hitel-, illetve bankkártya használat az internetes vásárlások esetében, mint a Amerikába, vagy Nyugat-Európában. A vásárlók nagyjából fele ugyan már házhoz szállíttatja a megrendelt terméket, de csak 10 százalékuk fizet online konstrukcióban. Várkonyi szerint jelentős mértékben növeli a bizalmat, hogy a törvényi előírás értelmében 14 napig a webáruházak kötelesek visszavenni a vevőtől a terméket.
A Népszava kérdésére Várkonyi Balázs közölte, 2014-ben a hazai online kereskedelem árbevétele elérte a 230 milliárd forintot, s ez idén 20-30 százalékkal bővülhet. A vasárnapi zárva tartás a cég offline üzleteit érinti, de a várakozásokkal szemben nem szombatra helyeződött át a vásárlási láz, hanem csütörtök-péntekre, de így is okoz bizonyos veszteséget. Az Extreme Digital vezetője nem zárta ki, hogy az online kereskedők ásványvizet, tartós élelmiszereket is forgalmazhatnak majd, és ebben versenytársai legyenek az áruházláncoknak.