kereskedelem;fekete péntek;árengedmény;webáruházak;

2015-11-12 06:24:00

A jövő héten jön a Fekete Péntek

Jövő hét pénteken, november 20-án, egy héttel a világnap előtt lesz Magyarországon az úgynevezett Black Friday, a Fekete Péntek, amikor 10-70 százalékos árengedménnyel kínálnak a webáruházak több ezer terméket. Az Amerikából származó kereskedelmi előkarácsonyi akciót először tavaly rendezték meg. Az esemény nyertesei az amúgy is egyre nagyobb forgalmat elkönyvelő webáruházak lehetnek.

Ma már minden negyedik ember él az online vásárlás lehetőségével, igaz ennek a nagyjából 2,3 millió embernek csak a 41 százaléka teszi ezt napi szinten - mondta a szuper pénteket bejelentő tájékoztatóján Várkonyi Balázs, az Extreme Digital, a hazai online áruház vezérigazgatója.

A régiós országokra is jellemző a fővárosközpontúság, legalábbis ami az online vásárlókat illeti. Érdekes módon Magyarország ebből a sorból kilóg és a felhasználóknak alig negyede budapesti.

A webáruházak kínálatában túlnyomóan műszaki, háztartási, szórakoztató elektronikai cikkek találhatók - ez az Extreme Digital esetében eléri a 80 százalékot -, de egyre többen vásárolnak interneten babaápolási termékeket és állateledelt. Különösen a nagy kiszerelésű, 25-30 kilós kutyatápot veszik meg a gazdák az online felületeken.

A szakember elmondta, Magyarországon még jóval kisebb mértékű a hitel-, illetve bankkártya használat az internetes vásárlások esetében, mint a Amerikába, vagy Nyugat-Európában. A vásárlók nagyjából fele ugyan már házhoz szállíttatja a megrendelt terméket, de csak 10 százalékuk fizet online konstrukcióban. Várkonyi szerint jelentős mértékben növeli a bizalmat, hogy a törvényi előírás értelmében 14 napig a webáruházak kötelesek visszavenni a vevőtől a terméket.

A Népszava kérdésére Várkonyi Balázs közölte, 2014-ben a hazai online kereskedelem árbevétele elérte a 230 milliárd forintot, s ez idén 20-30 százalékkal bővülhet. A vasárnapi zárva tartás a cég offline üzleteit érinti, de a várakozásokkal szemben nem szombatra helyeződött át a vásárlási láz, hanem csütörtök-péntekre, de így is okoz bizonyos veszteséget. Az Extreme Digital vezetője nem zárta ki, hogy az online kereskedők ásványvizet, tartós élelmiszereket is forgalmazhatnak majd, és ebben versenytársai legyenek az áruházláncoknak.