RTL;Gazdasági Versenyhivatal;

2015-11-12 10:05:00

RTL Klub - Újabb megszorongatással próbálkozik a kormány?

A Gazdasági Versenyhivatal kezdett vizsgálódni a sikeres, és a TV2-t nézettségben rendre lefőző csatornánál, az indoklás szerint a monitorozás  indoka: vajon az első számú, német tulajdonú kereskedelmi tévétársaság visszaél-e piaci erőfölényével. 

Több ügynökségi vezető azon is meglepődött, hogy a GVH a jövő évi terveikről is faggatná a reklámozókat, ami üzleti titoknak minősül - írja az információ birtokába jutott Népszabadság. A lap emlékeztet, hogy az utóbbi években nem csak a nézettségi olló nyílt szét az RTL és a TV2 között: utóbbi a hirdetési bevételekben is alulmaradt riválisával szemben. No persze a két adat szoros összefüggésben van egymással. Piaci források állítják, - így a Népszabadság - hogy ez az RTL volt vezérigazgatójának, Dirk Gerkensnek és a tévé kereskedőházát korábban vezető, a teljes társaság irányítását idén átvevő Vidus Gabriellának volt köszönhető.

Egy, a lap által megkérdezett  médiaügynökség vezető - cége mindkét tévénél vásárol reklámidőt - jelezte: nem érti a GVH-vizsgálatot, az RTL ugyanis nem köti meg a kezét, ahogy vélhetőleg másét sem.  Vagyis az privát döntése, hogy hol vesz reklámidőt, teszi ezt akár kis csatornákon is. Megfogalmazása szerint ami történik olyan, mintha azt vizsgálnák: karácsonyi akciók idején a boltok miért pakolják egy dobozba a borotvahabot és a dezodort. 

A GVH levele sokak figyelmét felkeltette, miután a lapok egy ideje már cikkeznek arról, hogy Gerkens TV2-s leigazolásával felbolydult a piac. A kaszinókirály és filmmogul Andy Vajna cége a múlt héten megállapodott a második legnagyobb kereskedőházzal, az Atmedia Kft.-vel. Januártól a TV2 nem maga árulja a reklámidejét, hanem a további 27 kábelcsatornával szerződésben álló sales house. Ha a TV2-csoport is bekerül a kínálatába, akkor az Atmedia az R-Time-hoz hasonló nagyságú közönségarányt mutathat fel. Ezzel Gerkens még az adásvételi folyamat lezárása előtt átformálná a TV2 üzletpolitikáját, hirdetőket csábítva a tévéhez - írja a Népszabadság

Hozzá vagyunk szokva, hogy versenykörülmények között teljesítsünk
Ezt a Népszavának mondta az RTL programigazgatója, Kolosi Péter. Noha máig az sem tisztázott, hogy a filmügyi kormánybiztos Andy Vajna, vagy a Simicska Lajos üzleti köreit erősítő Fonyó Károly érdekeltségébe kerül-e a TV2, a Vajna által a csatorna élére kinevezett Gerkens mindenfelé azt hangoztatja, hogy a TV2 felvirágoztatására készül, és két éven belül le akarja taszítani az RTL-t a piacvezető kereskedelmi csatorna trónjáról. Kolosi szerint azonban erre fel vannak készülve, hiszen rengeteg vetélytársuk van a piacon. A verseny alapú kihívásokra mindig is fel voltunk készülve, és a jövőben is fel leszünk - jelentette ki lapunknak, hozzátéve, az elmúlt pár évben is voltak olyan időszakok, amikor a verseny erősebb. A sokak szerint a kormánnyal kritikusabbá vált híradó kapcsán pedig leszögezte: a luxemburgi anyacég azt várja el a magyar leányvállalattól, hogy a hírműsorok pártatlanok és függetlenek legyenek, illetve, hogy tartsák be az etikai normákat.