Michelisz: csak a Honda jöhet szóba

Publikálás dátuma
2015.12.09. 06:56
Michelisz Norbert minden szezonban eggyel feljebb tenné a lécet FORRÁS: MICHELISZ NORBERT FACEBOOK-OLDALA
Hiába lett második alkalommal is Michelisz Norbert a túraautó-világbajnokság (WTCC) legjobb nem gyári autóval induló versenyzője, azaz privát világbajnok, mégsem elégedett teljesen a sikerével. A sorozat szünetében az egyik legnagyobb kérdés, hogy a Zengő Motorsport versenyzője megkapja-e az esélyt, hogy egy gyári autóba ülhessen. A Hungaroring és a Groupama Tanpálya új értékesítési pontjának, illetve üzlethelyiségének megnyitó ünnepségén nyilatkozott lapunknak Michelisz.

- Újra te nyerted meg 2012 után a Yokohama Drivers’ Trophyt, azaz privát világbajnok lettél, ám mintha nem lenne teljes az örömöd...

- Pilótaként egy szezon előtt nem lehet belőni az erőviszonyokat. Az elsődleges célom az volt, hogy az ugyanolyan feltételekkel versenyző márkatársak közül én legyek a legeredményesebb. Az enyhe csalódottság annak szól, hogy tavaly ez sikerült, idén viszont sajnos nem.

- Állandó téma mostanában, hogy gyári csapatra váltasz-e. Mennyire befolyásolják majd az érzelmeid a döntésedet?

- Alapvetően érzékeny embernek tartom magamat. Ezt sokszor meg is tapasztalom ebben a rendkívül profi és érzelemmentes sportvilágban. Arra jöttem rá, jó, ha az ember hallgat az érzéseire, de azért nem szabad túlságosan sokáig nagy jelentőséget tulajdonítani ennek. Ugyanakkor a döntésemet részben biztos az érzelmek határozzák meg. Nem rajtam múlik, hogy mikor dől el a sorsom, de kizárólag a Honda jöhet szóba.

- Hatással van a felkészülésedre, hogy gyári vagy privát autóval versenyzel jövőre?

- Nincsen, mert a Citroën biztosan nagyon erős lesz, a Volvo érkezése pedig felboríthatja az erőviszonyokat. Az esetleges célom ugyanaz lehet, mint az idei volt: a márkatársak közül én végezzek legelőrébb.

- Lenne esélyed a Zengő Motorsportból átvinni pár kollégát egy gyári szerződés esetén?

- Nem biztos, pedig a pilóta életében a versenymérnök egy nagyon fontos személy, aki a sikerekért nagymértékben felel. A magyar istállóval töltöttem az elmúlt tíz évemet. Nem csak, mint szakemberek, hanem emberekként is a szívemhez nőttek.

- Ha válthatnál másik gyári csapatra, akkor bevállalnád a jövő évi újonc Volvót?

- Valószínűleg nem. A Hondánál azt látom, hogy a következő két-három évben hasonló ütemben ölnek a fejlesztésekbe nagyjából ugyanakkora pénzmennyiséget, ami nekem azt jelzi, hogy van elkötelezettség, nem csak a WTCC, hanem a motorsportok iránt. Bármilyen gyenge is a Honda szerepvállalása a Forma-1-ben, pontosan emiatt szerez majd olyan új ismeretet, amely aztán szépen lassan begyűrűzhet a WTCC-be.

- Mit szóltál hozzá, hogy a Citroën megvált Sébastien Loebtől?

- Meglepett. A bejelentés előtt sokat beszéltek arról, hogy a Citroën a rali-világbajnokságban vagy a WTCC-ben folytatja. Sejthető volt, hogy végül a ralit választják, így már csak egy évig maradnak a túraautó-vb mezőnyében. Személy szerint azt gondolom, hogy nem minden információ jut el a közönséghez, ezért is nehéz pontos képet alkotni Loeb ügyéről. Kifejezetten szimpatikus pilóta volt, mert látszott rajta az alázat, és a tanulásvágy. Kilencszeres világbajnokként megérkezett egy új sorozatba, még mindig nagy nyomás nehezedett rá. Szeretett volna bizonyítani, s ez különösen rokonszenvessé tette. Szerintem az várható a Citroën utolsó szezonjában, hogy szeretné megmutatni, ugyanott tart, mint 2014-ben és 2015-ben.

- Ha mindenki ugyanolyan autóval versenyezne, akkor ki lenne a legjobb?

- Bízom benne, hogy a mezőny jó versenyzői közé tartozom. Ám azért nem szeretek ilyen jóslatokba bocsátkozni, mert a Forma-1-ben is látszik, hogy az erőviszonyok mennyire felborulhatnak. Például amikor 2014-ben Daniel Ricciardo megérkezett Sebastian Vettel mellé a Red Bullhoz, senki nem várta volna, hogy a négyszeres világbajnokot el lehet homályosítani. Az a fejlődés, melyen végigmentem az elmúlt öt-hat évben, és azok az eredmények, amiket elértünk a csapattal, remélem, feljogosít arra, hogy hasonló autóval versenyezve az év végén az első háromban végezzek.

- A következő szezonban az Eurosport révén több pénzhez jutnak majd a privát istállók. Komoly felzárkózást jelent ez nekik?

- Mindenképpen pozitívum, ha van plusz pénzügyi segítség. Ugyanakkor az is látszik, ha valaki eredményes akar lenni, akkor a WTCC egy túlságosan drága bajnokság ahhoz, hogy bárki is legalább minimális gyári támogatás nélkül labdába tudjon rúgni. Az ilyen plusz jövedelmek biztosíthatják, hogy a mezőny népesebb legyen jövőre. De azt is tudni kell, hogy az a pénzösszeg, amit kapnak, az éves költségvetés nagy részét nem fedezi.

- Lesz bármilyen hatása a következő idényre, hogy módosítottak a versenyek lebonyolítási procedúráján, miszerint a nyitófutamon lesz fordított rajtsorrend, míg a fő viadal egy körrel tovább tart majd?

- Nem hiszem, hogy versenyzőként pluszfeladatok elé lennénk állítva emiatt. Nem borul fel a túraautó-világbajnokság rendszere. Azok akik eddig szerették a sorozatot, továbbra is fogják.

- Most, hogy több időt tölthetsz Magyarországon sokan állítanak meg az utcán?

- Szerencsére igen, függetlenül attól, hogy éppen gyalog megyek, vagy autóval vagyok. Ma például, amikor leparkoltam, ott is volt egy úriember, aki látta, hogy megállok, kezet rázott velem, majd gratulált, "minden elismerését" kifejezte. Nekem ez tényleg rengeteg erőt és energiát ad, főleg akkor, amikor nem úgy mennek a dolgaim, mint ahogyan azt szeretném.

- El tudod még képzelni magad akár évtizedekig a WTCC-ben?

- Nagyon élvezem, hogy autóversenyző lehetek. Ebben a bajnokságban 45-50 évesen is lehet vb-címet szerezni, én pedig csak 31 vagyok. Hogyha még kicsit hosszabb ideig is tart egy adott forgatókönyv esetén világbajnokká válni, de látom az elkötelezettséget a csapat részéről, akkor nem úgy állok hozzá, hogy csak egy-két évem van felérni a csúcsra.

A világbajnokság végeredménye

Pilóták: 1. José María López (argentin, Citroën) 475 pont, 2. Yvan Muller (francia, Citroën) 357, 3. Sébastien Loeb (francia, Citroën) 356, 4. Ma Csing-hua (kínai, Citroën) 241, 5. Gabriele Tarquini (olasz, Honda) 197, 6. Michelisz Norbert (magyar, Zengő Motorsport) 193.

Gyári csapatok: 1. Citroën 1069 pont, 2. Honda 721, 3. Lada 376.



Frissítve: 2015.12.08. 21:03

Súlyos magyar vereség

Publikálás dátuma
2015.12.09. 06:55
Görbicz is árnyéka volt önmagának FOTÓ: MTI/KOVÁCS ANIKÓ
Hiába kezdett két győzelemmel a magyar női kézilabda válogatott Tunézia, illetve Szerbia ellen a dániai világbajnokságon, a Montenegró elleni találkozón sikerült minden tekintélyét elvesztenie. Németh András együttese teljesen összeomlott a balkáni válogatott ellen, s végül 32-15-ös vereséget szenvedett.

A védekezésünk csődöt mondott, a támadásainkban pedig nem volt erő. Már az első félidőben minden eldőlt, hiszen ekkor is nyolcgólos különbség alakult ki a két csapat között. Szünetben Németh András szinte a teljes csapatát lecserélte, de a szerkezeti változás nagyon nem vált be. Érthetetlen, miként fordulhat elő, hogy a második harminc percben mindössze hat gólt sikerült szereznünk.

A nyolcaddöntőbe jutásunk elvileg ugyan nem foroghat veszélyben, ilyen játékkal azonban nem szövögethetünk komoly terveket. A házigazda Dánia elleni ma esti találkozón ma óriási javulásra lenne szükség ahhoz, hogy kiköszörüljük a csorbát. Németh András a meccs után azt közölte, egyetlen értékelhető teljesítmény sem volt, ennyire még sosem múlták alul magukat.

Szerző

Élete legjobb formájában Miklós Edit

Publikálás dátuma
2015.12.09. 06:53
Nehéz feladatok előtt áll Miklós Edit FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES
Komoly kihívásokra készül az idei síszezonban is Miklós Edit. A sikeres magyar síző, aki hétfő este érkezett haza Kanadából, a Lake Louise-ban rendezett világkupa-versenyről, a Magyar Sí-szövetség tegnapi sajtóértekezletén számolt be terveiről. Az évad nem kezdődött rosszul számára, hiszen mindkét kanadai versenyen pontszerző helyen ért célba, egyaránt a 22. helyet megszerezve.

„Az első futamban kevés hibát vétettem, viszont a második versenyen már keményebben álltam hozzá, de ekkor többször is hibáztam” – tette hozzá Miklós Edit, aki idén januárban St. Moritzban megszerezte az első dobogós helyezést a magyar alpesi sísport számára. „A lesiklásban bármikor változhatnak a helyezések, ugyanis az a francia lány, Margot Bailet, aki az első lesikló versenyen negyedik helyen végzett, a második futamon harmincadikként ért célba. Ebből is látszik, könnyebb a csúcsra feljutni, mint ott is maradni” – értékelt a magyar versenyző.

Miklós Edit az idei szezonban már új edzővel, az osztrák Walter Hubmannal készül, aki korábban a férfi műlesiklósztárt, a horvát Ivica Kostelicet is felkészítette. A magyar síző lapunknak elmondta, stábjával együtt egy hónapot készültek Chilében, ahol leginkább a technikai elemeket finomították a lesiklás és a szuperóriás-műlesiklás (Super G) számokban. Ezekben az idei szezonban hasonlóan remek eredményeket érhet el, mint St. Moritzban, akár már a jövő héten sorra kerülő Val d’Isére-i versenyen. Ezek a pályák jobban fekszenek neki, mint az észak-amerikai.

Azt is hozzátette, nem titkolt célja, hogy az idény végén a szakági világkupa-sorozatban a legjobb tizenötben végezzen, Super G-ben pedig még az ünnepek előtt pontszerző helyezést kíván elérni. Fontosnak tartja, hogy az idén ne csak egy futamra, hanem a szezon végéig kitartson a jó formája.

Az eseményen az év elején sorra kerülő ifjúsági téli olimpiáról is szót ejtettek, amelyben öt versenyszámban állnak rajthoz fiataljaink. Kovács Barna szövetségi kapitány úgy vélte, alpesi síben és Freestyle-ban lehet esélyünk, vagy akár a fiatal Vörös Virág által női síugrásban. A fiatal kőszegi lány a közelmúltban egy Romániában rendezett versenyen állhatott a dobogó legalsó fokára. A nemzeti csapat jelenleg a szlovéniai Planicában készül fel a megmérettetésekre. A sajtótájékoztatón bejelentették, Miklós Edit Lake Louis-i aláírt rajtszámát és egy nemzeti színű sapkát ajánlott fel a Közmédia Jónak lenni jó kampányához, amellyel rászoruló gyerekeken kíván segíteni.