Zeneakadémia;Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem;Vígh Andrea;Drahos Béla;

2015-12-15 06:48:00

Remekművek három tételben

Vigh Andrea hárfaművész – a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora – és barátai adnak karácsonyi koncertet december 17-én, csütörtökön este a Zeneakadémián. A műsorban kizárólag Mozart-kompozíciók szerepelnek: az igen ritkán hallható fiatalkori G-dúr cassatio (K. 63), a szerző halála évében írt A-dúr klarinétverseny (K. 622), valamint a fuvolára, hárfára és zenekarra írt C-dúr kettősverseny (K. 299). Közreműködik Drahos Béla fuvola- és Szatmári Zsolt klarinétművész, valamint a Liszt Ferenc Kamarazenekar, Rolla János vezetésével.

A karácsonyi Mozart-est egyúttal a Remekművek három tételben című sorozat első hangversenye. A második koncertet – Debussy és Ravel: impresszionizmus a zenében címmel – 2016. március 10-én rendezik. Ezen Vigh Andrea, Drahos Béla és Szatmári Zsolt mellett közreműködik a Kelemen Kvartett: Kelemen Barnabás (1. hegedű), Kokas Katalin (2. hegedű), Homoki Gábor (brácsa) és Fenyő László (cselló). A sorozat harmadik, utolsó koncertje – szinte napra pontosan egy év múlva, 2014. december 14-én – a 19. századi francia zene elfeledett nagymesterének, Camille Saint-Saëns-nak állít emléket; fantáziák és versenyművek bemutatásával. Vigh Andrea hárfaművész ekkor Szabadi Vilmos hegedű- és Várdai István csellóművésszel játszik majd együtt; közreműködik a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Vajda Gergely vezényletével.

A Remekművek három tételben sorozat kezdeményezője és szerkesztője, Vigh Andrea kérdésünkre elmondta: ezúttal is az volt a célja, hogy ne csak a szűkebb szakma, hanem a zenekedvelő közönség is megismerje, milyen szép és gazdag irodalma van a hárfának. „Több száz eredeti műről beszélhetünk, köztük első osztályú komponisták – Händel, Mozart, Debussy, Ravel, Fauré, Saint-Saëns, Glinka és mások – alkotásairól. Fontosak a hárfás szerzők is, akik olykor kétségkívül saját hangszeres virtuozitásokat élték ki darabjaikban, máskor viszont messze meghaladták ezt a szintet és komoly értéket teremtettek. Az eredeti kompozíciókhoz társulnak az átiratok – Csajkovszkij, Liszt és más kiváló szerzők darabjaiból.

A szakma korábban is tudta, de a magyar közönség sokáig nem ismerhette meg, hogy ezeket a remekműveket a legnemesebb módon, hiányérzet nélkül lehet hárfán megszólaltatni.” A sorozat koncepciójáról Vigh Andrea elmondta: Párizs sokszínű zenekultúráját állítja a központba, ami nemcsak a francia mesterek (Debussy, Ravel és Saint-Saëns), hanem Mozart életművében is meghatározó szerepet játszott.