Politikai értelemben át akarja venni a fővárost a kormány. A szocialista Horváth Csaba így reagált lapunknak a miniszterelnök és a főpolgármester hétfői találkozóján történtekre, amelyet szánalmasnak és érthetetlennek nevezett. Az ellenzéki várospolitikus szerint Orbán Viktor már régen el akarta lehetetleníteni Budapestet, ami eddig nem sikerült, most viszont rájött, ha pénzügyileg úgy kivérezteti a fővárost, hogy a közfeladatokkal sem tud megbirkózni, akkor akár csődgondnokot is kinevezhet, és minden döntést átvehet a közgyűléstől. Horváth elképzelhetőnek tartja, hogy akár Kocsis Máté józsefvárosi polgármester, a Fidesz fővárosi elnöke legyen ez a csődgondnok.
"Ha ellenzéki főpolgármesterként magam lennék Tarlós István posztján, ennél gonoszabbul akkor sem tudott volna velem kibabrálni a kormány" - fogalmazott Horváth Csaba. Azt várták volna a kabinettől, hogy adjon írásos garanciát a budapesti tömegközlekedés hosszú távú finanszírozására, garantálja a fővárosi fejlesztéseket és vonja vissza a Budapestnek káros legutóbbi törvénymódosításokat. Emellett azt is, hogy a főváros kapja vissza azt a 15 milliárd forintot, amelyet az idén az állam helyett előlegezett meg a főváros a tömegközlekedés fenntartásához. Ezt fejlesztésre szánt pénzből adták és mert eredménytelen volt a kormányfői találkozó, az összeget a budapestiek nem kapják vissza. A szocialista fővárosi képviselő elfogadhatatlannak nevezte, hogy a kormány a fővárosban naponta befizetett 18 milliárd forint adóból 1 milliárdot sem kíván a város rendelkezésére bocsátani. Arról beszélt, a napi 18 milliárd valós szám, miután Budapest adja a GDP 40 százalékát, ami csaknem 5500 milliárd forint. Miután Orbán nem akar változtatni a múlt kedden elfogadott jogszabályon, így félő, hogy Budapesten nem lesz miből fizetni az utcák takarítását, a közvilágítást, a színházakat. A 17 kerületi fideszes polgármester pedig Horváth szerint mindenhez csöndben asszisztál. Saját magukért, a kerületükért sem állnak ki, pedig korábban arról beszéltek, azért kell közgyűlési tagnak lenniük, hogy képviselhessék a várost.
Szánalmas volt a Fővárosi Közgyűlés ülése a képviselő szerint, mert miközben Budapest lassan összedől, a fideszes polgármesterek számára csak az volt fontos, hogy Simicska Lajosék december 31-ig bontsák el a hirdetőoszlopaikat. Az Orbán-Tarlós egyeztetésről nem esett szó. Csupán Horváth és a DK-s Gy. Németh Erzsébet szólalt fel az év végi rendkívüli ülésen. Ezt követően módosították a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló rendeletet, mintha jelenleg ez lenne a legfontosabb. A fideszes képviselők által benyújtott előterjesztés elfogadásával a testület döntött arról, hogy ha a Mahir Cityposter Kft. december 31-ig nem bontja el hirdetőoszlopait, akkor azt a cég költségére el fogják végeztetni.
A Fővárosi Közgyűlés mai döntése érdemben nem befolyásolja a Fővárosi Önkormányzat és a Mahir Cityposter Kft. közötti jogvita kimenetelét - reagált a fentiekre közleményében a cég. A Mahir Cityposter Kft. még november elején a Fővárosi Törvényszéken indított perben támadta meg az Önkormányzat hirdetőoszlopokat érintő azonnali hatályú felmondását, egyben ideiglenes intézkedés iránti kérelmet is előterjesztett, melyben kérte a Törvényszéket, hogy tiltsa el az Önkormányzatot a Mahir oszlopainak bontásától. A Törvényszék várhatóan még az év vége előtt határozni fog a bontás felfüggesztéséről. A Mahir Cityposter és a Fővárosi Önkormányzat közötti per első tárgyalására 2016. január 11-én kerül majd sor. Mivel az Önkormányzat a perben a Törvényszék által előírt határidőben érdemi védekezést elő sem terjesztett, így várhatóan rövid időn belül ítélet születhet az ügyben - írta a Mahir közleményében.
Budapest a jövőben nem finanszírozza az agglomerációs közlekedést, ami évi nettó 11 milliárdos veszteséget jelentett a fővárosnak. Erről mostantól a környező településeknek az állammal kell egyeztetniük. Ezt a közgyűlés ülése után jelentette be Tarlós. Elismerte, a BKV hosszú távú finanszírozásáról hétfőn nem sikerült Orbánnal megállapodnia. A főpolgármester sajtónyilatkozatában kitért arra, nem fogadhatja el azokat a múlt kedden megszavazott törvénymódosításokat, amelyek Budapest költségvetésében 20,7 milliárd forintos működési hiányt okoznak. Ezen kívül a módosított törvény figyelmen kívül hagyja a főváros nagyon indokolt, előkészített fejlesztési igényeit, illetve európai uniós pályázatai önrészeit.
Arra emlékeztetett, hogy a jogszabály rendelkezik a helyi adókról, illetve a forrásmegosztásról, amik elvileg a fővárosi tömegközlekedés működését finanszírozzák. "A módosításokban foglaltak nem azt tartalmazzák, amit én kezdeményeztem" - fogalmazott Tarlós, majd úgy folytatta: a fővárosi tömegközlekedés 25 éves finanszírozási problémáját csak azon az áron "oldja meg" az új törvény, hogy a fővárosi önkormányzat többi kötelező feladatát forráshiányossá teszi. Az állam a módosítással semmit nem tett hozzá az általa adott feladat ellátásához, hanem az eddigieknél is kevesebbel járul hozzá a kötelező önkormányzati feladatok ellátásához. "A fenti törvénymódosításban foglaltakkal Budapest főpolgármestereként nem értek egyet, nem fogadhatom el, és úgy gondolom, hogy a főváros kötelező feladatellátása elvárható állami finanszírozásának problémáját miniszterelnök úrnak sem sikerült egyelőre korrigálnia" - fogalmazott. Sajtónyilatkozata végén kérdezni nem lehetett, ugyanakkor jelezte: a kormányfő ígérete alapján januárban folytatódik a kormány és a városvezetés közötti egyeztetés.
Forrásaink szerint a főpolgármester elmondta Orbánnak, mivel áll ki a nyilvánosság elé, így a miniszterelnököt nem érhette váratlanul, hogy az agglomerációs közlekedést nem finanszírozza tovább Budapest, a múlt heti törvénymódosítással pedig a főpolgármester nem ért egyet. Állítólag a januári egyeztetésekhez sem fűz igazán komoly reményeket.
Úgy tűnik, mintha a kormány be akarná dönteni a fővárosi költségvetést, ami nyilván nem lehet a célja. A kerületeket viszont alaposan megsarcolja. Erről már a PM-es Karácsony Gergely beszélt a Népszavának. Zugló polgármestere szerint az 1,5 százalék, amennyivel jövőre Budapest a kerületek terhére többet kap a helyi iparűzési adóból, a tömegközlekedés gondját nem oldja meg, viszont mindenkit lehetetlen helyzetbe hoz. A XIV. kerületnek ez nagyjából 500 milliós veszteséget okoz, de ha ehhez hozzáadják azt a többletet, amit a szociális törvény módosítása miatt az önkormányzatoknak ki kell fizetni, akkor ebben a ciklusban Zuglónak több mint 5 milliárd forintnyi vesztesége lehet. Karácsony felháborítónak tartja, hogy a kerületeknek kell ezentúl a közösségi közlekedést finanszírozni, pedig ez egyáltalán nem feladatuk. Korábban volt szó ilyesmiről, de akkor még arról beszéltek, hogy a kormány hozzájárul a költségekhez. A BKV hosszú távú finanszírozását meg kell oldani - figyelmeztetett Karácsony, aki abszurdnak, felelőtlennek tartja, hogy a kormány ki akar vonulni a BKV finanszírozásából. Ráadásul úgy, hogy Budapestnek a helyi iparűzési adóból egyéb szolgáltatások terhére kell majd a tömegközlekedést fenntartania.
Orbánt a PM-es polgármester szerint egyszer már megtanította az élet arra, hogy nem érdemes a budapestiekkel huzakodnia, mert veszít a választásokon. Ezért a miniszterelnök valamiben engedni fog a januári találkozón. Tarlós lépéseire utalva kijelentette, végre van valaki ebben a "narancsos birodalomban", aki teljesíteni akarja a választóinak tett ígéreteit.