500 millióért kerül a magyar pavilon Karcagra

A milánói expó magyar pavilonjának hazaszállítására és karcagi újraépítésére - a költségvetési törvényben szereplő forráson felül - további 500 millió forintot biztosít a kormány - derül ki a Magyar Közlönyben megjelent határozatból.

A 2015. évi Milánói Világkiállítás magyar pavilonjának Magyarországon történő újraépítéséről szóló határozat felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy vizsgálja meg a projekt megvalósításának a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program, illetve a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében rendelkezésre álló uniós fejlesztési forrásokból történő további támogatásának lehetőségét is.

A belügyminiszternek pedig az expo kormánybiztosa és a karcagi önkormányzat bevonásával azt kell megvizsgálnia, hogy lehetőség van-e a projekt önkormányzati forrásból történő részbeni támogatására. A 2016-os költségvetési törvény a magyar pavilon megvalósításával kapcsolatos kiadásokra eredetileg 650 millió forintot irányoz elő.

Szőcs Géza, a milánói expón való magyar részvétel kormánybiztosa december közepén jelentette be, hogy a magyar pavilon a kormány döntése értelmében Karcagra kerül, és a magyar történelem sztyeppei, lovas hagyományait mutatja majd be. A pavilon bontásának végső határideje 2016. május 31., az épület így 2017-ben nyitja meg kapuit a magyar közönség előtt. A kormánybiztos akkor nem zárta ki, hogy a pavilon bizonyos variánsai máshol is felépülhessenek.

A mostani kormányhatározat felhívja a kormánybiztost, hogy - a magyar pavilon iránti kiemelt érdeklődésre tekintettel - vizsgálja meg a pavilon további helyszíneken történő, központi költségvetési forrás felhasználását nem igénylő újraépítésének lehetőségét és módját.

A kormány határozatával egy időben módosította a világkiállítás magyar pavilonjának megvalósításával kapcsolatos korábbi rendeletét is. Ebben az újratervezés, a bontás,
a rekultiváció, a hazaszállítás és az újraépítés irányítását és lebonyolítását, valamint az újraépítést követően az üzemeltetést az állami tulajdonban álló Carpathia Kft. feladatává teszi.

Szerző

Durva késések a MÁV-nál: másfél órát is ácsoroghat!

Publikálás dátuma
2015.12.29. 19:59
Illusztráció: Thinkstock
Műszaki hiba miatt jelentős késésekre kell készülni a vasúti közlekedésben a Ferencváros-Dömsöd szakaszon - közölte a Mávinform kedd délután.

Közleményük szerint az érintett szakaszon felsővezetéki hiba miatt 60-90 perccel hosszabb menetidővel kell számolni. A szakemberek megkezdték a hiba elhárítását. Az aktuális helyzetről tájékozódni lehet a www.mavcsoport.hu címen és a Vonatinfó alkalmazáson, illetve a MÁVDIREKT helyi tarifával hívható vonalán, a 06 40 49 49 49-es telefonszámon - írta a Mávinform.

Szerző

Elmaradhat az Orbán-Tarlós találkozó

Publikálás dátuma
2015.12.29. 18:53
FOTÓ: Népszava
Forrásaink szerint elmaradhat a január 8-ra tervezett Orbán-Tarlós találkozó. Úgy tudjuk, a miniszterelnök szerint már nincs miről egyeztetni a főpolgármesterrel. A BKV finanszírozásáról ugyanis törvény rendelkezik, Orbán Viktor viszont azon nem akar változtatni. Tarlós István továbbra is ezt szeretné, mert véleménye szerint a parlament karácsony előtti utolsó ülésén elfogadott jogszabály hátrányos a főváros számára. December 22-én, a kormányfővel folytatott egyeztetés után Tarlós közölte, a fővárosi forrásmegosztást is módosító salátatörvényben foglaltakkal Budapest főpolgármestereként nem ért egyet, nem fogadhatja el, hiszen olyan hiány keletkezhet a főváros költségvetésében, ami a működést veszélyezteti.

Tarlósnak akkor a BKV hosszú távú finanszírozásával kapcsolatban nem sikerült eredmény elérnie, de az agglomerációs közlekedésről megegyeztek Orbánnal. A főpolgármester legalább is erről beszélt a találkozó után. A kormányfő elfogadta, hogy az elővárosi tömegközlekedés finanszírozása nem a főváros feladata, ezért a jövőben ezzel nem kell foglalkozni - jelentette be a főpolgármester. Karácsonykor viszont kiderült, hogy egy hatályos megállapodás szerint azt a BKK-n keresztül 2022-ig a fővárosnak kell megszerveznie.

Eközben két, összesen csaknem 300 millió eurós hitelről szóló szerződést írtak alá a városházán az Európai Beruházási Bankkal (EIB). A hitel első részeként felvehető 200 millió eurót a tömegközlekedés, illetve az utak fejlesztésére lehet fordítani. Miután Budapest ismét kap európai uniós támogatást, a kölcsönből finanszírozni tudja egyebek között az M3-as metró felújításához szükséges önrészt, akár az 1-es villamos meghosszabbítását, a trolibuszhálózat felújítását, valamint új buszokat is vásárolhat. A másik 100 millió eurót városfejlesztésre, az energiahatékonyság növelésére és környezetvédelmi célokra, árvízvédelmi beruházásokra, dunai rakpart fejlesztésére, illetve az információs társadalomhoz köthető fejlesztésekre lehet fordítani.

A megállapodást a főpolgármester megbízásából Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes és Baranyay László, az EIB alelnöke írta alá. Ezt követően Bagdy arról beszélt, a következő európai uniós fejlesztési ciklusban az EU-s és a kormányzati támogatások mellett kiemelkedő szerepe van ennek a megállapodásnak, amelyen keresztül a főváros "saját forrásait tudja megmozgatni". Baranyay László közölte, a két hitel hosszú lejáratú, 30, illetve 25 éves futamidejű.

Szerző