Nemcsak tulajdonosváltáskor, hanem a műszaki vizsga, szervizelés, biztosítási események alkalmával is hivatalosan rögzíteni kellene a gépkocsik kilométeróra állását, így követhetőbb lenne a valós futásteljesítmény - javasolta egyebek mellett a magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Erdélyi Péter, a szervezet ügyvezető elnöke azt is hozzátette, hogy változtatni kellene a gépjárművek adóztatási gyakorlatán is, mert most a kilowatt alapján kivetett adó a korszerű, nagyobb teljesítményű, a környezetet kevésbé terhelő autókat bünteti, míg az idősebb, kisebb teljesítményű, de több káros anyagot kibocsátó járművek tulajdonosainak előnyösebb.
A használtatók piacát biztonságosabbá teheti, ha egy tavaly elfogadott jogszabály alapján valóban bevezetik az elektronikus szervizkönyvet - értesült a Világgazdaság. Ezt egy nyilvános adattárba helyezi a közlekedési hatóság és az adott gépkocsi tulajdonosa inkognitóját megőrizve, bárki által nyomon követhető lesz az autó "előélete", a javítások és a futásteljesítmény is.
Az MGE ügyvezető elnöke szerint helyes, hogy a kormányzat 2020-ra szeretné elérni, hogy a hazai utakon 50 ezer elektromos gépkocsi guruljon, azonban ennek nem sok a realitása. Ezek az autók jelenleg drágábbak a benzines, illetve dízelüzemű társaiknál és külföldi példák alapján támogatni kellene a vásárlásukat.
Erdélyi Péter elmondta, tavaly 77 ezer új személygépkocsi értékesítettek a márkakereskedések. Idén a növekedés dinamikája lassulhat, de így is 80 ezer, esetleg ezt meghaladó darabszámú új kocsit adhatnak el az autószalonokban. A hazai új autó piacot továbbra is a céges, vagy flotta vásárlások mozgatják. Ám ezek jelentős része valójában magánvásárlás, sokan élnek azzal a lehetőséggel, hogy a vállalkozás nevére vásárolt gépkocsi áfája visszaigényelhető. A szakember hangsúlyozta, tavaly a 122 600 importált használt autó negyede idősebb volt 10 évesnél.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke az érem másik oldalát tárta fel a Népszavának. Azt a szakember sem cáfolta, hogy a 10 évnél idősebb használt gépkocsik aránya, száma emelkedett az elmúlt évben is. Ám ez növelte a kínálatot és sokaknak lehetővé tette, hogy régi, korszerűtlen autójukat mégiscsak az ezredforduló táján gyártott modellekre cserélje. Fojt Attila szerint tavaly 4-5 százalékkal drágultak a használt gépkocsik és ennél nagyobb mértékben idén sem emelkedik az áruk.
Az árakat több tényező is emelte. Egyebek mellett a forint gyengélkedése és az is, hogy Nyugat-Európában is növekedett az olcsóbb használt kocsik iránti igény.
Versenyhátrányt okoz a vállalkozásoknak, hogy magánimport esetén, ha magánember helyezi forgalomba a behozott használt kocsit, nem kell környezetvédelmi termékdíjat fizetnie a céges importőrrel ellentétben. Emiatt sokan magánimportnak álcázzák a továbbértékesítésre szánt gépkocsi behozatalát. Ilyenkor a vevők az esetek többségében nem tudják érvényesíteni a szavatossági, garanciális és egyéb jogaikat. A használt személygépkocsi import növekedésének az egyik lényeges oka, hogy a fizetendő regisztrációs adót elfogadható mértékűre csökkentették. Ennek következtében munkahelyek keletkeztek és növekedett a kínálat - mondta Fojt Attila.
A hazai használt autó piacon továbbra is keresettek a prémium márkák, illetve a 2-6 éves alsó-közép, középkategóriás modellek. Tavaly a jövedelmek valamelyest nőttek, így az 1-1,5 milliós árkategória feljebb kúszott és ma már az 1,5-2 millió forintos árkategóriájú autók a legnépszerűbb. A kereslet élénkülésében a korábbinál jobb hitelkondíciók is szerepet játszottak.
Fojt Attila 2016-ban 135-140 ezer használt autó importjára számít és a hazai utánpótlás is 4-5 százalékkal növekedhet az új autó eladások bővülésével.