Roppant szép kilátásaink

Publikálás dátuma
2016.01.06 06:45

Fotó: /
Elfuserált korosztályok tragikomikusan elbaltázott életet élnek, és reménysugár sem nagyon akad Ascher Tamás Sirály rendezésében, a Katona József Színházban. Tocsogunk az állóvízben, vagy éppen araszolunk hátrafelé, mint a rák.

Kórosan ideges az ifjú Trepljov, Ötvös András remek alakításában, mielőtt a frissen ácsolt kerti színpadon bemutatni készül a darabját, Ascher Tamás Sirály előadásában, a Katona József Színházban. Már előre olyan rémült, mintha valami tömegkatasztrófa venné kezdetét. Szinte reszket egész valójában. Ráripakodik a széküket szerinte nem jó helyre húzó nézőkre. Egész viselkedésével előre vetíti a bukást. Mintha sejtené, hogy amit összehozott, nem áll majd meg a lábán. Lázadni akar, lázasan új formákat keresni, de csak hangoskodó, üres formalizmusig jut. Sejthető, hogy ebből nem lesznek új idők, új dalai. És amennyit látunk a színház a színházban előadásából, az tényleg a nagy felbuzdulással véghezvitt porhintés, amiben van akarás, sőt agresszivitás is, de, hogy az egésznek mi a veleje, mit akar a hangos önmegmutatáson kívül, az nem derül ki. Így Trepljov anyja, Arkagyina, a híres színésznő, némi joggal kotyog bele bántó pikírtséggel a produkcióba, ami miatt a fia sértetten végleg abbahagyatja azt.

A némiképp programadó darabként kezelt Sirály értelmezésében döntő szempont, hogy a rendező Trepljovot valóban tehetséges ifjúnak tekinti-e, akit elnyomnak a rutinos művész iparosok, az olyanok, mint az anyja és író szeretője Trigorin, vagy csak hőbörgő akarnok, aki úgyse juthat egyről a kettőre? Amikor Schilling Árpád a Krétakör Színházzal megrendezte a hagyományos produkcióktól igencsak különböző Siráj előadását, aminek nem véletlenül még a címe is felkiáltójelként különbözött a többitől, olyan hőfokon, annyira elsöprő hevülettel játszottak a színészek, hogy egyértelmű volt, ők mindazt a porosat, bemerevedetten konzervatívat ki akarják takarítani a szakmából, sőt az országból is, ami visszahúz, lehetetlenné tesz. És ehhez megvolt a hit, a lendület, a tehetség. Hogy ez az aranycsapat aztán miért kényszerült arra, hogy szanaszét menjen, az más kérdés, de akkor gyönyörűen ihletett, talentumos volt ez az együttlét, aminek az egyik legszebb darabjává vált a Siráj.

Az Átriumban a harsogóan fiatal Fehér Balázs Benő állította színpadra a darabot, aki nem véletlenül osztotta a ragyogó operett színésznőre, Oszvald Marikára Arkagyinát. Egy primadonnáskodó, csilli-villi módon röhejesen öltözködő, öntetszelgő, csak magára figyelni képes perszónát játszat vele, aki nyilvánvalóan gátja bármi értelmes törekvésnek, a lényeg csak az, hogy ő legyen a középpontban.

Fullajtár Andrea egy domina Arkagyinaként, egy olyan férfiasan határozott, ugyancsak önimádó nő, aki bármit is akar, az ellen nincs apelláta. Fájóan kemény a hanghordozása, riasztó a nézése, ha úgy óhajtja, összemossa a színpadot az élettel, ahol szintén csak kizárólagosan körülrajongott főszereplő akar lenni, akinek akár még a szerelme is csak statisztál. Ha egyáltalán beszélhetünk itt még szerelemről, nem függőségi viszonyok vannak-e már ezen a téren is?

Aschernak, aki több nagy, akár világot járt Csehov művet rendezett már, tán ez a legsötétebb víziójú Csehov produkciója, amiben meglehetősen rútnak látja a jelent és még dermesztőbbnek a jövőt.

A színésznőnek készülő Nyinát is úgy alakítja Mészáros Blanka, hogy inkább csak csüng Trepljovon, kapaszkodik belé, mint szerelmes. Ahogy a megfáradtan, életuntan filozofálgató, Nagy Ervin által megformált Trigorin is azért imponál neki, mert ő ugyancsak ennyire sikeres akar lenni. Abszurdba hajlanak, ezért sokat lehet nevetni azokon a szituációkon, amikor a szereplők jól érzékelhetően mást mondanak, mint amit gondolnak, és ez bizony általában így van. A metakommunikáció eltér a szavak jelentésétől, és ez a gyakran éles ellentét örökös feszültséget kelt. Ezért is annyira nyughatatlan mindenki, bármennyire is igyekszik leplezni.

Ebben a produkcióban elég nyamvadtul tehetetlennek tűnik a fiatal korosztály. Jordán Adél telitalálat, csontra soványodott, csak feketében járó Másája állandóan bódítószerek hatása alatt kóvályog. Érdemi cselekvésre ugyanúgy képtelen, ahogy Arkagyina bátyja, a már járókerettel közlekedő Szorin. Telitalálat, ahogy Máté Gábor alakít egy mindenre legyintő, állandóan az elcseszett múltján sajnálkozó, feltehetően tökéletesen elrontott életű embert, aki azért még mindig bele akar szólni mindenbe.

Khell Zsolt szalonja, Nagy Fruzsina jelmezei, Radnai Annamária kiváló fordítása nem hagynak kétséget afelől, hogy valamikor a mában járunk. Nincs egy csipetnyi archaizálás sem. Dankó István tanítója olyan, mint egy margóra szorított, szerencsétlen és szerencsétlenkedő értelmiségi, akit abszolút levegőnek néznek. Bezerédi Zoltán a saját orránál és gazdaságánál tovább nem látó, akarnokoskodó, otromba pokróc ügyintéző. A Szirtes Ági által játszott, örökké kielégítetlen felesége nem véletlenül érzi úgy, hogy módszeresen meg kell csalnia. Fekete Ernő Dorn orvosa jó néhány dolgot tisztán lát, de rezignáltan cinikus, aki már bármilyen bajra csak valériánát javasol orvosságként, és ezzel egyértelművé teszi, hogy semmire nem tud gyógyírt. Szacsvay László elnyűtten kétségbeesett arcú cselédjének tekintetén érzékletesen tükröződik, mit gondol erről a díszes kompániáról.

Az előadásból pedig az tükröződik, hogy bár a közép és az idősödő generáció megkérgesedett, hitét vesztett, elnyűtté vált, de azért valamennyire áll a lábán. Ami utána jön aggasztó. Ami előtte van, még inkább. Ezek a mi roppant szép kilátásaink.

2016.01.06 06:45

Megnyílt a Magyar ízek utcája

Publikálás dátuma
2018.08.18 16:16

Fotó: MTI/ Bruzák Noémi
A Szent István-napi ünnepségek részeként a háromnapos gasztronómiai eseményt a Budai alsó rakpart Várkert Bazár előtti részén rendezik. Idén a fűszereké a főszerep, és meg lehet kóstolni Magyarország tortáját, valamint a Szent István-napi kenyérverseny győztes cipóit is.
"Évről évre százezres nagyságrendben látogatják a Magyar ízek utcáját, idén százötven kiállító, élelmiszer-termelő és -előállító, illetve vendéglátós települt ki portékáival a helyszínre, több kilométer mennyiségű kolbász fogy majd el a következő három napban" - mondta Novotny Antal, a rendezvény főszervezője az MTI-nek. A Magyar ízek utcáját kilenc évvel ezelőtt a magyar gasztrokultúra sokszínűségének bemutatására hozták létre. Idén számos fűszerkészítő és termelő mutatkozik be, és a vendéglátósok is készítenek egy-egy erősebben fűszeres ételt. "Ha az ember végigsétál egy fesztiválon, a legintenzívebben az illatok fogják meg, ettől kapunk kedvet ahhoz, hogy valamit megkóstoljunk, az illatokhoz pedig a fűszerek adják a legtöbbet. A magyar konyha különleges fűszerei közül találkozni lehet például a lestyánnal, a csomborral, a rozmaringgal, a tárkonnyal és természetesen a fűszerpaprika termelői közül is többet elhívtunk" - mondta a főszervező. Novotny Antal hangsúlyozta, hogy az érdeklődők a rendezvényen kóstolhatják meg először Magyarország tortáját, a Komáromi kisleányt, valamint cukormentes tortáját, a Három kívánságot. Idén 12. alkalommal hirdették meg a Magyarország tortája versenyt, amelynek célja, hogy az államalapító Szent István előtt a magyar cukrászszakma egy tortával tisztelegjen. A legjobbakat szakmai zsűri választotta ki.
Beleharaphatnak a látogatók a Szent István-napi kenyérverseny három győztes cipójába is. A magyar pékek három kategóriában - innovatív, teljes kiőrlésű és fehér búzakenyér - versenyeztek. A Szent István-napi fehérkenyér a Várhegyi Deres lett, az innovatív kategória legjobbja egy mézalmás rozskenyér, a teljes kiőrlésűek között pedig a Hajsza névre keresztelt kenyér győzött, amely tönkölyből, rozsból és zablisztből készült. A Magyar ízek utcájában bemutatják egy-egy tájegység ételét is határon innen és túlról: a Felvidékről érkező csapat mátyusföldi káposztalevest, Csángóföld képviselői szőlőleveles töltikét, a kárpátaljaiak borscslevest és szilvalekváros fánkot készítenek. Meg lehet kóstolni roma ételkülönlegességet, a cigánykáposztát bodaggal, az alföldiek pedig pásztor ételeket és hagyományos karcagi birkapörköltet főznek. A rendezvényt számos koncert kíséri szombaton és vasárnap a Várkert Bazár előtti színpadon. A fellépők között van Kovácsovics Fruzsina, a Pénzügyőr Zenekar, Dj Izil, a Lóci Játszik, a Mörk, a Jetlag, Antonia Vai, az NB, az Alma zenekar, a Készenléti Rendőrség Zenekara, a Soulwave és az Anna and the Barbies.
Szerző
2018.08.18 16:16

Genderkérdés Hollywoodban

Publikálás dátuma
2018.08.18 16:00
Illusztráció: AFP
Fotó: /
Scarlett Johansson a világ legjobban fizetett színésznője a Forbes szerint: az amerikai magazin becslése alapján 40,5 millió dollár (11,5 milliárd forint) adózás előtti bevételre tett szert 2017 júniusa és 2018 júniusa között a hollywoodi filmcsillag. Angelina Jolie 28 millió dollárral a második, Jennifer Aniston 19,5 millió dollárral a harmadik helyet foglalta el a legjobban kereső hollywoodi színésznők dobogóján. Tavaly három, 2016-ban még négy hollywoodi színésznő keresett 20 millió dollár fölött. Bár a legjobban kereső férfi színészek legfrissebb listája még nem készült el, annyi bizonyos, egy évvel korábban Mark Wahlberg állhatott a dobogó legmagasabb fokára 68 millió dollárral (mintegy 19,3 milliárd forinttal). A férfi és a női színészek kereseti különbségét a Dél-Kaliforniai Egyetem 2016-ban közzétett gendertanulmánya részben azzal magyarázza, hogy a filmes karaktereknek alig egyharmada nő, így eleve kevesebb lehetőséghez jutnak. (A tanulmány a női rendezők arányát is vizsgálta Hollywoodban. Kiderült: a legnagyobb bevételt hozó 1100 filmet 95,7 százalékban rendezte férfi és csak 4,3 százalékban nő 2007 és 2017 között.) Ugyanakkor az egyenlő munkáért egyenlő bért elve sem érvényesül mindig: az év elején bejárta a világsajtót, hogy Mark Wahlberget A világ összes pénze újraforgatott jeleneteiért 1,5 millió dollárral díjazták, míg a szintén főszereplő Michelle Williams ezer dollárt kapott ugyanezért a feladatért. A történethez hozzátartozik: mikor az extrém különbséggel Mark Wahlberg szembesült, a honoráriumát a szexuális zaklatások áldozatait képviselő Time’s Up szervezetnek ajánlotta fel. 
2018.08.18 16:00
Frissítve: 2018.08.18 16:00